51

Re: Moedeloos van losse cupcakepapiertjes

Ik gebruik HoM caisses, als basis het cupcake-recept van Nigella en een metalen cupcaketray. De cupcakes bak ik ongeveer 20 min. op 180 gr in een heteluchtoven. Eigenlijk nooit problemen met loslatende papiertjes... :)

52

Suuske schreef:

Ik gebruik nooit mixen. Misschien dat dat ook wel scheelt. In mijn chocolade beslag voor cuppies zit 50 Gr. Roomboter, in mijn vanillebeslag en citroen beslag zit 80 Gr.

Daar haal ik 12/18 grote cups uit en 48 kleintjes

Net ook weer gebakken, geen enkel los papiertje

Ik heb inmiddels de chocoladecupcakes gemaakt en die vond ik erg lekker. En inderdaad.... geen losse papiertjes. Volgende keer probeer ik de vanille cupcakes.

53

Ik heb vanavond nog een aantal cupcakes gemaakt met cupcakemix, euroshopper roomboter en HoM baking cups. Het waren 11 cupcakes;  van 9 zit het papiertje vast en van 2 niet.

Ik snap nog steeds niet waar het 'fout' gaat, maar ik blijf proberen en er zit in ieder geval vooruitgang in. En ik ben blij met alle nieuwe tips die jullie mij hebben gegeven.

54

Vandaag de cc aan het bakken. Allemaal Red Velvet  :Y
Ik heb nu twee series gebakken, stuk of 25. ALLES VAST!!!!
Of dat nou komt door de toevoeging van vloeibaar vet of de HoM cups, ik weet het niet!
Heb nog zak gewone mix open staan. Zou bijna vergelijkend waren onderzoek doen  ;)

55

bij mij hielp het heel goed om geen roomboter te gebruiken, maar margarine.
gewoon de goedkope met ruitjes.
dan worden die papiertjes en de bakvorm ook niet zo moddervet.
en vaste papiertjes! en net zo lekker.

56

Woensdag normale en minicupcakes gebakken van stroopwafelcakemix; alle papiertjes los  :nooo .
Wel euroshopper roomboter gebruikt; dat maakt blijkbaar ook geen verschil. Maar ik blijf het gewoon proberen  :Y .

Tegenwoordig maak ik de papiertjes als ze losgelaten hebben rondom helemaal los. Dat ziet er beter uit dan dat er een klein stukje los zit. Dat staat zo rommelig.

Optimistisch blijven en gewoon doorgaan.
En zeg nou zelf: het is toch echt een luxe-probleem.

57

Voor een opdracht moest ik 60 cakejes maken.
Eerst wat recepten uitgeprobeerd.
En eerst last van lucht onder het cakeje, en volgende keer loslatende papiertjes.
Toen dit recept geprobeerd: http://www.ah.nl/kookschrift/verzameld- … rid=231240
Dit leek geweldig. Ze waren heerlijk luchtig, en zaten allemaal vast.
Maar toen ik gister voor het echt moest maken, ging het toch minder goed. Soms meer dan de helft van de papiertjes zaten los.
Echt een ramp. Hoe was dit mogelijk?
Toen ben ik snel naar de winkel gegaan om opnieuw boter te kopen, om zo maar veel extra te kunnen bakken, en alleen de mooisten te gebruiken.
Tja, de rij in de winkel was iets langer als ik gepland had, dus ik was al bang dat de cakejes te lang in de oven hadden gestaan.
Maar wat een verbazing: Ze waren nu mooi lichtbruin van boven, en niet 1 had er los gelaten! De anderen had ik er steeds na 20 minuten uitgehaald. Waren wel gaar, maar vrij bleek van boven. Ik had nog beetje beslag over ( had voor 60 cc tegelijk gemaakt) en die dus ook 25 minuten gedaan. Tja, het werkt echt!
Veel succes.

58

Zie dat er zijn die blueband als boter beschouwen, maar blueband is geen boter en staat als zodanig ook niet op het pakje.
Blueband en magarine zijn plantaardig en boter is van de koe.
Spreekt men over boter, dan is dat altijd roomboter.
gr Bakmat

59

bakmat schreef:

Zie dat er zijn die blueband als boter beschouwen, maar blueband is geen boter en staat als zodanig ook niet op het pakje.
Blueband en magarine zijn plantaardig en boter is van de koe.
Spreekt men over boter, dan is dat altijd roomboter.
gr Bakmat

Dat klopt, maar je kan prima bakken met een bleuband pakje. Niet die voor op brood.

Ligt echt aan het recept. Als ik cc's bak met cc mix gaat het altijd mis met die rot papiertjes. Ik bak vaak cc's met cakemix en gaat altijd goed. Ook met red velvet en chocolade cakemix e.d.

61

Jolanda Boxem schreef:

Ligt echt aan het recept. Als ik cc's bak met cc mix gaat het altijd mis met die rot papiertjes. Ik bak vaak cc's met cakemix en gaat altijd goed. Ook met red velvet en chocolade cakemix e.d.

Welke cakemix gebruik jij dan? Ik vind dat de cakejes minder hoog worden en te hard aan de bovenkant, wanneer ik cakemix gebruik

Ik gebruik cakemeel van koopmans. Het is een pak waar je normaal gesproken 2 cakes uit haalt. Kost volgens mij nog geen 60 cent per pak. Ik voeg geen melk toe en een extra ei. Ik meng overigens met de hand. Gewoon met een spatel, dus ik ga er niet met de keukenmachine door.

Ik gebruik voor mijn CC papiertjes doorgaans 40 gr per stuk. Ik heb meestal papiertjes van dr. Oetker. Die zijn erg stevig en komen in een doosje met verschillende felle kleurtjes. Ik heb ook wel verschillende merken papiertjes van de webshop geprobeert, maar die vind ik toch minder :S.

Ze gaan bij mij op 150 graden in de oven, dus niet echt heet ;-).

Het resultaat is inderdaad wel cake en geen biscuit, maar voor die kleine cakejes vind ik dat juist wel lekker. Ze zijn wel lekker smeuïg en niet hard oid.