1

Onderwerp: [vraag/advies/tips] floral wires en fondant

Hallo allemaal,
Komende week mag ik weer eens taarten, en nou wilde ik, jawel, de Erasmusbrug uit Rotterdam in 3d als taarttopper doen. maar.... de tuien: dat kan lastig gaan worden: fondant en RI kunnen makkelijk breken... :(   Vandaar dat ik dacht aan floral wires. Als ik die nou met wit fondant omrol en aan de brug bevestig, dan kan het ook zo snel niet breken.
Nou heb ik me laten vertellen dat de floral wires niet in rechtstreeks contact mag komen met fondant als het in de taart staat?
Ben heel benieuwd waarom dat niet mag, en of ik dan überhoupt de constructie kan maken zoals ik gedacht had. Mag ik het dan wel maken, maar mag het niet opgegeten worden, of is het alleen een kwestie dat het niet in de cake mag?
Ik hoop dat jullie me hier een beetje wijzer in kunnen en willen maken....
Alvast bedankt!!

begin de dag met een dansje, begin de dag met een lach...
want wie vrolijk is in de morgen, die lacht de hele dag!

2

Re: [vraag/advies/tips] floral wires en fondant

Het mag de taart niet in omdat dan het papier om de wires losraakt ook is ijzerdraad en vocht geen goede combi.
Je kan de draadjes uiteraard wel in flowerpicks steken dan komen de draden niet in direct contact met je taart en kan jij toch je brug bouwen.

gaaf idee trouwens!

een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

3

marlieske schreef:

Het mag de taart niet in omdat dan het papier om de wires losraakt ook is ijzerdraad en vocht geen goede combi.
Je kan de draadjes uiteraard wel in flowerpicks steken dan komen de draden niet in direct contact met je taart en kan jij toch je brug bouwen.

gaaf idee trouwens!

maar dan gaat het dus, als ik het goed begrijp: vooral om het cake-gedeelte, en niet zozeer om het fondantgedeelte wat niet goed is? Fondant is toch gewoon droog spul waardoor het niet loslaat of ijzerdraad en cocht-combi is? En Flowerpicks, wat waren dat ook alweer?  :o
Dank voor je compliment!  :)

4

Als de 'brug' niet opgegeten wordt, kun je prima floralwire gebruiken. Bij bloemen wordt ook de wire in de gumpaste gestoken, nog nooit last van 'vocht' gehad.
Omdat je wires in het fondant van de topper komen, en die hoogstwaarschijnlijk niet opgegeten gaat worden, hoeft dat geen probleem te zijn. Je kunt de wires in verschillende diktes kopen, wellicht hoef je bij dikke wires niet eens te omhullen met fondant.

Succes en ik ben benieuwd naar het resultaat!

5

Wat een gaaf idee!
Ik kan niet wachten op het plaatje :)
(dat wou ik gewoon even zeggen, ik heb geen idee hoe je het kan oplossen, maar ik kijk er nu al naar uit  :9 )

It's a piece of.. Cake <3

6

arinas schreef:

Wat een gaaf idee!
Ik kan niet wachten op het plaatje :)
(dat wou ik gewoon even zeggen, ik heb geen idee hoe je het kan oplossen, maar ik kijk er nu al naar uit  :9 )

oei, heb ik nou hooggespannen verwachtingen gecreëerd? Nou kan k niet meer terug hè?! maar k heb er wel erg veel zin in om het te proberen....
Als ie een beetje toonbaar is, laat ik zeker foto's zien! Wish me good luck! (met de hooggespannen verwachtingen (oa van mezelf ;) )

7

Ik heb bij deze brug-taart de tuien gemaakt van ongekookte spaghetti die ik met voedselkleurstof wit geverfd heb. Dat werkte heel goed.

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

8

SweetTooth schreef:

Ik heb bij deze brug-taart de tuien gemaakt van ongekookte spaghetti die ik met voedselkleurstof wit geverfd heb. Dat werkte heel goed.

das ook altijd nog een optie. maar is die verf dan wat dikker, zodat het er niet afdruipt tijdens het drogen?

9

mickeymama schreef:
SweetTooth schreef:

das ook altijd nog een optie. maar is die verf dan wat dikker, zodat het er niet afdruipt tijdens het drogen?

Omdat de spaghetti rauw is, trekt de verf er erg snel in. Ik heb de Americolor Bright White en die heb ik gewoon puur gebruikt, is een gelpaste. En dit dekte in één keer, zoals op de foto te zien is.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-DVBJ3MNJ.jpg

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)