1

Onderwerp: Inzakkende strik

Over 2 weken moet ik mijn eerste bruidstaart klaar hebben en het bruidspaar wil graag bovenop zo'n lussenstrik. Het lukt me best om die te maken (met de tutorial van cakeboss), ik heb het vorige week alvast geprobeerd. Het enige probleem is dat de strik "inzakt". Vorige week dacht ik dat het aan mijn ongeduld lag, ik had de lussen maar een paar uur laten drogen voor ik het in elkaar puzzelde. Dus, vrijdag nieuwe lussen gemaakt (van fondant gemengd met tylose, 250g fondant met beetje crisco en 1tl tylose), die het hele weekend laten drogen (hangend aan een plastic buisconstructie om ze uniform te maken), gisteren in elkaar gezet met icing en gisteravond... de onderste lussen waren al half ingezakt! Mijn fondant is wel vrij hard maar nog niet door en door hard. Moet ik iets anders dan tylose erdoor mengen? Of langer laten drogen?

Re: Inzakkende strik

Welk merk fondant heb je?
Ik laat de lussen ook altijd een paar dagen drogen, op hun zijkant, dan kan er meer lucht aan alle kanten bij, misschien is dat het?
Ik gebruik zelfs nooit tylose.
Ik gebruik in2bake (fondant gekocht bij taartoutlet, is hun "eigen merk")
Misschien werkt t zelfs al beter als je keukenrol om je buisconstructie doet, zodat t vocht toch érgens in kan....

Groetjes, Esthers Feestelijke Taarten!
https://www.facebook.com/#!/EsthersFeestelijkeTaarten

3

Misschien te vochtig in huis? Je kunt de lussen/strik ook verder laten drogen in een kartonnen taartdoos. Die kan dan evt. teveel aan vocht opnemen.

Probeer het anders met wilton gumpaste. Dat droogt sneller en blijft harder. Eventueel het droogproces versnellen door 50 minuten in de oven op 40 C.

5

Ik heb de fondant van bouwhuis, eigen merk.

Geen idee of het vochtig is in huis, dat gevoel heb ik niet. Het is natuurlijk wel vochtig weer de laatste dagen  :/

Ik kan proberen om ze op hun zijkant in de oven te drogen, als ik ze gewoon van mijn buis haal, blijft de vorm er wel redelijk in. Ze zakken pas in als er wat anders op gaat drukken.

6

heb het zelf nooit gebruikt maar gumpaste schijnt echt hard te worden.

7

Ik gebruik fondant van funcakes. Dan doe ik er op gevoel een thee lepel (ofzo) tylose in.  Ik zet ze dan direct op de zijkant weg. Dat gaat eigenlijk altijd goed.

Werk het liefst biologisch en met speciale interesse in allergieen en dieten. Http://taart.djoeke.com

8

Bedankt voor de tips! Mijn voorlopige plan is: ik laat de lussen (ik heb ze gisteravond gered uit de ingestortte strik en ze weer opgehangen - een geluk bij een ongeluk dat de icing uit de tubes van wilton niet hard wordt) een uurtje drogen in de oven en kijk hoe hard ze worden. Als ze dan nog niet stevig genoeg zijn, ga ik me bedenken over een plan B. Ik weet niet of rode gumpaste bestaat, maar dat zal ik dan maar gaan zoeken. Ik heb ook nog een potje tragantgom staan, misschien dat dat iets meer stevigheid biedt dan tylose in de fondant? Of ik doe er gewoon meer in (dubbel ofzo). Gelukkig heb ik nog anderhalve week!

De fondant van Bouwhuis is ook in2bake zie ik! Ik doe er niks door heen en in 2 dagen keihard (vaak al eerder).... :think:

10

Ik weet  niet of je dat al doet, maar gewoon open laten liggen. Dus niet in de koelkast, niet in een luchtdicht tromeltje, niet in een plastic zak enz. Gewoon bloot, of in een taartdoos event. met een paar suikerklontjes, of zout erbij om het vocht te absorberen.

11

Ze hingen gewoon open en bloot te drogen in de keuken. Ondertussen hebben ze een uurtje in de oven gedroogd en ze lijken al wat steviger. Volgende probleem blijkt dat die icing uit de tubes van wilton echt niet wil uitharden :-(
Dus nu staat die ook nog even mee in de oven. Als mijn oven fondant kan uitharden, dan mss ook wel icing...

12

Als je in de keuken ook gekookt hebt, komt er bij het koken hete lucht vrij, deze kan dan weer in je strik trekken en wordt het weer zacht. Keuken is meestal geen goede plek om te laten drogen, i.v.m. te veel vocht in de lucht.
Ik hoop dat het in de oven wel lukt. Anders een andere plek in huis opzoeken.
En wat betreft de icing, even zelf maken met wat poedersuiker, water en een beetje meringuepoeder, droogt goed uit!
Succes!

13

Ik had ze speciaal voor het weekend gemaakt omdat ik een weekendje weg was en ik dus niet moest koken, ik was idd een beetje bang voor de etensdampen (met het vocht en de etensgeuren, een fondantstrik met soeparoma... bah). Maar nu bedenk ik me dat het dit weekend dus wel de nachtstand van de verwarming was... misschien dat het iets te koud was.
Het geheel staat nu te drogen in de oven, het lijkt nu goed te lukken.

Ik denk wel dat ik de definitieve strik niet op de wijze van cakeboss ga maken (hij draait een aantal van zijn lussen) omdat het er voor mijn gevoel dan erg rommelig uitziet. Maar het is elk geval al heel leerzaam geweest om er zo mee aan te klungelen!

14

Ik heb maar even een foto gemaakt; zo ziet het er nu uit. Hij staat nog even in de oven zodat (hopelijk) de icing uithardt.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-JFL36O3Q-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-QJ4BJMU4-D.jpg

Wat ik heb geleerd:

uitharden werkt prima in de oven als het niet vanzelf gaat

de icing van wilton uit de tubes wordt nauwelijks of heel traag hard (koop ik dus noooooit meer)

pas sprayen met glitter als iets helemaal in elkaar gezet is (er staan nu overal vingerafdrukken op)

Bedankt voor alle tips! Ik hou jullie op de hoogte!

De Icing van Wilton is ook niet de Icing die wij gebruiken om uit te harden,het is een heel ander goedje!

16

De wilton icing is geen royal icing en wordt helemaal nooit hard... is totaal ander product.

Tip voor een strik: Als je hem in elkaar hebt, stukjes keukenpapier in elke lus doen zodat het niet inzakt. Pas op allerlaatste moment haal je dan het keukenpapier eruit, en voila...

"Creatieve mensen hebben geen rommel. Ze hebben overal ideeën liggen"

17

Man het niet met die zacht blijvende icing te maken hebben? Het vocht dat daar in zit ofzo?

Werk het liefst biologisch en met speciale interesse in allergieen en dieten. Http://taart.djoeke.com

18

Hij is wel erg mooi geworden, je strik!!!

19

Oeh, ik vind 'm mooi, ik ga 'm van het weekend ook maken volgens de Cake Boss methode  :Y

20

Even een update: Een dag later en mijn strik is NIET ingezakt  :D Me happy!!!

Vandaag of morgen maak ik nieuw lussen (fondant - tylose) die ik dan meteen in de oven droog en dan zet ik 'm in het weekend in mekaar - met eigengemaakte icing (kwestie van toch nog een beetje reservetijd te voorzien!). Ik ga het toch niet volgens cakeboss doen, hij is wel mooi maar ik zie er overal tussenin de icing zitten en hij is toch net iets te rommelig naar m'n zin.

Wat ik wel ga overhouden van de cakeboss methode is dat ik lange lussen gebruik (ik gebruik een lege tappit min 2-3cm), zo krijg ik een hele mooie grote strik (hij moet bovenop een 15cm taart en ik vind het het mooist als hij een klein beetje oversteekt).

Superbedankt allemaal voor de hulp! Zodra mijn definitieve strik af is, post ik 'm!

En de 2 tubes icing van wilton gaan rechtstreeks de vuilnisbak in!

21

Ziezo, bruidstaart én strik af en ik was helemaal blij met het resultaat! Hoe heb ik het uiteindelijk gedaan: de lussen (fondant met tylose) eerst een paar dagen laten drogen, hangend aan mijn "droogrek"(=een constructie van buizen). Daarna een uurtje drogen in de oven op 40 graden. Dan weer een dag uitharden en dan in elkaar gezet op een circel van fondant (ook met tylose). Ik heb het in elkaar gezet met behulp van verwarmde fondant (even in de magnetron met paar drupjes extra water).

http://www.mijnalbum.nl/Foto-BQEPAX4M-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-TUD3AGAA-D.jpg

Prachtig geworden!  :thumb:

23

Vind m heel mooi, maar zou de volgende keer de tutorial van taartacadabra gebruiken. Door dat de lussen vrij drogen gaat dat sneller.

Kom je gezellig op m'n facebook gluren? www.facebook.com/mondvoltaart

24

Die tutorial van taartacadabra heb ik deels gebruikt, voornamelijk voor het in elkaar zetten van de strik. Het voordeel van de buisconstructie vind ik dat al je lussen precies dezelfde vorm/ronding hebben. Dat resultaat bereik ik niet als ik ze gewoon op hun kant zet en mooi vorm, dan zijn ze toch net allemaal verschillend. Wat ik wel gedaan heb, is dat ik ze na een dag of 2 drogen, van het rek afgehaald heb en ze dan op hun zij heb laten drogen, omdat de vorm er dan al in zat. Maar ik denk dat het probleem dat ze zacht bleven vooral in de fondant zat.

Even voor de duidelijkheid, voor de rest ben ik wél heel blij met die fondant, de smaak is lekker en hij rolt makkelijk uit en bekleed heel fijn en strak, zonder te scheuren. Maar hij is inderdaad erg zacht en droogt niet goed uit.

25

Ik gebruik ook de tutorial van taartacadabra. Bij het vormen van de lussen zet ik er een nieuw flesje kleurstof (americolor) tussen. Deze haal ik er ook gelijk weer uit hoor. Zo hebben ze allemaal de juiste vorm. Ik zet ze dan op de zijkant in de oven en laat ze zo drogen.
        Als ze helemaal goed droog en afgekoeld zijn, zet ik ze pas in elkaar.