1

Onderwerp: De lagen met vulling deuken in

Hoi allemaal,

Sinds kort deuken de lagen van mijn vullingen in. Je ziet dat aan de buitenkant van de taart. Hoe dik ik de fondant ook maak, hij komt te voorschijn. Ik heb hier sinds kort last van. Ik weet niet wat ik nu anders doe :( Misschien wel iets meer vulling. Kan dat het zijn?

Heb ook al geprobeerd 2 x af te smeren voor een strakkere taart, maar wanneer ik de smoothers gebruik, dan is het weer zichtbaar.

2

Re: De lagen met vulling deuken in

Spuit je dijkjes voordat je vult?
Misschien dat dat de oplossing is?

If you're lucky enough to be different, don't ever change!
Groetjes, Katja

3

Re: De lagen met vulling deuken in

Hoiii, ik doe dat alleen wanneer ik jam gebruik, maar weet niet zeker of  die laag altijd goed ging. Denk dat ik het even moet proberen.

Ik heb trouwens alleen last van indeuken bij ronde taarten. Bij vierkant heb ik hier geen last van.

4

Re: De lagen met vulling deuken in

Bedoel je nu indeuken of uitpuilen?

Uitpuilen is door te veel/dikke vulling die door het gewicht van de bovenlagen naar buiten wordt geduwd.

Waarmee smeer je af? En laat je dat dan ook eerst weer opstijven in de koelkast?

Ik denk dat je misschien meerdere lagen zou kunnen snijden en per laag dunner vullen.........

5

Re: De lagen met vulling deuken in

Ze deuken in. Dus echt naar binnen. Ik vul en smeer af met de botercreme mix, laat hem altijd een paar uur ik de koelkast opstijven.

6

Re: De lagen met vulling deuken in

Ik heb 1x geprobeerd 1:1 botercreme te maken. Maar de poedersuiker blijft zo korrelig. Dat is de reden geweest waarom ik het niet gebruik. En ook komt het zo veel in je mond dat poedersuiker.

7

Re: De lagen met vulling deuken in

Zeef je de poedersuiker wel goed? Ikgebruik nl altijd de 1:1 (vertrouw de mix niet zo om mee af te smeren  ;) ) en proef wel iets van poedersuiker, maar dit is alleen wanneer ik deze net gemixt heb. In de taart proef ik het niet. Ik moet wel zeggen dat ik een hele fijne zeef heb en Van Gilse poedersuiker gebruik of sbp. De goedkopere poedersuiker (Aldi, Lidl) zijn vaak wat grover.

Over het indeuken van je lagen....ik denk dat je de lagen niet goed opvult bij het afsmeren, of de vulling te ver van de rand houdt  ;)

8

Re: De lagen met vulling deuken in

Een beetje late reactie, maar....
ik heb zo'n 3 maanden geleden met een kok samen een taart gemaakt. Hij vond mijn 1:1 botercreme niet goed   :nooo  en adviseerde mij om de creme 10 minuten langer te laten draaien in mn mixerkom. Resultaat? Een heerlijke spierwitte massa die niet naar boter en niet naar suiker proefde. Heerlijk!

9

Re: De lagen met vulling deuken in

Uh hoe klopte je je 1:1 eerst dan? Dat moet je echt lang doen...

10

Re: De lagen met vulling deuken in

Ja, hoe lang  en hoe klopte je de 1:1 dan eerst?
Ik klop de boter eerst 8-10 min romig, dan de gezeefde ps erbij en dan nog eens 8-10 minuten....

11

Re: De lagen met vulling deuken in

Misschien te veel vulling?

Re: De lagen met vulling deuken in

heb met 1:1 nooit een poedersuikersmaak. Maar doe inderdaad ook zoals ze hierboven zeggen, minstens 10 min kloppen. Maar ik zeef niet, veel te veel werk...

13

Re: De lagen met vulling deuken in

Wat een gedoe zeg om 1:1 botercreme te maken :( Ik gebruik gewoon de mix, ik houdt altijd wat over, en daar smeer ik mee af. Gaat prima!

Maaaaaaarrrrr,

Ik heb uiteindelijk de oorzaak gevonden!!!

Wat ik opeens anders deed dan hiervoor, was aandrukken van de lagen. En dat zorgde ervoor dat de zijkanten breder werden.

Nu leg ik de biscuit lagen er op en dan niet meer aan komen. Ook maak ik allemaal dijkjes en daarmee worden mijn taarten weer mooi strak :)

Wat een opluchting!! Op een gegeven moment weet je niet wat je anders doet dan eerst.

14 Laatst bewerkt door Sunayda (23-05-2013 08:06)

Re: De lagen met vulling deuken in

Hoi allemaal,

Sinds kort is het weer begonnen met indeuken.
Ben toch overgestapt op 1:1 botercreme. Gister voor het eerst geprobeerd. Ik heb mijn taart goed afgesmeerd, hij zag er kaars recht uit, alleen nadat ik mijn fondant erop heb gelegd, zag ik weer een dun randje boven wat heel weinig is ingedeukt.. Pfff, is dit normaal? Dit gebeurd dan altijd na het smootheren. Doe ik dat verkeerd? Had wel moeite met het vastplakken van de fondant, de mix bc plakt gelijk, en met deze 1:1 had ik meer moeite, hebben jullie daar ook last van?

Iedereen heeft het over dunne laag botercreme gebruiken, maar dat is voor mij dus echt niet te doen. En dikke lagen met 1:1 botercreme, lijkt mij ook niet smakelijk..

Iemand nog tips voor mij??

15

Re: De lagen met vulling deuken in

Misschien smoother je te hard en/of zit er lucht onder je fondant? Ik heb nog nooit met de mix afgesmeerd, gebruik altijd de 1:1. De mix lijkt mij juist te zacht om mee af te smeren en daarom juist niet fijn te bekleden.
Ik smeer 2x dun af.

16

Re: De lagen met vulling deuken in

Hoii,

Ja misschien is dat het wel, want toen hij niet plakte ging ik wel wat duwen :( maar hoe komt het dan dat hij niet goed plakt?

17

Re: De lagen met vulling deuken in

Ik smeer af met de mix en een flinke laag. Waar ik wel heel goed op let, is dat ik VOOR het afmeren de ruimte tussen de lagen nog extra opvul met botercreme, dan puilt het dus als het ware uit. Door daarna af te smeren en te koelen, wordt het een mooie gladde taart.
Wel laat ik de mix altijd minimaal 15 minuten 'trekken' voor ik het door de boter vermeng. Na het mixen laat ik het dan nog een half uur staan voor ik ga afsmeren. Hierdoor neemt de mix het water goed op en is de taart absoluut NIET vochtig meer.

18

Re: De lagen met vulling deuken in

Ik smeer ook af met 1:1 bc....zeef wél de poedersuiker....mix dit minimaal 10 minuten, dan is ie heel mooi (en ook smakelijk). Ik smeer af met een dunne laag, bij oneffenheden is het iets meer...zodat het geheel strak is....

Ook spuit ik altijd een dijkje met diezelfde 1:1 bc.

Na het afsmeren laat ik het opstijven in de koelkast....

Dan de fondant er over...smootheren doe ik een beetje...maar zeker niet te hard drukken met m'n smoother....

Dit werkt voor mij....

Het is zoals het is en dat is goed zo.
Bianca's bakery

19

Re: De lagen met vulling deuken in

Sunayda schreef:

Hoii,

Ja misschien is dat het wel, want toen hij niet plakte ging ik wel wat duwen :( maar hoe komt het dan dat hij niet goed plakt?

Ik vind het juist fijn dat de lap niet gelijk plakt. Zo kan ik de lap nog goed leggen wanneer deze aan een kant iets te kort komt  ;) .
Hetzelfde als met de zijkanten...als de lap gelijk plakt kun je niks meer corrigeren, denk ik....
@RijWM: ik laat de mix soms wel 1-2 uur staan, maar dan nog vind ik de bc van mix te slap om mee af te smeren. Volgens mij staat op de meeste verpakkingen trouwens dat de mix minstens 30 min moet staan dus lijkt mij dat 15 min de mix toch te dun is  ;)

20 Laatst bewerkt door Sunayda (23-05-2013 12:59)

Re: De lagen met vulling deuken in

Hoi Esther,

Even over de mix, de mix laat ik soms zelfs een uur staan voordat ik hem gebruik. Maar volgens mij komt het door mijn keukenmachine. Ik heb de KM54, en tijdens het mixen wordt mijn beslag wat warm. En daardoor wordt hij erg dun en romig. Wat natuurlijk onwijs lekker is voor om te vullen. Alleen om af te smeren weer niet. Volgens mij kan ik hem daardoor ook niet met goed afsmeren, heb het 1 jaar lang gedaan met de mix. En mijn keukenmachine gebruik ik een paar maanden. Want voorheen toen ik de handmixer gebruikte, had ik hier helemaal geen last van. En ik heb eerlijk gezegd helemaal geen zin meer om alles weer met de hand te mixen. Dat redt ik allemaal niet meer.

Het is voor het corrigeren natuurlijk fijn dat hij niet gelijk plakt, maar ik ben natuurlijk die bc mix gewend en verwacht hetzelfde..

Ik ga vanavond weer verder, probeer niet meer zo te drukken en zal geduldig wachten tot hij zelf plakt.

Daarnaast had ik ook bij iedere laag dijkjes gespoten en zelfs laten opstijven in de koelkast voordat ik de andere laag erop zette.

Het is alleen zo lastig om te achterhalen waar ik het steeds fout doe.

21

Re: De lagen met vulling deuken in

Misschien moet je de taart niet meer op laten stijven tussen de lagen door. Dus gewoon alle lagen vullen en dan ook gelijk afsmeren. Dan pas in de koelkast voordat je de (evt) de tweede laag afsmeert. Vul je ook de deuken op  ;) . Dit werkt voor mij het best. Ik heb ook een KW, maar daarvoor mixte ik ook met mijn handmixer. Ik moet zeggen dat ik verschil merk. Ja, mijn arm is minder moe  ;)
Succes vanavond en ik ben benieuwd  ;)

22

Re: De lagen met vulling deuken in

Hoi Esther,

Ik heb mijn taarten met succes afgesmeerd en heb botercreme 1:1 gebruikt. En ze waren super strak geworden, en smaakten heerlijk. Ik proefde bijna geen poedersuiker. Want ik had me best gedaan met mixen haha..

Ennnnnn nog een belangrijk punt, mijn taarten hebben voor het eerst niet meer gezweet!! Dat gebeurde altijd met de mix, en zorgde ervoor dat alles plakkerig werd en weer lastig met opstapelen enzo..

maar goed, ben blij dat het nu weer goed gaat :D
Allemaal erg bedankt!! Zonder jullie was het natuurlijk niet gelukt haha :)

23

Re: De lagen met vulling deuken in

Oh ja, waarom het dit keer goed ging was omdat ik NIET ging drukken met mijn smoother :)

24

Re: De lagen met vulling deuken in

Sunayda schreef:

Hoi Esther,

Ik heb mijn taarten met succes afgesmeerd en heb botercreme 1:1 gebruikt. En ze waren super strak geworden, en smaakten heerlijk. Ik proefde bijna geen poedersuiker. Want ik had me best gedaan met mixen haha..

Ennnnnn nog een belangrijk punt, mijn taarten hebben voor het eerst niet meer gezweet!! Dat gebeurde altijd met de mix, en zorgde ervoor dat alles plakkerig werd en weer lastig met opstapelen enzo..

maar goed, ben blij dat het nu weer goed gaat :D
Allemaal erg bedankt!! Zonder jullie was het natuurlijk niet gelukt haha :)

:thumb:  :thumb: 

Ik zweer echt bij de 1:1 met afsmeren  :Y . Wil echt geen risico lopen op een smeltende taart. Maar het is zo wisselend wat je aldoor leest op het forum over wel/niet afsmeren met de 1:1... Maar jij hebt nu 'bewijs' dat je door de mix een smeltende taart krijgt  ;)

25

Re: De lagen met vulling deuken in

Wat fijn he zo'n forum :)  :Y
Even een tip over dun en romig botercreme. Ik zet hem na het mixen nog even in de koelkast zodat ie wat harder wordt. Anders heb je idd een slap dijkje, en dat werkt niet zo fijn.