1 Laatst bewerkt door yakatchi (17-05-2013 11:02)

Onderwerp: taart met minder suiker

Hallo allemaal,

Ik heb een opdracht gekregen van een chinees vrouwtje voor een hello kitty taart.
Haar vraag wascwel of die minder zoet kan dan  normaal is bij onze Nederlandse taarten.

Weet iemand hoe ik dit het beste aan kan pakken?
Welke cake kan ik het beste maken?
Kan ik beter marsepein gebruiken in plaats van fondant?
En welke vulling is minder zoet?
Ze wil graag iets met perzik.

Ik hoor graag jullie reactie :)
Groetjes, yakatchi

Kunst zit hem in kleine dingen ^^

Re: taart met minder suiker

Hoi
Als je de botercreme al 1/3vermindert met suiker ben je al een heel eind. Marsepein of fondant zijn allebei zoet dus dat maakt niet zo veel veschil. Verder kun je je vulling hier op aanpassen met bijv. Rood fruit en bavarois. Succes.

3

met de vernieuwde botercreme mix valt HELAAS niets meer aan te passen, dan zul je zelf met een bc recept aan de gang moeten.

Inderdaad rood fruit is lekker fris en sommige bavarois ook.

Botercreme met fris vruchtensap maken in plaats van water kan ook helpen.

Mijn faceboekpagina met mijn taartjes
http://www.facebook.com/pages/Home-made … 1595328591

Je kan ook een suikervrije mix voor cake gebruiken. Die is er van het merk bakzolder!

5

Kan ik ook gewoon minder suiker toevoegen aan het bescuit?
Ik gebruik altijd bescuit mix 2 op dit forum. (Bij recepten)
Of verander ik dan teveel aan de samenstelling?

Zelf wil de klant iets met perzik dus daar kan ik helaas niks aan veranderen.

6

Mariellescakejesentaarten schreef:

Je kan ook een suikervrije mix voor cake gebruiken. Die is er van het merk bakzolder!

minder zoet is niet perdefinitie hetzelfde als minder suiker...

If life gives you lemons, make lemoncurd.

7 Laatst bewerkt door saskiahuisman (20-05-2013 08:53)

yakatchi schreef:

Kan ik ook gewoon minder suiker toevoegen aan het bescuit?
Ik gebruik altijd bescuit mix 2 op dit forum. (Bij recepten)
Of verander ik dan teveel aan de samenstelling?

Zelf wil de klant iets met perzik dus daar kan ik helaas niks aan veranderen.

Hoi,
Ik zou gewone biscuitmix gebruiken en alleen je vulling aanpassen. Ik doe dat ook vaak en dat werkt erg goed. Als je de biscuitmix aanpast kan het inderdaad zijn dat je kapsel mislukt.
Je zou kunnen kiezen voor een naturelbavaroismix, zelf een klein beetje smaak toevoegen, bijv. het vocht van de perzik gebruiken voor je bavaroismix. En de perziken gebruiken in je vulling.
Wat er ook erg lekker bij smaakt is een citroenbavaroismix, dan krijg je een hele frisse smaak in je taart. Mijn klanten zijn daar altijd erg tevreden over.

De botercrème mix die ik gebruik kun je heel goed aanpassen. In plaats van 100 gram suiker toevoegen aan het recept, gebruik ik 70 gram suiker. Op die manier krijg je een botercrème die niet zoet is. Ik heb hier nog nooit problemen mee gehad en doe dit al vele jaren op deze manier.

- zoals hierboven al genoemd werd; minder zoet is niet persé minder suiker.
- ik ervaar zelf dat zelfgemaakte biscuit, MBC, vullingen echt veel minder zoet beleefd worden dan mixjes. Daar zitten zoveel toevoegingen bij die het geheel weeïg doen smaken, waardoor iets zelfgemaakts ineens als heel fris aan doet.
- in marsepein zit toch zeker minder suiker dan in fondant hoor.. Maar hier maakt het merk erg veel verschil. Een merk als funcakes met heel veel extra toevoegingen en maar weinig amandelen smaakt veel weeiger en zoeter dan bijv Zeelandia.
- uitrollen tot 2 mm maakt het ook al véél minder zwaar dan de gemiddelde 4 mm die veel mensen doen.
- kies voor frisse vullingen; lemon curd, yoghurtbavaroise. Maar ook zelf gekookte jam, waar je amper suiker aan hoeft toe te voegen. Vers fruit smaakt eigenlijk altijd frisser. Zelfgemaakte lemoncurd is weer frisser (en zachter) dan die uit een potje. OoK een laagje nauwelijks gezoete slagroom is heerlijk.
- MBC is ook minder zwaar dan BC.

9

Wow dames!
Bedankt voor alle goede tips!
Ik ga zeker mn best doen ze te gebruiken.

Het resultaat zal ik natuurlijk showen hier ^^