1

Onderwerp: Is deze uitzonderlijke planning voor bruidstaart mogelijk?

Hallo medebaksters!

Ik heb net alle onderwerpen over het plannen van een bruidstaart op dit forum doorgelezen om te kijken of meer baksters dezelfde planning gebruiken, die ik in mijn hoofd heb. Er waren verontrustend weinig mensen die dezelfde planning gebruiken als ik. :think:  :)

Het gaat om een 5-laags stapeltaart die vrijdag ongeveer rond 12:00 uur op locatie moet zijn (uurtje rijden). De planning zoals ik hem had bedacht:

- zondag en maandag alle biscuits bakken, vullen (botercrème met lemoncurd) en afsmeren met witte chocolade ganache.
- De gevulde en afgesmeerde taarten in de vriezer bewaren.
- dinsdag en woensdag decoraties maken en 's avonds taarten uit vriezer halen (ik kan ze niet in de koelkast laten ontdooien)
- donderdag bekleden en decoraties er zo veel mogelijk op doen
- vrijdag op locatie verder af stapelen en decoreren.

Alles duurt bij mij altijd drie keer langer dan ik van tevoren denk, dus geeft het me veel rust als ik in ieder geval de taarten afgesmeerd in de vriezer heb staan, zodat de kans dat ik in tijdnood kom zo klein mogelijk is.

Zijn er baksters die ervaring hebben met een soortgelijke planning?
Alle andere adviezen en tips zijn natuurlijk ook van harte welkom!

Alvast bedankt voor je reactie!

Groetjes, Ellen

2

Re: Is deze uitzonderlijke planning voor bruidstaart mogelijk?

Ik neem aan dat je ze woensdag pas uit de vriezer haalt. Het blijft naar mijn idee toch beter om ze in de koelkast te laten ontdooien, maar als je die mogelijkheid niet hebt dan gaat dat 'm natuurlijk niet worden. Maar dat betekent waarschijnlijk ook dat je de taart vanaf woensdag buiten de koeling hebt staan. Ook al gebruik je botercreme als vulling dan zou ik dat zelf niet doen en de taart koel bewaren. Ik vraag me ook af hoe de ganache zich houdt als het 3 dagen buiten de koeling wordt bewaard.
Zelf vries ik nooit mijn taarten in en werk ik altijd zo vers mogelijk maar ik denk dat voor jouw omstandigheden, je planning verder wel ok is hoor. Veel succes!

3

Je hebt toch wel een koelkast, neem ik aan? Of blijven ze vanaf donderdag buiten de koeling?
Ik zou geloof ik de decoraties eerst doen, daarna pas taarten bakken, vullen afsmeren( woensdag) . Als ze eenmaal zijn afgesmeerd met ganache dan zijn ze luchtdicht en kunnen ze in de koelkast zonder uit te drogen.

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

4

kan je ze niet bevroren bekleden? dan hoef je ze pas donderdag uit de vriezer te halen.

5

Misschien een rare vraag, maar waarom kan je de taarten niet in de koelkast zetten? Of bedoel je dat ze niet tegelijk in de koelkast kunnen staan? Ik zou eerlijk gezegd niet weten hoe de gevulde en afgesmeerde taarten reageren wanneer je ze zo vanuit de vriezer buiten de koelkast laat ontdooien. Bij een beklede taart zou ik dit zeker niet doen  :nooo  (ontdooien gaat dan te hard, dus ws een smeltende taart)

6

Wat fijn, zo snel al reacties!!!

Ik kan de taarten inderdaad niet gelijk in de koelkast zetten, daarvoor zijn de taarten te groot (of de koelkast te klein  :)). Daar kunnen hooguit twee taarten tegelijkertijd in.

Deze planning is dan misschien beter?
- zondag en maandag biscuits bakken en vullen en in de vriezer doen.
- dinsdag fondant kleuren en decoraties maken.
- woensdag ganache maken en overige decoraties maken.
- donderdag gevulde biscuits uit de vriezer en deze afsmeren en bekleden en zover mogelijk decoreren.
- vrijdag taart eventueel verder afwerken en brengen.

De eerste twee taarten die uit de vriezer gaan, kan ik na het bekleden in de koelkast bewaren en de overige 3 staan dan max 24 uur buiten de koeling... kan dat?

7

Gebruik je lemoncurd uit een potje of zelfgemaakt?
Uit een potje kan buiten de koeling.
Verder snap ik niet waarom je gaat bakken en vullen, en dan invriest.
Je kunt beter dinsdag bakken, woensdag vullen/afsmeren en bekleden.
Dan heb je donderdag voor decoreren.
Zoiezo niet alleen gevuld invriezen.
Als je eerder wil bakken, dan kun je beter je kale biscuits invriezen.
Als je die een uurtje buiten de vriezer hebt kun je ze bewerken. (25 cm en groter duurt misschien iets langer).
In de bruidstaartspecial van Mjam staat een heel stuk over de planning van bruidstaarten.

Kom je gezellig op m'n facebook gluren? www.facebook.com/mondvoltaart

Ik zou ze bakken, ondertussen fondant kleuren en evt decoratie's maken.
Laten afkoelen, vullen, afsmeren, bekleden en voorzien van dowels en dan invriezen.
Je gaat een condensprobleem krijgen wanneer je ze , alleen afgesmeerd, in de vriezer zet !
Je hebt dan het meeste werk al af en kan dan in alle rust deco maken.
Opgestapeld vervoeren en op locatie stapelen en evt laatste deco aanbrengen.
Neem een spuizakje ri me om evt de laatste deco aan te brengen / vstevigen

9

Bedankt voor het meedenken allemaal!

Ik heb toch maar op marktplaats, voor een prikkie, een extra koelkast gekocht. Dat probleem is dus opgelost! :D

Nu ben ik van plan om de biscuits gevuld en afgesmeerd in te vriezen. 
In het verleden heb ik wel eens een taart met fondant en al ingevroren. Toen ik de taart liet ontdooien, is de fondant gesmolten.  Dit risico wil ik niet nog een keer lopen (ik moet bekennen dat ik het niet op de goede manier had gedaan, maar ik blijf het eng vinden).
Als de afgesmeerde taarten nu wel gaan zweten, kan ik ze nog laten uitwasemen en afdeppen en daarna veilig bekleden, had ik gedacht...  :think: 

Hebben er nog meer mensen ervaring met deze manier van werken?

@ hansje pansje kevertje (of ieder ander met ervaring),
Is het bij jou, of iemand die je kent, wel eens mis gegaan?
En hoe zijn de taarten toen ingevroren en ontdooid?

Groetjes, Ellen

10

Waarom luister je niet naar de adviezen die gegeven worden?
Er wordt meerdere keren gezegd niet enkel afgesmeerd invriezen.
Waarom überhaupt invriezen als je, aan je planning te zien, tijd zat hebt?

11

Het kan blijkbaar wel http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=119075

Maar dan moet de taart wel volledig ontdooit zijn voor je verder gaat, anders komt er alsnog vocht uit en smelt je fondant.
Dat duurt zo'n 24 uur, dus weet niet of dat in je planning past.

12

Het kan blijkbaar wel http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=119075

Maar dan moet de taart wel volledig ontdooit zijn voor je verder gaat, anders komt er alsnog vocht uit en smelt je fondant.
Dat duurt zo'n 24 uur, dus weet niet of dat in je planning past.

13 Laatst bewerkt door Tijnek (20-05-2013 16:34)

ik denk dat ik het zo zou doen:

dinsdag woensdag alle decoraties maken en marsepein/fondant kleuren (vast verdelen in de juiste porties en overige materialen klaarzetten (parels/lint ed.)

woensdagavond biscuits bakken en laten afkoelen en daarna in folie in de koelkast.

Donderdag vullen en afsmeren.
donderdagavond de basisdecoraties erop. vrijdagochtend afmaken

14

biscuits bakken en (kaal dus!) invriezen, woensdag/donderdag ontdooien, vullen, afsmeren, bekleden, stapelen, decoreren

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

Carien schreef:

biscuits bakken en (kaal dus!) invriezen, woensdag/donderdag ontdooien, vullen, afsmeren, bekleden, stapelen, decoreren

Zo zou ik het ook doen!!!Minste risico!

16

fran4april1952 schreef:
Carien schreef:

Zo zou ik het ook doen!!!Minste risico!

als je ze woensdagavond bakt dan hoef je helemaal niet in te vriezen

17

kijk de planning uit de mjam bruidstaarten special even na
daar staat alles in

18

na invriezen snijdt het makkelijker en je kunt vooruit werken  :)

er zijn mensen die het ook nog beter vinden smaken na invriezen, maar dat proef ik zelf niet zo...

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

19

Ik maak altijd mijn decoraties ruim een week van tevoren, ook geen gestress daar meer om dan  :)  Wellicht een tip voor de volgende keer...

Wolfje schreef:

Bedankt voor het meedenken allemaal!

Ik heb toch maar op marktplaats, voor een prikkie, een extra koelkast gekocht. Dat probleem is dus opgelost! :D

Nu ben ik van plan om de biscuits gevuld en afgesmeerd in te vriezen. 
In het verleden heb ik wel eens een taart met fondant en al ingevroren. Toen ik de taart liet ontdooien, is de fondant gesmolten.  Dit risico wil ik niet nog een keer lopen (ik moet bekennen dat ik het niet op de goede manier had gedaan, maar ik blijf het eng vinden).
Als de afgesmeerde taarten nu wel gaan zweten, kan ik ze nog laten uitwasemen en afdeppen en daarna veilig bekleden, had ik gedacht...  :think: 

Zoals anouckjewel schrijft, moeten de afgesmeerde, bevroren taarten goed ontdooien.
Maar het duurt nog langer voor het teveel aan vocht eruit is.
Hierdoor kan je fondant alsnog gaan zweten/smelten.
Je denkt op jouw manier tijd te winnen, maar verliest weer tijd door het lange ontdooien.
Ik had ooit de gewoonte een taart af te smeren en 'm dan, terwijl ik fondant kleurde enzo, tussendoor in de koelkast te zetten.
Dat gaf problemen door condens, gevolg van temperatuurverschil.
Compleet afgesmeerd, bekleed en dowels in de vriezer doen bevalt mij prima.
In het beginstukje even veel werk wat je aan het eind enorm terug wint.
Zet je nieuwe koelkast op een hele lage stand, ontdooi dar je taarten in, in kartonnen taartdozen en het komt goed.
Succes!

Hebben er nog meer mensen ervaring met deze manier van werken?

@ hansje pansje kevertje (of ieder ander met ervaring),
Is het bij jou, of iemand die je kent, wel eens mis gegaan?
En hoe zijn de taarten toen ingevroren en ontdooid?

Groetjes, Ellen

21 Laatst bewerkt door CindyM (22-05-2013 10:36)

(ik zal het halve forum wel weer op mijn dak krijgen maar ik post dit toch maar wel)

Maar de bruid verwacht toch en verse taart?

Ik moet aanstaande vrijdag een kleine bruidstaart (3 hoog) bezorgen. En mijn 'planning': donderdagochtend kapsels bakken, de rest van de dag vullingen maken, vullen, afsmeren, bekleden, decoreren, vrijdag bezorgen. En dan tussendoor ook nog de kinderen uit school halen enzo.

(overigens deed ik het de vorige keer bij een 6-hoog taart bijna hetzelfde: woensdagavond kapsels bakken, donderdag al het andere en vrijdag bezorgd. De rozen had ik wel vooraf al gemaakt)

Nu heeft mijn bruidspaar in elk geval vrijdag wel de verse taart die ze gevraagd hebben en verdienen en waar ze ook voor betaald hebben.

Sorry, maar ik vind ingevroren taarten verkopen echt zo ontzettend NOT DONE  :nooo (maar ik weet dat de meningen verdeeld zijn daarover  ;) . Persoonlijk vind ik wel dat je je klant vooraf moet informeren dat je een ingevroren taart gaat afleveren. Dan kan ze alsnog kiezen voor een andere bakker die het wel vers aflevert)

Succes!

CindyM schreef:

(ik zal het halve forum wel weer op mijn dak krijgen maar ik post dit toch maar wel)

Ik moet aanstaande vrijdag een kleine bruidstaart (3 hoog) bezorgen. En mijn 'planning': donderdagochtend kapsels bakken, de rest van de dag vullingen maken, vullen, afsmeren, bekleden, decoreren, vrijdag bezorgen. En dan tussendoor ook nog de kinderen uit school halen enzo.

(overigens deed ik het de vorige keer bij een 6-hoog taart bijna hetzelfde: woensdagavond kapsels bakken, donderdag al het andere en vrijdag bezorgd. De rozen had ik wel vooraf al gemaakt)

Nu heeft mijn bruidspaar in elk geval vrijdag wel de verse taart die ze gevraagd hebben en verdienen en waar ze ook voor betaald hebben.

Sorry, maar ik vind ingevroren taarten verkopen echt zo ontzettend NOT DONE  :nooo (maar ik weet dat de meningen verdeeld zijn daarover  ;) . Persoonlijk vind ik wel dat je je klant vooraf moet informeren dat je een ingevroren taart gaat afleveren. Dan kan ze alsnog kiezen voor een andere bakker die het wel vers aflevert)

Succes!

:thumb:  verder niets aan toe te voegen, behalve dat ik het ook zo doe :)

I never met a calorie I didn't like....

23

taartenprinsesje schreef:
CindyM schreef:

Succes!

:thumb:  verder niets aan toe te voegen, behalve dat ik het ook zo doe :)

Ik snap het ook niet helemaal, zeker als je aan je planning te zien gewoon de tijd hebt.

24

ik heb ook zoiets van....de tijd die je taarten nodig hebben om te ontdooien kun je ook gebruiken om de taart vers te maken. Ik ben ook niet van het invriezen...heb het ooit 1x gedaan om te kijken hoe het ging. Het was een taart voor ons en eerlijk gezegd vond ik de smaak niet minder, maar voor een klant zou ik het ook niet doen. Of ze moeten het zelf willen natuurlijk  ;)

25

Ik doe het af en toe als een taart niet in m'n planning past. Maar in overleg met de klant. Heb er wel eens een opdracht door misgelopen. Jammer dan.
Ben nu met m'n eerste bruidstaart bezig en daar heb ik voor vrijgenomen.