1

Onderwerp: Noten allergie wat kan ik maken?

Ik heb een opdracht gekregen om een traktatie te maken en nu zijn ze er achter gekomen dat 1 meisje uit de klas een noten allergie heeft dus die mag de traktatie niet hebben (cupcakes met fondant bekleed) Nu ben ik dus op zoek naar een leuk idee om dit meisje dus ook iets te kunnen geven.
Volgens mij mag ze het cakeje wel hebben want daar staat bij allergenen :tarwe , gluten en koemelk (mix van funcakes) maar wat kan ik er op doen?
Alle ideeen zijn welkom alvast bedankt

Je kunt me ook vinden op Facebook http://www.facebook.com/BakkerAn
En als je het leuk vind klik dan op >> Vind ik Leuk

2

Re: Noten allergie wat kan ik maken?

Waarom mag ze de fondant niet eten?
Ik heb zelf een notenallergie van het ergste soort, maar fondant is meestal geen probleem. 

Je moet overigens wel echt heel schoon werken.

Werk het liefst biologisch en met speciale interesse in allergieen en dieten. Http://taart.djoeke.com

3

dus fondant zou geen problemen moeten geven dan? ik heb er totaal geen ervaring mee maar omdat ik amandelen op de verpakking zag staan vandaar :rolleyes:

4

marsepein bevat amandelen, fondant niet

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

5

op de verpakking staat kan sporen van amandelen bevatten dus vandaar

6

De melding kan sporen van bevatten is een erg loze opmerking. Er is geen enkele wettelijke eis die zegt hoe dit gebruikt moet worden.
Het verschilt per persoon hoe hiermee om wordt gegaan. Ik vraag dit bij mijn klanten altijd na. Zelf heb ik er geen moeite mee om producten te gebruiken. Vroeger stond het er niet op. Ik heb nog nooit een reactie gehad. 
Als je eerder marsepein hebt gebruikt in je vormpjes en zo dan moet je ze echt heel goed reinigen. Overigens is niet iedereen met een notenallergie allergisch voor amandel.
Bakken voor allergieën is echt iets dat je wel overwogen moet doen. Je hebt heel snel kruisbesmetting van producten. 

Misschien kun je aan de moeder van het kind vragen of amandel ren probleem is en of ze producten met sporen gebruikt. Volgens mij is satin ice wel zonder sporen. Iig staat het niet op de verpakking.

Werk het liefst biologisch en met speciale interesse in allergieen en dieten. Http://taart.djoeke.com

7

ik heb 2 jaar geleden ook met fondant bekleed voor een meisje met een noten allergie. van funcakes. is helemaal goed gegaan. maar dit meisje kreeg dan wel "slechts" uitslag als reactie, ze werd niet benauwd oid... ik durfde het eerst niet aan omdat ik niet wist wat voor reactie het zou geven mocht ze reageren op mogelijke sporen in de fondant (omdat het op stond de verpakking staat) dus heb ik het gevraagd. ik vond het toch heel eng.  O-)

ik heb idd alles 2 keer schoongemaakt wat ik aan tools en uitstekers nodig had. in die tijd gebruikte ik fornamelijk marsepein dus het was ff een klus om mijn roller ook goed schoon te krijgen. en mijn blad op tafel...

8

Ik maakte gister een ei-vrij gebak. Toen zei ik tegen mijn man dat het erg handig zou zijn als je het ziet aan rode stippen ofzo waar het ei aan zit... Maar ach, mijn keuken, mixer en alle andere spullen zijn nu iig weer helemaal schoon :)

Djoeke schreef:

Ik maakte gister een ei-vrij gebak. Toen zei ik tegen mijn man dat het erg handig zou zijn als je het ziet aan rode stippen ofzo waar het ei aan zit... Maar ach, mijn keuken, mixer en alle andere spullen zijn nu iig weer helemaal schoon :)

Ik mag toch hopen dat je na elk gebruik alles goed schoon maakt ;-)

10

Natuurlijk maak ik alles schoon :) maar bij een opdracht met allergenen gaat de sopdoek er echt nog een paar keer vaker door heen voor ik begin.

11

fondant is geen probleem, ik heb ook een vriendin die extreem allergies is voor noten, amandelen, appel, peer en nog veel meer. Maar het gaat altijd goed. Ook voor mij een reden om nooit met marsepein te werken.
Groeten Karin

neem ook eens een kijkje op mijn Facebook site: taartengoed