1

Onderwerp: grrrrr het wilde niet lukken vandaag, rot fondant

drama vandaag in de keuken wat al 3x lekker ging wilde vandaag voor geen meter, eerste maakte ik de domme fout om het biscuit recept verkeerd te noteren, een overstromende bakpan tot gevolg gelukkig was ik erop tijd bij en bleef een vieze oven me bespaard.

Daarna de taartjes 10 en 15cm proberen te bekleden fondant lekker soepel gekneed, mooi gekleurd maar bij het uitrollen ging het al scheuren, ondanks de poedersuiker en rolmat.. de eerste en ook zeker de laatste keer dat ik thuis funcakes fondant gebruikt heb.
Op de workshop scheurde dit merk bij mij ook steeds, dus ik denk dat het aan het merk ligt en misschien wel de combi met het kleuren?  Eerder kocht ik voor thuis de kleine pakjes bij de Jumbo (ik maak nog niet veel taarten, alleen puur voor de lol) en daarmee heb ik dit probleem nog niet gehad. Ik lees hier nu lovende verhalen over de sligro fondant dus die ga ik maar eens halen denk ik. Een Sligro pas heb ik dan weer wel ;-)

Maar ja ik had wilde plannen met mijn eerste stapeltaartje en het is nu 2 uur, en de taart staat in de koeling en ik ben er niet happy mee, gelukkig heb ik geen veel eisende klanten, mijn kinderen van 4 en 5 vinden nu nog alles mooi  :D
Het zal nog wel even worden voor ik voor iemand anders een taart durf te maken, voorlopig hoeven jullie dus niet bang te zijn voor concurrentie van mijn kant.

een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

2

Re: grrrrr het wilde niet lukken vandaag, rot fondant

Ik gebruik ook fondant van funcakes, bij mij scheurt het hoogstens op de rand van de taart een beetje, maar dat komt misschien omdat ik het dunner uitrol dan twee millimeter....
Tijdens het uitrollen nog nooit gehad en ik rol ook uit op poedersuiker.

Ontzettend bedankt voor alle inspiratie!

3

Re: grrrrr het wilde niet lukken vandaag, rot fondant

Welke kleurstoffen heb je gebruikt en welke kleuren heb je gemaakt? Door (te)veel kleurstof kan je fondant sneller scheuren.

Verder zijn kleine vormen moeilijk te bekleden, dus met die 10 en 15 heb je het jezelf niet makkelijk gemaakt. Gewoon blijven oefenen   ;)

4

Re: grrrrr het wilde niet lukken vandaag, rot fondant

Ik gebruik ook geregeld funcakes fondant, als mijn eigen merk (pettinice van bakels) fondant op is en ik uit nood naar de Jamin moet, bijvoorbeeld. Kleine vormen zijn inderdaad lastig te bekleden, maar dat is 3D ook en ik heb vorige week nog een 3D Cars gemaakt met rode funcakes fondant. Geen last van scheuren.

Als je al last hebt bij het rollen gaat er toch iets mis denk ik. Of het is iets met de kleurstof, dus ik ben benieuwd naar je antwoorden op Karins vragen, of misschien kneed je te lang, of juist niet lang genoeg?

5

Re: grrrrr het wilde niet lukken vandaag, rot fondant

Ik heb altijd Fc fondant gebruikt en had alleen soms problemen met dummies opde randjes. Ik gebruk nu het eigen merk van Bouwhuis en vind het echt super, en ook lekkerder van smaak.

www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda

6

Re: grrrrr het wilde niet lukken vandaag, rot fondant

Ik heb het met roze kleurstof gekleurd naar  zacht roze, dus eigenlijk niet zoveel gebruikt. Verder netjes gekneed eigenlijk niet raars, ik vond het gister wel warm in de keuken misschien dat dat van invloed is geweest? Volgend keer zet ik er de how to op de ipad erlangs misschien heb ik ergens een misser gemaakt? Hij smaakte wel erg goed dus ach ik oefen lekker verder, geef het niet zomaar op  ;-)

Ties ons zoontje vond het niet erg die mocht vanochtend met mama mee "kleien" en heeft met mij er toch nog best een mooie taart van gemaakt. De taart heeft ons dus plezier opgeleverd, missie geslaagd!

een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

7

Re: grrrrr het wilde niet lukken vandaag, rot fondant

Het scheuren van fondant ontstaat ofwel door niet goed kneden, of dat je niet vlot genoeg uitrolt..

Fondant droogt uit, doe je er te lang over, dan gaat het scheuren..

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

8

Re: grrrrr het wilde niet lukken vandaag, rot fondant

Of te dun uitrollen..........

9

Re: grrrrr het wilde niet lukken vandaag, rot fondant

Bekend verhaal.. Ik gebruik ook echt nooit meer funcakes. Heb ook zo vaak problemen gehad met scheuren icm  kleuren!
Sligro fondant vink ik persoonlijk beter.

10

Re: grrrrr het wilde niet lukken vandaag, rot fondant

Smaken verschillen.. en ook werken met fondant is voor iedereen anders. Ik heb jaren met Bakels Pettinice gewerkt, maar sinds een jaar of 2 kan ik er niet meer mee door 1 deur, en ben over gestapt op Funcakes en Satin Ice..

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!