1

Onderwerp: Hulp gevraagd...

Hoi Hoi,

Nu heb ik gisteren en vanmorgen het forum afgezocht naar informatie over witte chocoladeganache. Ik ben heel veel wijzer geworden hoor, absoluut, maar wat ik me nu afvraag is het volgende:

Ik wil voor komend weekend een verhuistaartje voor vrienden maken. Deze wil ik vullen en afsmeren met witte ganache. Maar wordt het niet te machtig als ik beide lagen vul met ganache?
Wat zouden jullie nu adviseren?
Één laag met ganache en de 2e laag iets anders? Maar wat? En ik lees veel over lemon curd. Maar doe je deze dan bij de ganache in dezelfde laag? en wat dan alsnog op de 2e laag? of kan dat wel? 2 lagen met ganache/lemon curd, en ook nog eens afsmeren met ganache?
Dit waren dingen die ik zo niet duidelijk kon vinden..
Wie kan me helpen??

2 Laatst bewerkt door lieke-webbie (07-05-2013 10:57)

Re: Hulp gevraagd...

ik zou het niet doen. Het is niet alleen heel machtig, maar ook heeel zoet.
Lemon curd is iid een hele lekkere combi. Maar ook frambozen zijn lekker met witte chocolade. Je kunt dan een laag vullen met ganache en een laag met de curd (of iets anders).
Ik zou even kijken of je hem dan nog wilt afsmeren met ganache of dat niet te zoet is.

3

dankje voor de snelle reactie...Meer reacties zijn van harte welkom!!!

4

Verse aardbeien!

Werk het liefst biologisch en met speciale interesse in allergieen en dieten. Http://taart.djoeke.com

5

Op de 2e laag? Met een laagje ganache? en de onderste laag alleen ganache? Hoe had je dat in gedachten? Kben nog maar een beginner, dus jullie moeten me nog heel veel leren denk ik ;) ;)

Als je twee lagen vult, vul je bijna altijd met 2 verschillende smaken.

De aardbeien kun je in plakjes snijden en zo tussen je 2 lagen leggen.

7

Okeej bedankt... Dus ik kan bijvoorbeeld een laag met ganache doen en de 2e laag met lemon curd. Of een laag met ganache en de 2e laag met verse aardbeien...als ik het dus goed begrijp...en afsmeren met? Dun laagje ganache? Ik heb een boek gehad van de bieb en daarin gebruikten ze als vulling alleen maar ganache, met een dun laagje verdunde abrikozenjam eronder. En dan 2 lagen met ganache vullen, maar dit was wel melk of puur, dus zal dan misschien minder zoet zijn...en ze smeerden de taart er ook mee af.

Maar ik wil het toch een beetje frissig houden...

8

ik zelf zou of afsmeren met ganache of vullen met ganache want ik vind het zelf nogal machtig. ik had eens een taart met melk chocolade afgesmeerd en toen was het nog niet zo dun,dus erg machtig. je kan de taart ook met meringue afsmeren. dan heb je toch je lagen met ganache. dus lekkere vulling en een lekkere buitenkant :)

9

Ik ben eruit....Toch anders dan ik in gedachten had..maar vooruit...Dit gaat het worden... Aangevette slagroom met verse aardbeien erop en de 2e laag met aardbeienjam. De taart ga ik dan afsmeren met witte ganache... Dan is de taart toch wel fris?? En niet te machtig en zoet?

10

lieke-webbie schreef:

Als je twee lagen vult, vul je bijna altijd met 2 verschillende smaken.

Niet per se hoor. Ik vul ook wel eens 5 dunne lagen en dan gaan er écht geen vijf smaken in. Meestal doe ik 4  lagen,  en vaak ook in dezelfde smaak.

Ik laat mijn witte ganache altijd helemaal afkoelen en klop 'm dan stijf zodat er een luchtige massa ontstaat. Een soort slagroom met witte chocoladesmaak. Die witte chocoladeganache combineert ook lekker met kersenjam, bosvruchten, bosbessen, sinaasappelcrème of frambozen. Eigenlijk al het frisse zomerfruit en citrusvruchten zijn heerlijk in combinatie met witte chocolade. Ik heb al een aantal keer een taartje gemaakt met zowel binnen als buiten opgeklopte ganache en dat is erg lekker. Zelfs met 6 lagen (was een ombre taart met kleurverloop, vandaar zoveel lagen)

Gewoon niet te grote stukken snijden.

<><
Cupcakeblogger voor www.huisvanbelle.nl

11

dankje! :thumb:  Dan ga ik mijn volgende taartje toch echt een laagje ganache doen...Maar afsmeren toch niet met opgeklopte ganache?

12 Laatst bewerkt door elleoj (08-05-2013 12:27)

Ja, dat deed ik wel, maar dan ging er geen fondant meer over.

http://huisvanbelle.nl/wp-content/uploads/2013/03/DSC09826.png

Zo had ik het gedaan. Omdat ik te kleine biscuits had gebakken issie nogal rommelig en scheef, maar je snapt het idee waarschijnlijk wel. :-) De vulling was opgeklopte ganache met een laagje bosbessenjam.

<><
Cupcakeblogger voor www.huisvanbelle.nl

13

Thnx...ik snap um... ;)