1

Onderwerp: Mijn grote ergernis!

Hallo,

Bij het bekleden van mijn taart heb ik een enorme ergernis!!
En ik hoop dat jullie mij wat tips kunnen geven.

Wanneer ik de lap over de taart heen leg en voorzichtig rondom met mijn vingers licht druk geef naar beneden toe om het fondant glad langs de taart te krijgen, scheurt het.
Die scheuren zijn vervelend want ik krijg de fondant niet meer van de taart af en herstellen werkt helaas ook niet.
Ik gebruik altijd de fondant van funcakes, deze is soepele en vanwege mijn fibromyalgie erg goed te doen.

Kan het eraan liggen dat het fondant TE soepel is? En wat zou ik verder nog kunnen proberen?

Alvast bedankt!
Overigens heb ik gezocht naar een soortgelijke vraag, maar heb deze helaas niet kunnen vinden.

Re: Mijn grote ergernis!

had hier ook weleens last van..
probleem was bij mij vooral te kort kneden of te dun uitrollen

3

Re: Mijn grote ergernis!

Wanneer je de lap op de taart hebt gelegd, druk je voorzichtig de lap tegen de rand. En dan bedoel ik echt alleen het bovenste stukje (1 cm of zo). Wanneer mijn lap te groot is, en dus zwaar, duw ik zelfs de lap een beetje naar boven toe, zodat de randen veilig zijn, zeg maar. Van daaruit ga je verder. Je drukt de lap dus voorzichtig tegen de zijkant van de taart en gaat zo rondom cm voor cm. Dus NIET naar beneden strijken. Dit kan best wel wat tijd kosten maar je krijgt er wel een strakke taart van zonder scheuren  ;)
Hoop dat ik het goed hebt uitgelegd...

4

Re: Mijn grote ergernis!

Dank je wel voor je uitleg hij is duidelijk, echter precies zoals ik het nu ook doe.
Misschien is het toch te dun uitrollen en moet ik hem de volgende keer wat dikker laten?
Ik heb een rollen met ringetjes eraan die ik kan verstellen voor de dikte, maar vaak is de gehele roller te klein om het fondant te rollen voor de hele taart. Hoe kijken jullie naar de dikte van het fondant? Leg je er iets naast om de dikte te bepalen of gewoon op basis van proberen? Ik ben bang dat het te dik word waardoor het gaat overheersen? :o

5

Re: Mijn grote ergernis!

Hoeveel cm is die roller dan? Ik heb die witte met de blauwe, oranje en gele ringen. Deze is groot genoeg voor mijn lap voor een 25 cm taart. Ik gebruik de gele ring voor de bekleding. Is misschien ietsje te dik, maar de oranje vind ik weer te dun.

6

Re: Mijn grote ergernis!

Snij je de lap op maat voor je hem om de taart legt? Ik heb gemerkt dat dat handiger werkt om het glad te maken, maar k gebruik zelf nooit fondant, altijd marsepein, dus dat werkt misschien anders. Overigens voel ik me erg klein als ik al die prachtige creaties zie die jullie maken, daar heb ik t talent (en t geduld) niet voor.

7

Re: Mijn grote ergernis!

Sinds ik heb geleerd om kommetjes van mijn handen te maken, en juist een beweging omhoog te maken met mijn handen )en dan inderdaad cm voor cm rondom' gaat het bekleden bij mij stukken beter. En steeds de onderkant optillen als het ware om vouwen te voorkomen. Oh ja, en oefenen op dummies. Dat is eigenlijk lastiger, en als je dat goed onder de knie hebt gaat het op taarten ook makkelijker.

* * * Have your cake and eat it too * * *

8

Re: Mijn grote ergernis!

heb al heel wat taarten bekleed, maar ik vind funcakes fondant rotspul... ik krijg er ook altijd scheuren mee, het wordt veel te snel droog.

Probeer eens covapaste (goedkoop) of Callebaut (duur) om te bekleden. Soepel en scheurt niet.

"Creatieve mensen hebben geen rommel. Ze hebben overal ideeën liggen"

Re: Mijn grote ergernis!

Ik kan kan taarten altijd strak bekleden, maar met functies heb ik ook altijd ruzie.                                                                                           
Mijn voorkeur gaat uit naar pettinice van bakels.

10

Re: Mijn grote ergernis!

Ik vind Bakels ook fijn werken inderdaad  :Y

* * * Have your cake and eat it too * * *

11

Re: Mijn grote ergernis!

Bedankt voor jullie reacties, de reden dat ik funcakes erg fijn vind is omdat het soepel is. Erg fijn voor mijn gewrichten. Mijn roller is misschien wat te klein!
Ik zag vandaag een grotere in de winkel, maar ik moet alles nog een beetje bij elkaar zien te sparen haha.
Ik ga jullie tips opvolgen en zal het resultaat op de foto zetten. (nog even 2 weken geduld). Het idee is al leuk! :)
Oh ja ik kies altijd voor fondant omdat ik zelf eigenlijk geen marsepein lust.

12

Re: Mijn grote ergernis!

Ik gebruik altijd de fondant van de sligro. Die is ook heeel soepel en lekker goedkoop. Bij mij scheurde het ook wel eens in het begin. Ik heb geleerd dat ik het dan t dun probeer uit te rollen en het gaat nu steeds beter!

Live as if you were to die tomorrow
Learn as if you were to live forever! -Ghandi-

13 Laatst bewerkt door Nikki_Lief (14-05-2013 19:15)

Re: Mijn grote ergernis!

Ik heb ook 'fibro' en moet zeggen dat ik de fondant van de Jumbo erg fijn vindt om te kneden.
Stond er van te kijken hoe makkelijk het ging!
En heb de taart er goed mee kunnen bekleden zonder problemen :)

♥ My heart beats in breakdowns ♥

14

Re: Mijn grote ergernis!

Ik heb ook meerdere merken fondant geprobeerd maar vind die van de sligro het fijnst werken en lekker soepel. Heb die van de jumbo nog niet geprobeerd.

Ik denk en kijk in "taart"

15

Re: Mijn grote ergernis!

Ik vind juist die van funcakes altijd hard en stug. Zelf gebruik ik bakels en die is heel fijn!

16

Re: Mijn grote ergernis!

Ik zweer bij satin ice, zo heerlijk soepel, makkelijk te kneden met mn pijnlijke handen. Maar veel mensen vinden het helemaal niks dus het blijft erg persoonlijk.

Omhoog strijken ipv omlaag werkt ook goed. Als ik de lap er op heb gelegd dan snij ik ee groot deel er al af zodat het wat meer op maat is, dan gaat het ook makkelijker vind ik.

17

Re: Mijn grote ergernis!

Rintinde schreef:

Ik zag vandaag een grotere in de winkel, maar ik moet alles nog een beetje bij elkaar zien te sparen haha.

Ik had ook last dat mijn roller te klein was.
Wou ook een grotere roller,maar idd...ze zijn wat duur.
Iemand gaf mij als tip om naar de bouwmarkt te gaan en daar een kleine buis te halen.
Mijn man heeft er 1 meegenomen en op maat gesneden van de grootste taart die ik meestal bekleed.
Zo word het overal gelijkmatig overheen gerold.
En ik moet zeggen, werkt perfect!  :D

Ik gebruik trouwens ook de fondant van de funcakes en heb nergens problemen mee.
Het waren de fondants van de supermarkten die bij mij altijd gingen scheuren.

Voor cake-pops, cake-ijsjes, cup-cakes, en taarten
www.sweettreats.jouwweb.nl

18

Re: Mijn grote ergernis!

Bedoel je een pvc buis?

19

Re: Mijn grote ergernis!

Een pvc buis is niet voedselveilig...

"Creatieve mensen hebben geen rommel. Ze hebben overal ideeën liggen"

20

Re: Mijn grote ergernis!

Rintinde schreef:

Bedoel je een pvc buis?

ja,die.

Ken wel een aantal mensen die het wel gebruiken.

Voor cake-pops, cake-ijsjes, cup-cakes, en taarten
www.sweettreats.jouwweb.nl

21

Re: Mijn grote ergernis!

ik zou gewoon sparen voor een goede roller daar heb je echt gemak van en geen pvc buis nemen dat is echt niet voedselveilig en wat betreft de bekleding eerst een beetje naar boven wrijven en dan langzaam naar beneden werken zodat de fondant niet kan trekken, zelf werk ik altijd met funcakes fondant of marsepein.
Succes bij je volgende creatie  :Y

Je kunt me ook vinden op Facebook http://www.facebook.com/BakkerAn
En als je het leuk vind klik dan op >> Vind ik Leuk

22

Re: Mijn grote ergernis!

femme80 schreef:

Ik zweer bij satin ice, zo heerlijk soepel, makkelijk te kneden met mn pijnlijke handen. Maar veel mensen vinden het helemaal niks dus het blijft erg persoonlijk.

Omhoog strijken ipv omlaag werkt ook goed. Als ik de lap er op heb gelegd dan snij ik ee groot deel er al af zodat het wat meer op maat is, dan gaat het ook makkelijker vind ik.


Ik sluit me helemaal bij jou aan, Satin Ice is ook voor mij super fondant!
Lekker soepel, droogt niet te snel uit, en nog nooit scheurtjes ermee gehad. :thumb:

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!

Re: Mijn grote ergernis!

yup zelfde met satin ice.... ook met callebaut btw :)

When we lose the right to be different, We lose the privilege to be free- Nelson Mandela
https://www.facebook.com/PennysHobby