Onderwerp: Bekleden in de zomer?
Hoi,
Heb al veel gelezen over dit onderwerp, maar zou nog wat goede tips kunnen gebruiken en ben benieuwd naar jullie ervaringen.
In juli moet ik een aantal taartjes maken. Mijn allereerste met marsepein (1:4) bekleedde taartje was een beetje een drama. Had 'm (was in de zomer) in de koelkast gezet na afwerken, wel in een kartonnen taartdoos, en eenmaal weer buiten de koeling begon de taart te zweten/glimmen/nat te worden. Ik was natuurlijk teleurgesteld dat mijn taart was mislukt, maar uiteindelijk was het wel lekker. We hebben 'm namelijk uit de koeling gelijk opgegeten, dacht dat er geen redden meer aan was . Vanaf dat moment alleen nog taart gemaakt en niet in de koeling gezet. Eigenlijk zo gepland dat de taart meteen nadat ik klaar was met decoreren, aangesneden en opgegeten ging worden. Het is trouwens niet zo dat ik dagelijks taarten maak is ook altijd voor eigen gebruik/familie/vrienden.
Ik lees her en der wel een aantal oorzaken en oplossingen, zoals bc 1:1 gebruiken (ik had toen wel bc, maar met meer poedersuiker dan boter, geen bcdijkjes met jamvulling..), en de taart eerder uit de koeling halen zodat deze nog kan acclimatiseren, evt. met een waaier erop gericht.
Wat zijn jullie ervaringen met zomerse projecten? Gebruik je beter marsepein, fondant of iets anders? En welk merk en verhouding is dan beter? Ik weet nog niet waar ik mee ga vullen, maar dat zou zomaar een koelkast-vulling kunnen worden. Hangt af van de wensen Waarschijnlijk ga ik nog iets boetseren of maak een puzzelplaatje. Daarnaast wordt een van de taartjes een stapeltje van twee lagen. Hoe pak ik dit het beste aan met bewaren (in de koeling, ingepakt)?
Al met al, ik wil voorkomen dat de taart gaat zweten/nat worden. Hoop op jullie inzichten!
Groetjes