1 Laatst bewerkt door Stap (28-04-2013 12:02)

Onderwerp: Bekleden in de zomer?

Hoi,

Heb al veel gelezen over dit onderwerp, maar zou nog wat goede tips kunnen gebruiken en ben benieuwd naar jullie ervaringen.

In juli moet ik een aantal taartjes maken. Mijn allereerste met marsepein (1:4) bekleedde taartje was een beetje een drama. Had 'm (was in de zomer) in de koelkast gezet na afwerken, wel in een kartonnen taartdoos, en eenmaal weer buiten de koeling begon de taart te zweten/glimmen/nat te worden. Ik was natuurlijk teleurgesteld dat mijn taart was mislukt, maar uiteindelijk was het wel lekker. We hebben 'm namelijk uit de koeling gelijk opgegeten, dacht dat er geen redden meer aan was  :+ . Vanaf dat moment alleen nog taart gemaakt en niet in de koeling gezet. Eigenlijk zo gepland dat de taart meteen nadat ik klaar was met decoreren, aangesneden en opgegeten ging worden. Het is trouwens niet zo dat ik dagelijks taarten maak  :P is ook altijd voor eigen gebruik/familie/vrienden.

Ik lees her en der wel een aantal oorzaken en oplossingen, zoals bc 1:1 gebruiken (ik had toen wel bc, maar met meer poedersuiker dan boter, geen bcdijkjes met jamvulling..), en de taart eerder uit de koeling halen zodat deze nog kan acclimatiseren, evt. met een waaier erop gericht. 

Wat zijn jullie ervaringen met zomerse projecten? Gebruik je beter marsepein, fondant of iets anders? En welk merk en verhouding is dan beter? Ik weet nog niet waar ik mee ga vullen, maar dat zou zomaar een koelkast-vulling kunnen worden. Hangt af van de wensen  :Y Waarschijnlijk ga ik nog iets boetseren of maak een puzzelplaatje. Daarnaast wordt een van de taartjes een stapeltje van twee lagen. Hoe pak ik dit het beste aan met bewaren (in de koeling, ingepakt)?

Al met al, ik wil voorkomen dat de taart gaat zweten/nat worden. Hoop op jullie inzichten!

Groetjes

2

Re: Bekleden in de zomer?

Ik gebruik altijd marsepein 1:3 en wel van het merk Zeelandia. Ik ben hier uiterst tevreden over, heb er al honderden taarten mee gemaakt. (Bekleden met fondant heb ik geen ervaring mee). Ook in de zomer en wat ik altijd doe: ik zet een ventilator aan die ik op m'n werk richt (laat hem wel heen en weer draaien) , werkt prima !

In de koeling bewaren in een doos , die houd het vocht weg van je taart.

Carpe Diem !

3

Re: Bekleden in de zomer?

en als je hem daarna buiten de koelkast zet...ook in de doos laten zodat het vocht in de doos kan.

ik werk met fondant,(kan met marsepein niet lekker overweg) en moet zeggen het is altijd goed gegaan.

4

Re: Bekleden in de zomer?

In de zomer zet ik mijn taarten altijd in de koelkast. Ook als deze niet per se in de koelkast hoeft ivm de vulling. Soms heb ik ook last van zwetende taarten, mn voorgekleurde rode en zwarte marsepein. Ik gebruik ook zeelandia marsepein  :9
Ik haal wel de taarten er ruim van tevoren uit zodat de marsepein op kan drogen..maar eerlijk gezegd heb ik weinig last van zwetende taarten. Misschien een koel huis?  ;)

5

Re: Bekleden in de zomer?

Thanks voor de reacties! Vertel je degene voor wie je de taart maakt ook hoe ze met de taart omgaan mbt het bewaren en vers houden? Over een ventilator enzo.. Hebben jullie wel eens negatieve reacties gehad over zwetende taarten omdat iemand bijvoorbeeld niet wist hoe te handelen??

En marsepein of fondant maakt dus niet uit.. top :)

6

Re: Bekleden in de zomer?

Ik zeg er altijd bij of ze de taart wel/niet in de koeling moeten zetten. Niks over een ventilator. Vertel ook dat de marsepein kan gaan zweten, al weten de meesten dit wel als ik dit vertel. Heb nooit klachten gehad

7

Re: Bekleden in de zomer?

Oke, dank, hier kan ik wel wat mee!~ :thumb:

Re: Bekleden in de zomer?

Ik gebruik fondant icm ganache. In de zomer inderdaad vaak een ventilator of airco. Het gaat erom dat de overgang van koelkast naar kamertemperatuur te groot is. Die moet je zo klein mogelijk maken. Bijvoorbeeld koelkast niet te koud zetten en een koele ruimte gebruiken en vervolgens naar kamertemperatuur. Het blijft lastig als de luchtvochtigheid hoog is helaas... Vooral augustus en september vind ik altijd rampmaanden voor taarten  :Y

Overigens zou ik met warm weer gewoon lekker voor veilige vullingen kiezen die niet in de koelkast hoeven  :thumb:

9

Re: Bekleden in de zomer?

taartjesdroom schreef:

Ik gebruik fondant icm ganache.

dan smeer je af met ganache, toch? Wordt dat harder dan bv botercrème? (Heb nog nooit met ganache afgesmeerd..) Zet je je taart dan na het afsmeren even in de koeling voor je 'm gaat bekleden?

Het is inderdaad lastig.. Ik ga proberen niet-koele vullingen te gebruiken, en/of erg hopen dat het slecht weer gaat worden  :lol: