1

Onderwerp: Glutenvrij

Ik krijg het verzoek om een taart te maken die glutenvrij moet zijn. Als iemand glutenvrij moet eten dan mag er absoluut geen kruimel in aanraking met het gewone normale bakspul omdat dit dan weer zorgt voor ernstige gezondheidsproblemen. Heeft iemand ervaring hiermee of weet iemand die op bestelling glutenvrij bakt?

2

Re: Glutenvrij

Zoek even in Bakken en Vullen en in Ingezonden Recepten, hier zijn al meerdere topics over. Ik ga je ook even melden, ik denk dat je in Bakken en Vullen hoort

3

Move to ~> Bakken en vullen

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

4

Ik bak glutenvrij op bestelling. Heel goed al je spullen schoon maken.
Uitstekers waar spul in kan blijven hangen en poreuze spulle. Niet gebruiken. Nieuwe verpakkingen van je bakproducten gebruiken zodat je niet perongeluk al iets er door hebt gemengd.
Verder je keuken soppen voor je begint, net als je oven.
Dan moet het goed komen hoor!

Werk het liefst biologisch en met speciale interesse in allergieen en dieten. Http://taart.djoeke.com

5 Laatst bewerkt door ireen123 (25-04-2013 18:15)

lees maar eens in dit topic.

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=221022

Let ook op bakspray!
Uitstekers gebruik je voor fondant of marsepein, normaal gesproken zitten daar geen gluten in.

Altijd alles checken met de klant ivm meerdere combinatie allergien.
Het best plan is de ingredienten stap voor stap met de klant door te nemen en jezelf goed in de materie te verdiepen of de opdracht afslaan.

Zo word er vaker wat door elkaar gehaald:
zaden en granen worden ook verward.
zaden/vruchten en noten ook.
glutenvrij en tarwezetmeelvrij.

De betekenis van kruisbesmetting is ook vaak onduidelijk.

Daarnaast bestaan er combinaties van allergien en graduaties van de allergie. Al vanaf aroma's en dextrose kan het al een reactie opleveren.

En tenslotte, niet om af te kraken, iemand die glutenvrij bakt zal nooit een glutenvrij product met een glutenvol product in aanraking laten komen en zeker niet in het pak.
Poreus materiaal heb je dan ook niet in je materiaal zitten.

Heb het zelf maar eens, dan denk je niet zo licht hierover.
Het is namelijk geen trend maar noodzaak.

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

6

Hey Ireen.

Zelf bak ik ook gewone taarten met gluten. Soms heb ik daar bv een flexibele vorm voor. Die gebruik ik beslist niet als ik een gv taart maak.
Van mijn uitsteekvormpjes durf ik niet te zeggen dat er nooit een kruim meel in is gekomen. Daarin neem ik dus liever geen risico. Ik maak immers soms ook koekjes.
De ingredienten haal ik vers omdat ik alleen dan kan garanderen dat er nooit iets mis is gegaan.
Zelf heb ik een pinda allergie en reageer al op een kus van mijn man als hij een uur er voor pinda heeft gegeten.  Echt met grote zwelling enzo. Ik durf dus wel te zeggen dat ik exact weet waar ik over praat. Ik denk er ook beslist niet licht over.

Ik gaf mijn ideeën weer vanuit de gedachte dat dit iemand is die niet gewend is aan glutenvrij bakken. VAndaar mijn tips.

Werk het liefst biologisch en met speciale interesse in allergieen en dieten. Http://taart.djoeke.com

7

Djoeke , sorry als ik te fel heb gereageerd. Dat was niet de bedoeling.
Het stoort af en toe alleen, dat er naar mijn idee gedacht word...
och een allergietaartje, dat doe ik wel ff.
Dit is ook niet naar Pasqualle bedoelt, het is juist goed dat ze om raad vraagt.

Begin zelf eens zo'n dieet te volgen, dan doe je het eerste half jaar nog heel veel fout. En dan word er hier op het forum en elders op internet heel luchtig gedaan van...och dat doe ik wel ff.
Ik krijg dan het idee dat ze te licht denken over de allergieen, de reacties erop, van buikpijn-diarreekrampen-zwellingen tot zelfs een allergie shock zijn niet mis. Dan is een buikgriepje niets.
Ook dat mensen met allergien evengoed kunnen proeven of het droog of niet is, receptuur moet aangepast worden naar het dieet.

Dat moest er ff uit

8

Ik begrijp je frustratie hoor. Daarom ben ik ook precies mijn bedrijfje begonnen. Ik vond mezelf alleen nou net niet de juiste persoon om jouw lading over me heen te krijgen omdat ik me juist heel erg heb verdiept in allergie en intolerantie. Ik zal het nooit licht opvatten en ook zeker niet zomaar zeggen dat je dit even kan doen. Mijn doel is informatie geven zodat het risico zijn klein mogelijk wordt :)
Eigenlijk hebben we het zelfde doel en de zelfde passie voor dieeten :)

Liefs!

9

:Y  :D  :Y
Liefs  ;)