1

Onderwerp: "klanten" geen zin meer in fondant of marsepein

De laatste tijd hoor ik steeds vaker om me heen dat mensen de hoeveelheid marsepein/fondant wat te veel van het goede vinden - en dan rol ik niet dik uit en voorkom waar mogelijk dubbele lagen.

En niet alleen mijn klantenkring (familie, vrienden, kennissen) maar ook mensen die ooit een taart bij iemand anders bestelden geven dat aan valt me de laatste tijd op.
Er gaat veel in de vuilnisbak.   

Merken jullie dat ook? Ik zoek nu oplossingen waarmee ik wel iets moois kan puzzelen/boetseren zonder veel bekleding.

Al eens geprobeerd:
- deel bovenkant met fondant/marsepein + puzzel of boetseersel, zijkanten met slagroom en randen bovenkant afwerken met toeven slagroom. 

- met ganache gieten (wordt bij mij nog niet mooi strak en kun je dat goed verder bewerken qua puzzel/boetseersels?)

Ik wil wat dingen gaan uitproberen.
Heeft iemand nog ideeën/voorbeelden?

Re: "klanten" geen zin meer in fondant of marsepein

Ik denk dat de klanten niet zo moeten zeuren.....

Je wilt of een mooi gedecoreerde taart waar nu eenmaal fondant of marsepein op zit, of niet.... en haalt dan een slagroomtaart bij de bakker of de hema

Ik eet zelf het fondant ook niet op, maar zeur daar verder niet over. Ik zeg ook altijd dat mensen het gewoon mogen laten staan als ze het niet lekker vinden hier thuis.

Ik hoor het ook wel eens hoor.... wat is die fondant toch zoet.... :s  ja, wat denk je dan? Het is natuurlijk bijna puur suiker O-)

I never met a calorie I didn't like....

3

Re: "klanten" geen zin meer in fondant of marsepein

Heb er ook last van, ben je uren bezig met decoreren en dan laten ze hele lappen liggen op hun bordje, achja, als ik er maar voor betaald krijg, anders gooi je echt geld weg!

'You can't buy happines but you can buy cupcakes, and that's kind of the same thing'

4

Re: "klanten" geen zin meer in fondant of marsepein

Ik vind juist dat opvallend veel mensen super gek zijn op de marsepein/fondant taarten. Zelf eet ik liever iets met chocolade.

Wil je me volgen op Facebook, like dan https://www.facebook.com/zoetzwolle
Groetjes Annemarie

Re: "klanten" geen zin meer in fondant of marsepein

Ik denk dat het ook af hangt welke fondant of marsepein je gebruikt. Ik mocht laatst een stukje taart eten van patisserie Rémy. whow..  :9  Zijn marsepein was veel lekkerder dan de mijne, terwijl ik toch ook de duurdere Zeelandia nog gebruik. Was geen straf om te mogen eten.  :D Ik ben ooit met funcakes fondant en marsepein begonnen. Dat was wat mij betreft echt niet fijn om te moeten eten.

En daarnaast hoe dun rol je uit? Ik krijg wel eens de indruk dat het gemiddelde toch nog wel op 4 mm ligt en met uitschieters naar vér daarboven. Tja, dat is wat mij betreft te dik. Dan is zo'n taart helemaal uit verhouding. Alsof je een boterham met roomboter en jam moet eten met een laag roomboter van een meter. Dat wil je gewoon niet eten.
Ik rol zelf tot 2 mm uit. Bij mij eten ze de marsepein vervolgens wel op. Als de basisbekleding maar dun genoeg is, dan kan je daarna met de versiering wel weer los, dat is minder erg om apart te leggen. Soms wordt het zelfs expres apart bewaard.

Ik vind niet dat je moet zeggen dat het kiezen is tussen óf mooi óf lekker. Een goede taart moet beiden zijn.  :Y

6

Re: "klanten" geen zin meer in fondant of marsepein

Nog nooit commentaar op gehad. De meesten vragen overigens wel om fondant en eigenlijk nooit om marsepein.

Ik rol niet superdun uit, ik denk dat ik op 5 a 6 mm zit.

http://www.facebook.com/TQofPops
I'm not insane, I'm mentally hilarious

7

Re: "klanten" geen zin meer in fondant of marsepein

mieperdepiep schreef:

Ik vind niet dat je moet zeggen dat het kiezen is tussen óf mooi óf lekker. Een goede taart moet beiden zijn.  :Y

Mee eens, maar wat de een mooi vindt, vindt de ander weer niet. Vooral smaak is erg persoonlijk, ik heb familie die het liefst fondant uit de pot eten, en anderen die er niets van moeten hebben.

En dan kies ik toch echt voor wat ik prettig vind om mee te werken.

http://www.facebook.com/TQofPops
I'm not insane, I'm mentally hilarious

Re: "klanten" geen zin meer in fondant of marsepein

Ik maak altijd marsefond van funcakes fondant en marsepein. Ik hoor die klachten ook om me heen maar dan in positieve zin. Dat t bij mij zoveel lekkerder is als ergens anders. Is men dan verbaasd over.

Ik rol ook wel zo dun mogelijk uit en zorg bovendien dat er niet een meter bc onder de marsefond zit. Want dat is ook niet te eten vind ik persoonlijk...

Een dag niet getaart is een dag niet geleefd!
www.loveatfirstbite.nl

Re: "klanten" geen zin meer in fondant of marsepein

Ik doe altijd Zeelandia marsepein, tenzij ze iets anders vragen. Vind dat zelf het lekkerst en ook mijn vriendenkring. Ze vinden mijn taart allemaal superlekker, terwijl 1 vriendin van me helemaal niet van taart houdt. Durf  niet zo goed een andere te proberen omdat ik em gewoon lekker vindt. Heb wel eens snel een kleurtje nodig en bij ons in de buurt verkopen ze dan een ander merk en dat vind ik minder lekker. Als ik fondant koop doe ik die van Satin Ice om te bekleden en die van de Sligro om te boetseren. Dan gaat het nog wel...

Re: "klanten" geen zin meer in fondant of marsepein

Ik zeg altijd: de buitenkant moet mooi zijn en de binnenkant lekker. Mensen kunnen er voor kiezen de buitenste laag niet op te eten....

Re: "klanten" geen zin meer in fondant of marsepein

mieperdepiep schreef:

Ik vind niet dat je moet zeggen dat het kiezen is tussen óf mooi óf lekker. Een goede taart moet beiden zijn.  :Y

:think: dat heb ik in ieder geval niet gezegd..

Mijn taarten zijn altijd lekker!

Het gaat mij om:
of gedecoreerd, dus automatisch met fondant of marsepein
Of niet gedecoreerd, maar een chocolade of slagroomtaart

En ik vind zelf  fondant niet zo lekker, en dan vooral voor de lijn :-) niet zo lekker.

I never met a calorie I didn't like....

12 Laatst bewerkt door Esmaatje (12-04-2013 19:56)

Re: "klanten" geen zin meer in fondant of marsepein

Bedankt voor jullie reacties.
Ik rol inmiddels zo dun als mogelijk. Dit is de dunste ring van mijn roller 2/3 mm volgens mij en ik voorkom dubbele lagen.
Smeer dun af, behalve voor de mij bekende botercremeliefhebbers (waaronder ikzelf).   

Ik ga het van te voren bespreken en kan dan evt. de 1/2 bekleed, 1/2 slagroomvariant aanbieden. Kan daar nog genoeg creativiteit in kwijt. Vandaag verteld aan goede vrienden dat de Mario taart dan minder uitgebreid gedecoreerd kan worden als ik de zijkanten niet beschikbaar heb.
Ik kijk het even aan komende tijd.

13 Laatst bewerkt door Esmaatje (12-04-2013 19:56)

Re: "klanten" geen zin meer in fondant of marsepein

foutje

14

Re: "klanten" geen zin meer in fondant of marsepein

Ik vind zelf een monchou taart ook veeeeeeeeeeeeel lekkerder dan een biscuit met fondant of marsepein, ongeacht vulling. Maar dat ziet er nu eenmaal anders uit en afwisseling in soort taart is altijd leuk.
Dus  als ik alleen voor smaak zou gaan, ging ik voor de monchou, of bv het hazelnootgebakje. Maar mensen kiezen de fondant of marsepeintaart ook om het mooie, het gepersonaliseerde. Tuurlijk moet de smaak ook goed zijn, maar ik vind het zelf soms ook wat saai als smaak zijnde.

"Creatieve mensen hebben geen rommel. Ze hebben overal ideeën liggen"

15

Re: "klanten" geen zin meer in fondant of marsepein

Weet je wat t volgens mij ook is? Mensen zijn verwend! Toen ik begon met taarten zo'n drie jaar geleden was een gedecoreerde marsepeintaart iets bijzonders. Lang niet iedereen had dat op zijn verjaardag, t was nl erg duur, en er waren zelfs een hoop kennissen en vrienden die zo'n taart alleen op een bruiloft zagen.

De vraag 'is het echt een taart?!' was nog oprecht  :D

Nu zijn er een miljoen  :+  hobbybaksters en heb je cakeboss, ace of cakes, dc cupcakes, chocywoccydoodah etc. Op tv.

Ik durf het bijna niet te zeggen... Maar misschien hebben de mensen gewoon hun buik vol van dit soort taarten... Zijn ze (misschien onbewust) opzoek naar de nieuwe rage..

Een dag niet getaart is een dag niet geleefd!
www.loveatfirstbite.nl

16

Re: "klanten" geen zin meer in fondant of marsepein

Jolly-Joycie schreef:

Weet je wat t volgens mij ook is? Mensen zijn verwend! Toen ik begon met taarten zo'n drie jaar geleden was een gedecoreerde marsepeintaart iets bijzonders. Lang niet iedereen had dat op zijn verjaardag, t was nl erg duur, en er waren zelfs een hoop kennissen en vrienden die zo'n taart alleen op een bruiloft zagen.

De vraag 'is het echt een taart?!' was nog oprecht  :D

Nu zijn er een miljoen  :+  hobbybaksters en heb je cakeboss, ace of cakes, dc cupcakes, chocywoccydoodah etc. Op tv.

Ik durf het bijna niet te zeggen... Maar misschien hebben de mensen gewoon hun buik vol van dit soort taarten... Zijn ze (misschien onbewust) opzoek naar de nieuwe rage..

Dat gevoel heb ik ook een beetje en begint bij mezelf  :o . Toen ik pas begon met taarten maakte ik voor ons ook regelmatig een marsepeinen taart. Nu nooit meer, zelfs niet eens op een verjaardag.
Ik heb het nog van niemand gehoord dat ze mijn taarten te zoet vinden en merk het eigenlijk ook niet aan de vraag voor taart. Die wordt alleen maar meer (moet er wel bij zeggen dat ik niemand in mijn omgeving ken die dit ook doet) . Ik rol zo'n 4 mm uit en dit is niet echt dun maar daardoor wordt mijn taart wel strakker, vind ik. Dan laten ze de marsepein maar liggen  ;) . Verder is mijn taart redelijk hoog waardoor de verhouding met zo'n lap marsepein wel klopt, denk ik.

17

Re: "klanten" geen zin meer in fondant of marsepein

bij ons in de familie houden ze ook niet van marsepein taarten.
dus hier al jaren gewoon de allerlekkerste slagroomtaart op het menu en allemaal kleine gebakjes ( zoals vandaag op de verjaardag van mijn zoon)

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=222243

maar hier in het dorp zijn ze wel gek op de marsepein taarten en de cupcakes!

onze plaatselijke bakker is helaas niet zo bijzonder met zijn taarten enzo

wil je meer van mijn creaties zien?  neem dan eens een kijkje op facebook:   https://www.facebook.com/dezoetesensatie

18

Re: "klanten" geen zin meer in fondant of marsepein

Je zou eventueel eens amerikaanse buttercream kunnen proberen als taartbedekking. Dat smaakt echt anders en voelt ook anders in je mond. Maar het blijft wel machtig en zoet ook hoor. Op een Wilton-1 cursus kun je hier veel over leren. En je kunt er gewoon met fondant decoraties op maken.

Tieneke

19

Re: "klanten" geen zin meer in fondant of marsepein

Ik heb lang geleden een taart gemaakt bekleed met gedroogde ananasschijven. Daarnaast afgemaakt met (plakjes) aardbeien.

Effect was gaaf.