1

Onderwerp: Speculaas maken

Hallo allemaal

Ik moet dit weekend voor het werk speculaas bakken (wij verkopen twee weken na elkaar koekjes voor het goede doel).

Nu leek mij het recept hier op de site wel lekker en goed te doen. ik heb er alleen enkele (misschien domme) vraagjes bij, dus ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

De bloem die je moet gebruiken, moet dit zelfrijzende zijn? (ik vermoed van wel, maar wil toch zeker zijn)

En de belangrijkste vraag eigenlijk: hoeveel zou ik nodig hebben om minstens 100 koekjes te kunnen maken? Of hoeveel koekjes krijgen jullie uit het recept met de hoeveelheden zoals die er staan?

Misschien even om het makkelijker te maken, hier het recept:
Ingrediënten:
◦750 gr. Bloem (zelfrijzend)
◦375 gr. Boter (goede boter)
◦500 gr. bruine bastardsuiker (kandijsuiker)
◦2 eieren
◦1 koffielepel natriumbicarbonaat
◦1 koffielepel speculaaskruiden
◦40 gr amandelschaafsel (1 zakje)

Werkwijze:
◦Meng de bloem, boter, suiker, eieren en kruiden. Kneed dit tot een mooie bal en maak er een rol van. Laat een nacht rusten. De rol nogmaals goed doorkneden. Je kan nu de speculaas uitrollen tot 1 cm dikte en figuurtjes uitsteken. Leg de figuurtjes op een bakplaat met bakpapier en zet dit in een voorverwarmde (hetelucht)oven op 200° C. (een beetje afhankelijk van je oven.
◦De baktijd is ca 10 minuten.

Het is de eerste keer dat ik speculaas ga maken, dus ik hoop dat het gaat lukken  :)

2

Re: Speculaas maken

hoi, volgens mij is bloem gewoon bloem en geen zelfrijzend bakmeel.hoeveel koekjes je eruit haalt weet ik niet...bak die zelden. maar ik wens je veel s6 en leuk dat je koekjes bakt voor het goede doel :)

groetjes

3

heb je de dingentussen haakjes er zelf bij gezet of stonden die er al bij? als het er al bij stond heb je zelfrijzend bakmeel nodig, als het er niet bij stond heb je gewone bloem nodig. en kandijsuiker is wat anders dan basterdsuiker. (heel grof t.o. juist heel fijn....) verder lijkt 1 koffielepel kruiden me erg wenig op de totale oeveelheid deeg........  :s

If life gives you lemons, make lemoncurd.

4 Laatst bewerkt door djehr (13-04-2013 16:58)

In het recept wordt echt bloem bedoeld en niet zelfrijzend bakmeel. Dus gewoon tarwebloem of tarwe patent bloem gebruiken.
Bruine basterdsuiker (ik zou de donkerbruine versie gebruiken) is heel wat anders dan kandijsuiker. Dus geen kandijsuiker gebruiken.

De hoeveelheid speculaaskruiden  vind ik ook wel aan de karige kant. Ik zou eerder 2 eetlepels gebruiken (ongeveer 30 gram).

Ik denk dat je uit dit recept (uitrollen tot een dikte van 5 mm en vormpjes niet groter dan 8 cm) ongeveer 70 koekjes kunt halen