Onderwerp: Keuze uit keukenmachines
Ik ben me aan het orienteren of keukenmachine nodig heb, en zo ja, welke dan. Verder heb ik beperkte ruimte beschikbaar, zowel in de kelder als op het aanrecht. Ik heb al wat onderzoek gedaan en kom op de volgende kwalitatief goede machines.
Bamix voor staafmixers. Ik weet alleen niet of dit ding goed kan hakken? Er zit wel een stermes in als blender, maar ook voor nootjes hakken? Ook wordt er een klopper en menger/mixer (de platte schijf neem ik aan) bijgeleverd.
Maxigmix als foodprocessor. Ik heb het idee dat ik hier ook wel wat extra onderdelen heb die ik op moet bergen o.a. in de bijgeleverde koffer.
KitchenAid en Kenwoord voor kneedmachines (Kenwood ook als foodprocessor). Hierbij is de KA een stuk degelijker/robuuster heb ik begrepen, en dat de Kenwoods nogal eens ter reparatie aangeboden worden (waarbij niet iedereen over de service te spreken is) en wat luider zijn. Voordeel van Kenwood is het assortiment aan hulpstukken dat je er bij krijgt. Beide 5 jaar garantie (hoewel ik soms ook 2 jaar voor Kenwood en 10 jaar voor KA lees).
Verder heb ik gelezen dat zo'n machine voor sommigen een sta in de weg ding is, en veel ruimte inneemt, en daarom maar achterin de kast staat, en het dan te veel moeite is om deze er uit te halen voor een simpele actie. Ik las dan ook dat je een keukenmachine dan beter 2e hands kan kopen (al was het maar om te proberen of het echt iets voor je is en om na te gaan of ie wel/niet ergens weggestopt wordt omdat je hem toch niet gebruikt).
Het nadeel hiervan is dat je als tweede gebruiker het recht op garantie verliest (schijnt vrij normaal te zijn, in ieder geval voor electronica, daar wordt het vaak in de voorwaarden vermeld). Bij een defect wordt het dan waarschijnlijk wel een erg duur 'koopje' en in dat geval kan je misschien wel beter kiezen voor kopen in de winkel want dan heb je garantie.
Zelf denk ik aan het voglende: BRAUN Multiquick 5 MR570 Pâtisserie handblender. Een soort staafmixer, blender, hakker en foodprocesor in 1. Alleen niet alle reviews zijn positief, natuurlijk is dat subjectief en hoe je er mee omgaat, in die zin heb je weinig aan gebruikersreviews en kan je beter naar expertreviews kijken. Maar het lijkt erop dat de plastic onderdelen wat fragiel zijn en er snel roest ontstaan op de schijven. Ook Bosch en Philips hebben een hand blender (zonder schijven o.a.). Voor deeg kneden e.d. zou ik dan een normale handmixer kunnen gebruiken.
Ik zit te twijfelen tussen een merk van gemiddelde kwaliteit (zoals Braun) en kwaliteit: wellicht dat je een aantal van gemiddelde kwaliteit verslijt in dezelfde tijd als 1 van goede kwaliteit. Het voordeel van de gemiddelde kwaliteit is dan dat je steeds nieuwe onderdelen hebt, waarbij je bij echte kwalititeit je bijvoorbeeld steeds de messen moet vervangen zodat kwaliteit duurkoop wordt.
Sommigen raden een gewone handmixer, staafmixer (met hakfunctionaliteit) en een paar goede messen aan voor al het keukenwerk. Op zich kan ik dat wel begrijpen. Bij de handmixer heb je controle, alleen moet je het zelf mogelijk voor langere tijd vasthouden. De staafmixer voor blenden en fijnhakken, met het voordeel dat je hem verplaatsen kan en zo in een pan kan zetten. Een messenset voor het grovere snijwerk. Raspen en schijfjes maken kan je dan gewoon met een handrasp die ook nog eens eenvoudig te af te wassen is.
Graag hoor ik jullie ervaring(en) en mogelijk advies. O ja, wat betreft intensiteit in de keuken: vaak bak/kook ik weekends uitgebreider.