Onderwerp: [HOW TO] Banoffee taart
Vandaag had ik zin om eens wat anders te maken dan een met marsepein gedecoreerde taart en ik had nog bananen over.
Tijd om de banoffee taart te maken:
Op mijn facebook heb ik een volledig foto overzicht gemaakt: www.facebook.com/taartjesgek maar dat waren best veel foto's dus dat zal ik jullie hier besparen :-D
Benodigdheden:
* Blikje gecondenseerde melk (friesche vlag)
* 250 gram slagroom
* Zakje klopfix
* Bananen
* 80 - 100 gram roomboter
* Pak Bastognekoeken
* Poedersuiker
* Een reep chocolade voor de decoratie
Het blikje gecondenseerde melk moet ongeveer 3 uur in een pan met kokend water. Haal het etiket van het blikje af. Zorg dat het blikje tijdens het koken steeds onder water blijft en vul indien nodig bij met water. Ik gebruik hiervoor mijn diepe pasta pan.
Vet een springvorm in, ik gebruik er een van 20 cm. Ik leg voor de zekerheid altijd een velletje bakpapier op de bodem.
Verkruimel de Bastognekoeken in de keukenmachine en smelt ongeveer 80 gram boter.
Meng de koekkruimels en de boter goed door elkaar en gooi deze in de ingevette springvorm.
Zorg dat je dit goed aandrukt in de vorm en zet de vorm minimaal een half uur in de koelkast zodat je bodem goed kan opstijven.
Snijd de bananen in dikke plakken en beleg hier de hele bodem mee.
Na drie uur koken is het blikje klaar. Zorg ervoor dat je het blikje goed laat afkoelen na het koken! De melk is nu karamel geworden en dit kan zeer heet zijn!
Verdeel de karamel gelijkmatig over de bananen. Doe dit voorzichtig zodat de bananen op hun plek blijven liggen.
Zet de bakvorm weer even in de koelkast terwijl je de slagroom stijf klopt. Voeg tijdens het kloppen poedersuiker naar smaak toe en een zakje klopfix.
Om de slagroom op de taart te spuiten gebruik ik een spuitzak en spuitmondje 1M. Je kunt de slagroom uiteraard ook gewoon over de taart heen smeren.
Spuit mooie toeven op de taart, het hoeft niet heel netjes want er komt nog een laagje chocolade overheen.
Maak met een scherp mesje chocolade schaafsel van een reep chocolade en gooi dit gelijkmatig over de taart. Zet de taart in de springvorm weer in de koelkast en laat weer opstijven. Ik heb de taart nog twee uur in de koelkast gezet tot het opdienen.
Haal de taart voorzichtig uit de springvorm en zet hem op een bord of taartschaal.
En nu.... SMULLEN MAAR!!