1

Onderwerp: [HOW TO] Banoffee taart

Vandaag had ik zin om eens wat anders te maken dan een met marsepein gedecoreerde taart en ik had nog bananen over.

Tijd om de banoffee taart te maken:
http://sphotos-g.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/483602_622102021137456_1662303437_n.jpg

Op mijn facebook heb ik een volledig foto overzicht gemaakt: www.facebook.com/taartjesgek maar dat waren best veel foto's dus dat zal ik jullie hier besparen :-D


Benodigdheden:
* Blikje gecondenseerde melk (friesche vlag)
* 250 gram slagroom
* Zakje klopfix
* Bananen
* 80 - 100 gram roomboter
* Pak Bastognekoeken
* Poedersuiker
* Een reep chocolade voor de decoratie

http://sphotos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/58955_622096797804645_157532910_n.jpg

Het blikje gecondenseerde melk moet ongeveer 3 uur in een pan met kokend water. Haal het etiket van het blikje af. Zorg dat het blikje tijdens het koken steeds onder water blijft en vul indien nodig bij met water. Ik gebruik hiervoor mijn diepe pasta pan.

Vet een springvorm in, ik gebruik er een van 20 cm. Ik leg voor de zekerheid altijd een velletje bakpapier op de bodem.

Verkruimel de Bastognekoeken in de keukenmachine en smelt ongeveer 80 gram boter.
Meng de koekkruimels en de boter goed door elkaar en gooi deze in de ingevette springvorm.

http://sphotos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/7259_622097767804548_947333109_n.jpg

Zorg dat je dit goed aandrukt in de vorm en zet de vorm minimaal een half uur in de koelkast zodat je bodem goed kan opstijven.

Snijd de bananen in dikke plakken en beleg hier de hele bodem mee.

Na drie uur koken is het blikje klaar. Zorg ervoor dat je het blikje goed laat afkoelen na het koken! De melk is nu karamel geworden en dit kan zeer heet zijn!

Verdeel de karamel gelijkmatig over de bananen. Doe dit voorzichtig zodat de bananen op hun plek blijven liggen.

http://sphotos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/563626_622100007804324_1120694466_n.jpg

Zet de bakvorm weer even in de koelkast terwijl je de slagroom stijf klopt. Voeg tijdens het kloppen poedersuiker naar smaak toe en een zakje klopfix.
Om de slagroom op de taart te spuiten gebruik ik een spuitzak en spuitmondje 1M. Je kunt de slagroom uiteraard ook gewoon over de taart heen smeren.

Spuit mooie toeven op de taart, het hoeft niet heel netjes want er komt nog een laagje chocolade overheen.

http://sphotos-e.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/149020_622100414470950_1562445110_n.jpg

Maak met een scherp mesje chocolade schaafsel van een reep chocolade en gooi dit gelijkmatig over de taart. Zet de taart in de springvorm weer in de koelkast en laat weer opstijven. Ik heb de taart nog twee uur in de koelkast gezet tot het opdienen.

Haal de taart voorzichtig uit de springvorm en zet hem op een bord of taartschaal. 

En nu.... SMULLEN MAAR!!

http://sphotos-e.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/155722_622105104470481_1850798586_n.jpg

Gek op taart!

2

Re: [HOW TO] Banoffee taart

Verschrikkelijk ben je! Wat ziet dat er heerlijk uit. En toch vrij simpel te maken. Thanks,

Tieneke

3

Re: [HOW TO] Banoffee taart

Jee het is maar goed dat het al wat later is en dat de supermarkt dicht is, want anders......... :lol:  :lol:

Help mijn vrouw heeft een hobby

4

Re: [HOW TO] Banoffee taart

Een paar jaar geleden heb ik dit gegeten op het Griekse eiland Zakinthos en dat was zo zoet maar zo lekker :)
Dus maar snel een keer maken. :thumb:

Made with love!

5

Re: [HOW TO] Banoffee taart

Dankje wel! Hij staat in de koelkast... :D

6

Re: [HOW TO] Banoffee taart

dat klinkt en oogt wel heeeel erg lekker! :9

begin de dag met een dansje, begin de dag met een lach...
want wie vrolijk is in de morgen, die lacht de hele dag!

7

Re: [HOW TO] Banoffee taart

deze ga ik zeker maken  :9  :P

Live life to the max!!!!

8

Re: [HOW TO] Banoffee taart

Ziet er erg mooi uit, helaas ben ik iet zo dol op bananen maar wel op de rest, is het ook met appels te maken?

9 Laatst bewerkt door Tillytaart (10-04-2013 19:36)

Re: [HOW TO] Banoffee taart

Oooo, dat klinkt heerlijk. En zo simpel. Zodra er hier iemand jarig is, wil ik dit graag proberen.

Ik ga je ook even melden, want volgens mij hoort dit in de rubriek recepten.

10

Re: [HOW TO] Banoffee taart

Ziet er heerlijk uit............. :)

11

Re: [HOW TO] Banoffee taart

Wendy1406 schreef:

Ziet er erg mooi uit, helaas ben ik iet zo dol op bananen maar wel op de rest, is het ook met appels te maken?

Rudolph heeft een variant op deze taart, de toffee apple pie. Die moet wel in de oven maar die lijkt mij ook heeeeerlijk!

Gek op taart!

12

Re: [HOW TO] Banoffee taart

Hoewel het een prachtige howto is past ie beter in de recepten rubriek.

Move to ~> Ingezonden recepten

En daarna ga ik mijn plannen om te bakken nog eens goed overwegen. :D

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

13

Re: [HOW TO] Banoffee taart

Ziet er heerlijk uit! bedankt voor het delen

Deze hobby is geweldigggggg!!!!

14

Re: [HOW TO] Banoffee taart

Kan ik deze taart ook zondag maken voor de maandag?

Help mijn vrouw heeft een hobby

15

Re: [HOW TO] Banoffee taart

vonn schreef:

Kan ik deze taart ook zondag maken voor de maandag?

Dat kan prima, ik vond de taart de tweede dag lekkerder al waren de bananen toen wel zachter geworden (vond ik niet erg)

Gek op taart!

16

Re: [HOW TO] Banoffee taart

taartjesgek schreef:
vonn schreef:

Kan ik deze taart ook zondag maken voor de maandag?

Dat kan prima, ik vond de taart de tweede dag lekkerder al waren de bananen toen wel zachter geworden (vond ik niet erg)

Bedankt voor je antwoord, ik dacht dan wordt de caramel zo hard. Nou dan ga ik zondag aan de slag.

Help mijn vrouw heeft een hobby

17

Re: [HOW TO] Banoffee taart

Heeeel gevaarlijk zo rond etenstijd :D ziet er heerlijk uit!

18

Re: [HOW TO] Banoffee taart

Ook wij vonden hem de dag erop lekkerder! :)
Zou hem dus zeker zondag maken, als je deze maandag nodig heb! Succes!

19

Re: [HOW TO] Banoffee taart

Anja961 schreef:

Ook wij vonden hem de dag erop lekkerder! :)
Zou hem dus zeker zondag maken, als je deze maandag nodig heb! Succes!

Nou dat is goed om te horen, heb er nu helemaal zin in  :Y

Help mijn vrouw heeft een hobby

20

Re: [HOW TO] Banoffee taart

Jaaa die ga ik vd week maken :D dankjewel voor t delen!

i just LOVE it!

21

Re: [HOW TO] Banoffee taart

Hij is heerlijk! bedankt voor het delen

Deze hobby is geweldigggggg!!!!

22

Re: [HOW TO] Banoffee taart

Graag gedaan  :D

Manlief vroeg vanmorgen wanneer ik weer zo een lekkere taart ging maken... Dit is zijn favoriet. Helaas is het niet iedere week feest  :think:

Gek op taart!

23

Re: [HOW TO] Banoffee taart

Ik heb alleen een 24cm springvorm :think:  gewoon hetzelfde recept aanhouden?

i just LOVE it!

24

Re: [HOW TO] Banoffee taart

hmmmmmmm lekker!!!
Ik heb je recept opgeslagen hoor!!!

Het is toch altijd tijd voor taart???

25

Re: [HOW TO] Banoffee taart

ziet er heerlijk uit, alleen lust ik dus echt geen bananeb :( zou dit ook lekker zijn emt een andere fruitsoort? Las hierboven al iets van appel, maar vind dee zo leuk omdat hij niet in de oven hoeft