1 Laatst bewerkt door kerstboompje (29-03-2013 16:55)

Onderwerp: Oeuf en cocotte

Nu denken jullie allemaal wat zal dit voor lekkers zijn. Maar ik heb een praktische vraag. Het recept van dit gerechtje staat zowel in de Allerhande als in het blad Boodschappen. Hiervoor moet je zalm, crème fraîche en een eitje in een ovenvast bakje doen en dan de bakjes in/op een braadslede zetten met een laag water. En dan 5-8 minuten in de oven, 180 graden.
Nu komt mijn vraag :Y :
gaat dat water, wat aan de kook gaat/is en dus verdampt goed in een elektrische oven. Er staat mij nl een aflevering van the great britisch bake off bij, waarin een deelnemer ook water in zijn oven gebruikt voor een lekkerder brood en die kreeg kortsluiting :Y :s  :s  :grr: . En daar zit ik niet op te wachten natuurlijk :nooo .
Dus is er iemand die deze techniek wel eens gebruikt in combinatie met electrische oven :think: .

Ik ga zometeen even proberen of je iets vergelijkbaars kunt maken zonder waterbadje in de oven. Want het ziet er  :9  heerlijk uit op allebei de plaatjes.

2

Re: Oeuf en cocotte

Een brood moet veel langer in de oven dan een eitje, dus voor een eitje komt niet zoveel vocht vrij. Ik zou me geen zorgen maken hoor. Behalve als je een heel oude oven hebt...
Gek verhaal, kortsluiting. Dan moet er toch al ergens een roestplek/lekkage zitten...

Tieneke

3

Je kan wel gewoon een waterbadje in je elektrische oven zetten hoor. Ik vind 5 minuten wel een beetje kort, ik zou meer richting 10 minuten gaan. Anders blijft het zo'n snot.

Dames alvast dank voor de geruststellende woorden. Waarom die ene oven ermee ophield weet ik niet meer, behalve dat hij water gebruikte in zijn oven, maar misschien had hij wel lopen soppen, geen idee.

Ik denk ook wel dat het eitje wat langer dan die 5 minuten in de oven gaat, hou zelf van lekker gaar eten dus ook van gare eieren. Ik zal ook nog even een verslag van het "waterbadvrije" experiment doen.

5

ik heb alleen nog maar electrische ovens gehad en heb nog nooit problemen gehad met water erin... creme caramel moet nl ook au bain marie en dat gaat ook prima

6

Heb dat ei in een potje, laatst ook gemaakt naar het recept van Rachel Khoo ( little paris kitchen).
Doe mij maar een gepocheerd eitje :D , kun je het werk besparen :cool: .

Enne waterbaden zijn hier nog altijd goed gegaan.

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

Dank dames voor jullie reacties.
Gisteren een "waterbad" loze versie uitgeprobeerd (enkel crème fraîche en ei), maar niet iedereen was enthousiast. Met zalm erin is het vast een stukje lekkerder.

We denken er nog even over na, misschien sneuvelen de oeufs nog wel voor ze op tafel komen te staan.

@ireen;  :think:  :o deze culinaire neanderthaler heeft nog nooit een gepocheerd eitje geproduceerd :shh:  ;)

8

kerstboompje schreef:

deze culinaire neanderthaler heeft nog nooit een gepocheerd eitje geproduceerd :shh:  ;)

Mocht je plannen hebben: hieronder een linkje met een howto.  ;)

http://www.huishoudplaza.nl/Tips/art/4077/ei-pocheren

9

Enne als het niet lukt of als je geen kakelverse eieren hebt,
Tip van Herman:
Plastic boterhamzakje (die tegen hoge temperturen kunnen, lidl, aldi, action)
zakje in een kopje, ei erin, stevig dichtknopen, bij elkaar houden in kokend water en even rondroeren ( je kunt de punten van de zakjes beetpakken en even slingeren ;-) ). Minuut of 3-4 koken naar wens van zachtheid.

10

Wow, die is misschien ook wel handig zeg! Had ik nog nooit van gehoord.  :)

Ha, ha. De uitzending van de British Bake off heb ik ook gezien. De deelnemer zette er echter geen bakje water in, maar spoot water in de hele oven met een plantenspuit. En toen ging het mis.

Als je iets met vocht bakt in de oven komt er toch ook waterdamp vrij? Maar, het is bij jou gelukt begrijp ik inmiddels.

Twee keer knippen, nog te kort.

12

ireen123 schreef:

Heb dat ei in een potje, laatst ook gemaakt naar het recept van Rachel Khoo ( little paris kitchen).
Doe mij maar een gepocheerd eitje :D , kun je het werk besparen :cool: .

Enne waterbaden zijn hier nog altijd goed gegaan.

Ik vind oeuf en cocotte niet echt te vergelijken met gepocheerd, ik vind gepocheerd altijd zo saai en smakeloos, met oeuf en cocotte kan je eindeloos combineren en varieren. Heerlijk vind ik het!

De populairste variatie bij mij thuis is (op volgorde van wat in het bakje gaat):
Lepel creme freche,
kleine stukjes tomaat,
stukjes krokant gebakken ontbijtspek (die bak ik eerst in een koekenpan tot ze lekker krokant zijn, en dan in stukjes snijden/breken)
Ei
Nog een schepje creme fraiche
Beetje peper en zout
Beetje geraspte kaas
Beetje dille

Ik zet ze 10-12 minuten in de oven

13

Zoals met alles smaken verschillen, ook bij een gepocheerd ei kun je los, op het bord, van alles toevoegen.

Bij oefs au cocotte, vond ik eigenlijk dat het ei verloren gaat in de creme fraiche.
Ieder zijn smaak