1

Onderwerp: Fondant is stug

Hoi allemaal!

Ik heb eigenlijk vaak hetzelfde probleem als ik mijn taarten bekleed. Ik kneed het fondant goed door en rol het uit op poedersuiker, maar zodra ik het op de taart leg, wordt het fondant heel stug.
Het voelt dan ook niet soepel en het lijkt net alsof ik het beter niet kan bewegen, omdat het dan zal scheuren.
Hebben meer mensen dit? Want wanneer ik filmpjes op youtube kijk over het bekleden van een taart dan lijkt dat fondant vaak veel soepeler.. Wat doe ik fout? :nooo

Groetjes!

2

Re: Fondant is stug

Welk merk fondant gebruik je? Hoe lang heb je gekneed? Hoe dik rol je uit?

Het kan van nogal wat dingen afhangen  ;)

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

3

Re: Fondant is stug

Net wat Sonja zegt, maar ook of je het laat liggen voordat je het op de biscuit doet.

Re: Fondant is stug

Ik gebruik vaak funcakes fondant of satin ice.. dat is beetje verschillend. Vorig weekend had ik roze fondant van funcakes en daar was het heel erg bij. Ik kneed een aantal minuten en rol zo dun mogelijk uit en leg het meteen op de taart..

5

Re: Fondant is stug

Dan zou ik in principe niet weten wat er aan de hand is. Mijn ervaring is, zo lang mogelijk kneden tot het echt heel soepel is. Maar ik moet er wel eerlijk bij vertellen dat het mij ook gebeurd, dat wanneer ik het erop leg, dat het gaat scheuren, voornamelijk aan de zijkant. :s Nu heb ik mijn laatste taart, de zijkant, zeg maar tegen de taart geduwd i.p.v. gewreven en daarna met 2 smooters naar elkaar toe gewreven, naar de rand. Maar nu ik er eigenlijk echt over nadenk, ik gebruik wel eens overschot met kleur met nieuwe en heb dan zo het idee dat het dan ook gaat scheuren aan de zijkant. Ook mede dat er meer poedersuiker bij zit van het overschot. Of misschien doe ik ook iets fout, waarvan ik niet weet wat. :think:

6 Laatst bewerkt door Sonj@ (28-02-2013 15:22)

Re: Fondant is stug

Ik heb zelf geen ervaring met funcakes, dus daar kan ik niks (zinnigs) over zeggen.  ;)

Maar 'een aantal minuten' zou minstens 10 minuten moeten zijn  :Y Alhoewel dat bij SatinIce -mijn inziens- korter zou mogen, die vindt ik zelf veeeeeeel te soepel  :/
En tja, hoe dun is 'zo dun mogelijk'? Gemiddeld is het bij mij ± de dikte van een 2 euro stuk. Bij een klein taartje, of een rare vorm iets dikker. Te dik kan ook een reden zijn waardoor het niet 'werkbaar' is  :Y
Alhoewel er hier ook wel zijn die juist expres dikker bekleden  :think:

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

7

Re: Fondant is stug

Vergeet niet dat ook de (omgevings)temperatuur meetelt......en het is knáp koud geweest, daar wordt fondant niet soepeler van.....  ;)

Marsepein ook niet, trouwens  :+

Re: Fondant is stug

Bedankt voor de tips allebei! Ik ga de volgende keer langer kneden, het zou inderdaad daaraan kunnen liggen.. Het blijft moeilijk haha want soms gaat het wel goed en soms niet.. maar waar het dan aan ligt? :s

Ik heb sowieso het idee dat voorgekleurde fondant sneller uitdroogt dan gewoon wit.. weet niet of dit ook jullie ervaring is?

Re: Fondant is stug

Misschien niet meer uitrollen op poedersuiker maar met Crisco? Poedersuiker maakt droger Crisco juist iets vetter.

Ik heb het taartenvirus te pakken: www.choicetaarten.nl of Like mijn facebookpagina

10

Re: Fondant is stug

in2bake / sweet choice droogt niet zo snel uit dus scheurt ook veel minder snel. bij mijn scheurde de (marsepein) altijd. eerste keer met in2bake fondant gewerkt en totaal geen scheurtje of plooi!

Re: Fondant is stug

renata2 schreef:

in2bake / sweet choice droogt niet zo snel uit dus scheurt ook veel minder snel. bij mijn scheurde de (marsepein) altijd. eerste keer met in2bake fondant gewerkt en totaal geen scheurtje of plooi!

Zo wat is dat voor wonder marsepein haha. Is dat in Etten Leur? Ik zie daar nergens prijzen staan op de website?

12

Re: Fondant is stug

DotjeSlagroom schreef:
renata2 schreef:

in2bake / sweet choice droogt niet zo snel uit dus scheurt ook veel minder snel. bij mijn scheurde de (marsepein) altijd. eerste keer met in2bake fondant gewerkt en totaal geen scheurtje of plooi!

Zo wat is dat voor wonder marsepein haha. Is dat in Etten Leur? Ik zie daar nergens prijzen staan op de website?

ik vind het inderdaad wonderspul  :D , zowel de fondant als marsepein. ik denk dat jij bij in2bake zelf op de site hebt gekeken, maar dat is volgens mij eigenlijk een soort groothandel. in2bake wordt bij veel verschillende winkels verkocht onder de naam in2bake maar ook als huismerk. sweet choice is ook van in2bake. ik mag hier geen websites noemen, maar google maar eens en dan vind je genoeg resultaten.

Re: Fondant is stug

Ik ben nog maar een paar maanden met taarten bakken bezig.
Ik kleur mijn fondant en doe het op mijn buiscuittaartje.
Af en toe een scheurtje maar ja ik ben nog in de leer  :Y
Gister heb ik rose en blauwe fondant gemakt, vandaag uitgerold met cresco tot een dikkte van 3 mm.
Een en al scheuren ik heb het nog een keer geprobeerd en weer veel scheuren/ barstjes.
Nieuw fondant gepakt en wederom gekleurt met rose en een met blauw.
Uitgerold en over het boltaartje gelegd, geen scheurtjes.
Komt het door dat de fondant erg uitdroogd als je het een nachtje laat liggen, gekleurde fondant alleen in dicht boderhamzakje gedaan.

14

Re: Fondant is stug

Op zich droogt het niet erg uit als je het een nacht laat liggen, het hangt ervan af hoe je het inpakt. Als ik het gekneed heb, doe ik het goed in de huishoudfolie en dan in een diepvrieszakje. maar het beste is dat je het na het kneden het gelijk uitrolt enop de biscuit doet. Dit is in ieder geval mijn ervaring. Maar als je het toch wilt laten liggen en je wilt het weer gebruiken, alsnog heel goed kneden.  :)

15

Re: Fondant is stug

Boterhamzakjes zijn niet luchtdicht.. dus dan kan het inderdaad uitdrogen..

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

Re: Fondant is stug

Oke Bommeltje.
Je moet het dus echt in  folie pakken en in een afsluitbaar zakje doen?

17 Laatst bewerkt door @ppeltje (18-03-2013 14:09)

Re: Fondant is stug

Wat (soms) helpt om fondant dat toch wat droog is geworden weer soepel te maken is gewoon een klodder(tje) crisco erdoor kneden.
(Als het dan nog korrelig blijft en echt uit elkaar valt, gooi ik het ook weg hoor.)
Zuinig zijn met de poedersuiker waarop je uitrold is ook een tip die ik je mee wil geven. Een dusting pouch kan daarin heel handig zijn. (of een nieuw pantysokje waar je poedersuiker in doet en dan een knoop erin legt)

Bewaren doe ik: in een boterhamzakje (met zo min mogelijk lucht erin), dan in een ziplockzakje en dan in een emmer met deksel.

Dat is toch een TAART waard!

18

Re: Fondant is stug

Els komt net kijken schreef:

Oke Bommeltje.
Je moet het dus echt in  folie pakken en in een afsluitbaar zakje doen?

Ik gebruik zelf van die diepvrieszakjes met zo'n ritssluiting boven in.. al het lucht er uit, dan dicht doen en in een luchtdicht afgesloten emmer of box bewaren.

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!