Onderwerp: creme fleurette/ranselende room
Kan iemand mij vertellen wat ranselende room is?? Ik zie dat staan bij veel franse recepten om toeven te maken. In het frans heet het creme fleurette.
Ben zeer benieuwd.
Je bent niet ingelogd. Inloggen of registreren.
DeLeuksteTaarten.nl Forum » Decoreren » creme fleurette/ranselende room
Pagina's 1
Log eerst in inloggen or registreren om te reageren
Kan iemand mij vertellen wat ranselende room is?? Ik zie dat staan bij veel franse recepten om toeven te maken. In het frans heet het creme fleurette.
Ben zeer benieuwd.
Heb het even op wiki opgezocht voor je:
"C'est la crème (crue) qui se forme naturellement à la surface du lait cru entreposé à l'air ambiant, après douze heures en été ou vingt-quatre heures en hiver. Il suffit alors de recueillir cette fleur de crème.
La crème fleurette est liquide et douce dans les premiers jours, puis elle s'épaissit et son goût se prononce. D'une conservation limitée à 7 jours à +6 °C[4]. elle est utilisée dans les mêmes recettes que la crème fraîche liquide et la crème fraîche épaisse."
Even snel vertaald: Het is dus de room die zich vormt als je verse (niet-gepasteuriseerde) koemelk laat staan (na 12 uur in de zomer of na 24u in de winter). In de eerste dagen is het vloeibaar en zacht en daarna wordt het dikker en gaat de smaak ook meer uitgesproken zijn. Omdat het niet gepasteuriseerd is, is het ook maar beperkt houdbaar. Op wiki zeggen ze dat het ook kan vervangen worden door gewone vloeibare of dikkere room.
Mss heb je al wel eens melk recht van de koe gehaald, als je die laat staan, krijg je er zo een dikke laag room op, dat is dus de crème fleurette.
Ja, maar waar kun dit kopen in Nederland??? Of wat kan je daar anders voor gebruiken!!!
Of wat is de benaming van dikkere room in het Nl.
Of kan je er kookroom voor gebruiken.
Dank voor de snelle reactie
Zelf woon ik in België, dus geen idee waar en of je die in NL kan vinden.
Maar zoals op wiki staat, best vervangen door slagroom (wat wij in België "crème fraiche" noemen, die komt het meest in de buurt qua vetgehalte.
room die boven komt drijven op melk is slagroom. in de winkels idd meestal alleen gepasteuriseerd of gesteriliseerd te koop, maar het principe blijft hetzelfde. misschien moet je nog wel even op zoek naar het hoogste vetgehalte. (varieert meestal tussen ongeveer 30 en 40%)
Dank je wel ik ga er op letten
Pagina's 1
Log eerst in inloggen or registreren om te reageren
DeLeuksteTaarten.nl Forum » Decoreren » creme fleurette/ranselende room