1

Onderwerp: biscuit rijst niet

Ik heb vandeweek een biscuit gebakken met een spring vorm van 25 cm. ik had een recept van deze site geplukt en gemaakt. ik haalde hem uit te oven, was donker bruin en was geen één millimeter gerezen. ik dacht oke ga ik opzoek naar een ander recept en vond ergens ook nog een. hij was best goed gelukt maar hij ging op de helft van de tijd dat hij in de oven zat heel mooi omhoog, tot aan de rand, maar daarna was hij omlaag gezakt. dus mijn taart is ongeveer 3 cm gerezen. weet iemand hoe je zo'n biscuit zo mooi kan laten rijzen netzoals dat je op voorbeeldfoto's ziet?

2

Re: biscuit rijst niet

Voor een duidelijk antwoord op jouw vraag is het handig te weten welk recept je uiteindelijk hebt gebruikt, welke hoeveelheden ingrediënten, welke oven en op welke temperatuur je hebt gebakken..........

Heb je de oven al eens gecontroleerd door een oventhermometer te plaatsen om te controleren of de temperatuur die je vraagt ook echt wordt gehaald.......

Verder denk ik dat je door te zoeken in de rubriek bakken&vullen heel veel tips al kan achterhalen en uitproberen..........schrijf in een soort van dagboekje op hoe je het beslag hebt gemaakt (hoeveelheden en werkwijze, waarmee je klopt/mixt en hoelang) en hoe je de oven instelt (temp, voorverwarmen etc) en de resultaten en dan zul je hopelijk de magische combi gaan ontdekken waarbij je de perfecte biscuit bakt en vervolgens uit je dak kan gaan bij het decoreren........

Misschien dat je ook eens een mix voor biscuit kan proberen?

Succes!

3

ik had dit recept gebruikt en dan de hoeveelheden X1.5 want ik wilde niet riskeren dat m'n taart weer zo plat werd

http://www.weckenonline.eu/Uitleg_werkw … eslag.html

4

als je antwoord wil geven op de vragen van karin kunnen we je waarschijnlijk wel helpen :)

hoeveel graden, hoe lang, welke mixer, hoe lang gemixt enz...

5

ik heb precies gedaan wat in het recept stond (zie boven) dus 180 graden 50 minuten met een gewone mixer met gardes en ik heb net zolang gemixt zoals het beschreven stond in het recept.

6

Heb je bij een combimagnetron misschien per ongeluk de magnetronstand alleen gebruikt ipv de hete lucht-oven-stand?

We kunnen écht nog wel wat meer info gebruiken, willen we goed kunnen meedenken....  ;)  :think:

7

Ik had echt de hetelucht over aangezet. ja sorry maar ik weet echt niet wat ik meer moet vertellen :o

8

Het recept dat je gebruikt hebt moet lukken eigenlijk. Heb je het zo gedaan:

Eigelen 10 minuten gemixt met de suikers (suiker en vanillesuiker), dan daarop de stijfgeklopte eiwitten en de gezeefde bloem samen met de maizena erop voorzichtig gespateld?

Als je het zo gedaan hebt als hierboven beschreven moet de biscuit gewoon goed rijzen.

9

Heteluchtoven moet geloof ik niet op 180 graden, maar op 160 graden? (sorry, heb zelf geen heteluchtoven vandaar)

10

Ja ik heb de bloem en maizena voorzichtig gespateld. ik heb op meerdere forums gezien dat je de temp moet opbouwen en dat je hem idd niet op 180 graden moet zeggen

Als je pas begint met bakken is het misschien handiger om een kant en klare mix te gebruiken. Ik heb het tabel van hiernaast links gebruikt, dus eerst gekeken hoeveel water in de vorm gaat enz. Mijn biscuits worden héél mooi hoog!
En ik heb inderdaad met een oventhermometer mijn combi getest, dat was écht nodig!

Nou succes er mee!

De aanhouder wint!

12

waarom probeer je geen biscuitmix? en dan de ingredienten gebruiken voor een taart die een maat groter is, dan wordt hij mooi hoog. en zorgen dat je eieren op kamertemperatuur zijn. ik heb trouwens een hetelucht oven en bak altijd op 160 graden. en ik laat mijn taart eerst 10 min in een open oven afkoelen voordat ik hem eruit haal. succes!

13

voor een vorm van 25cm moet je meer beslag maken,

probeer het eens met anderhalf keer de hoeveelheid,
dus 6 eieren ipv 4,
enz. met alle ingr.
en de bloem/maizena/bakp. zeven!

succes.
temp. kun je opbouwen, maar ook gewoon op 160 zetten.

14 Laatst bewerkt door mamski (16-03-2013 09:45)

omakneeltje schreef:

dus 6 eieren ipv 4,
enz. met alle ingr.

succes.

dat heeft ze toch gedaan

ik gebruik de mix van Funcakes voor biscuit
geen problemen mee

waar woon je?
misschien dat je bij iemand in de buurt wat mix mag overkopen en zo eens proberen.

Mijn faceboekpagina met mijn taartjes
http://www.facebook.com/pages/Home-made … 1595328591

15

mamski schreef:
omakneeltje schreef:

dus 6 eieren ipv 4,
enz. met alle ingr.

succes.

dat heeft ze toch gedaan

geen problemen mee

waar woon je?
misschien dat je bij iemand in de buurt wat mix mag overkopen en zo eens proberen.

wat ´heeft ze toch gedaan´?
ik geef de tip meer beslag te maken, ik vind nl 4 ei etc. erg weinig voor een 25cm taart :)

en waarom willen jullie iedereen aan de mix hebben?
niks mis met mix, maar met ´gewoon ouwerwets bakken´ ook niet :nooo

16

omakneeltje schreef:
mamski schreef:
omakneeltje schreef:

dus 6 eieren ipv 4,
enz. met alle ingr.

succes.

dat heeft ze toch gedaan

geen problemen mee

waar woon je?

wat ´heeft ze toch gedaan´?
ik geef de tip meer beslag te maken, ik vind nl 4 ei etc. erg weinig voor een 25cm taart :)

Zie bericht 3  ;)

''ik had dit recept gebruikt en dan de hoeveelheden X1.5 want ik wilde niet riskeren dat m'n taart weer zo plat werd''

http://www.weckenonline.eu/Uitleg_werkw … eslag.html

17

oei Esther, sorry, had niet het hele verhaal weer teruggelezen :o ,van de week wel, maar ja, ouwe taarten zijn wat vergeetachtig ;)

maar ik wordt een beetje pissig als iedereen direkt komt aanrennen met DE oplossing: mix :D

hoop dat je intussen al wel een goed baksel hebt?

18

dankje voor al jullie reacties! Ik dacht zelf ook dat het moet kunnen op de ouderwetse manier, en dus geen mix te gebruiken. dus ik ga het nog een keer proberen met de heteluchtoven lager te zetten, en als dat niet lukt ga ik over naar mix.

19

Mijn biscuits lukken altijd en ik gebruik geen mix.

Hieronder het recept dat ik altijd gebruik.

Basisbiscuit 20 cm doorsnede en 6 cm hoog
100 gram bloem
20 gram maizena
5 gram vanillesuiker
Snuf zout

Werkwijze
Klop de eieren met de suiker en de vanillesuiker in 20 minuten tot een dikke, lichte en schuimige massa. Hoe langer je klopt hoe hoger de taart!

Zeef de bloem samen met de maizena en het zout en schep deze voorzichtig in de kom met de eieren; niet mixen maar spatelen!

Schep het beslag in de ingevette bakvorm.

Baktijd
Begin met 140 graden en laat in 45 minuten oplopen tot 185 graden. Iedere 5 minuten zet ik de heteluchtoven 5 graden hoger.

Succes!

Het enige dat blijft is de verandering

20

Oh ja, recept van 20 cm gegeven.

Als je 25 cm wil bakken dan deel je alles door 20 en vermenigvuldig je dit met 25. Dan heb je het goede recept. De taart wordt ongeveer 6 cm hoog.

Het enige dat blijft is de verandering