1 Laatst bewerkt door Tante Tien (24-05-2013 11:14)

Onderwerp: vragen over schilderen met cacaoboter (alternatief en ondergrond)

Ik heb inspiratie gevonden in de nieuwe Mjam en zou graag eens willen schilderen op een taart. Ik heb geen tekentalent, het zal dus wel abstract worden...

Vraagjes: zou ik ook kunnen schilderen met kokosolie? Het smeltpunt ligt ongeveer gelijk, zo heb ik op internet gevonden.
En zou ik kunnen schilderen op afgesmeerde buttercream in plaats van fondant of marsepein? Ik denk zelf dat als de buttercream gedroogd is, dat het wel moet kunnen. Ik heb recent de white-chocolate buttercream geprobeerd en die smaakt heerlijk en is zo droog.

Ik hoop dat iemand een idee heeft. Zo nee, dan ga ik het zelf uitproberen.

Tieneke

Edit: ik heb het geprobeerd en het kan! Allebei dus he! Schilderen op buttercream kan zodra het droog is en schilderen met kokosboter ook. Wel viel mij op dat de kokosboterverf erg dun is, maar dat is wellicht bij cacao ook wel zo.

2

Re: vragen over schilderen met cacaoboter (alternatief en ondergrond)

Ik heb geen idee, maar geef je wel even een upje...

taartenvanirma.simpsite.nl
Alles kan, behalve omhoog vallen, dat is onmogelijk...

3

Ik lees mee, volgens mij zou iets van crisco+dust toch ook moeten kunnen?

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

4

Bedankt meiden enne... Ireen, ik denk het zelf ook. Zullen we het gewoon maar gaan proberen? Mijn planning is voor tweede paasdag, dus daarna hoor je van me.

Tieneke

5

Schilderen met kokosolie klinkt interessant. Ik zou het gewoon proberen!  Ik heb er verder geen ervaring mee, dus ik kan alleen tips geven over de cacaoboter.
Ik weet niet zeker of het op buttercream kan, maar ik weet wel dat het op witte ganache heel goed gaat. Dus wederom: probeer het! Ik vermoed dat het zomaar eens heel mooi zou kunnen worden! :)

6

Hmmmmm, als het met crisco kan......dat zou mooi zijn!

groetjes Wilma

7

Annataart schreef:

Schilderen met kokosolie klinkt interessant. Ik zou het gewoon proberen!  Ik heb er verder geen ervaring mee, dus ik kan alleen tips geven over de cacaoboter.
Ik weet niet zeker of het op buttercream kan, maar ik weet wel dat het op witte ganache heel goed gaat. Dus wederom: probeer het! Ik vermoed dat het zomaar eens heel mooi zou kunnen worden! :)

Eerlijk gezegd hoopte ik een klein beetje op een reactie van jou, jij weet er immers het meeste van. Ik ga het gewoon proberen en laat wel weten hoe het ging.

Tieneke

8

Wollie schreef:

Ga jij het proberen? Ik vrees toch een beetje, want het smeltpunt van crisco ligt veel hoger, zelfs veel hoger dan boter of margarine. Zou het niet heel snel weer stollen als je het hebt gemengd?

Tieneke

9

Tante Tien schreef:
Wollie schreef:

Ga jij het proberen? Ik vrees toch een beetje, want het smeltpunt van crisco ligt veel hoger, zelfs veel hoger dan boter of margarine. Zou het niet heel snel weer stollen als je het hebt gemengd?

Tieneke

Voorlopig nog niet:)

groetjes Wilma

10

Tante Tien schreef:
Annataart schreef:

Eerlijk gezegd hoopte ik een klein beetje op een reactie van jou, jij weet er immers het meeste van. Ik ga het gewoon proberen en laat wel weten hoe het ging.

Tieneke

Haha, dat zou ik nou ook weer niet willen proberen. Ik heb er gewoon flink wat ervaring mee, en heb vanalles uitgeprobeerd. Dat kan je zelf natuurlijk ook! Gewoon proberen :)

11

Ik heb ook nog even een vraag kan je ook cacaopoeder gebruiken en zo ja hoe?

12

Ik heb ook nog even een vraag kan je ook cacaopoeder gebruiken en zo ja hoe?

13

Cacaopoeder kan je gebruiken als kleurstof door bijvoorbeeld cacaoboter. Het geeft een mooi bruin kleurtje!

14

oke maar dus niet als vervanger van cacaoboter? Dacht namelijk zoeits te lezenop internet en aangezien ik hier alleen de poeder kan krijgen.

15

Nee, cacaopoeder is iets heel anders dan cacaoboter. Cacaoboter is het vet van de cacaoboon, en kan gesmolten worden en gemengd met kleurstof. Cacaopoeder, daar kan je lekkere warme chocolademelk mee maken ;)

Cacaopoeder:
http://www.vanderdonkchocolates.nl/afbeeldingen/cocoa-powder1.jpg

Cacaoboter (callets):
http://www.callebaut.com/cms_files/N-3300-nlnlImg2.jpg

16

oke foutje ik heb cacao boter poeder kan het dan wel?

17

Oh, bedoel je mycryo? Dat zou wel moeten kunnen, dat kan je ook gewoon smelten.

18

jep die bedoel ik sorry ik was lekker onduidelijk. nou ik ga het proberen bedankt iig voor je antwoord. Zou jij laatst trouwens die cursus in vriezeveen geven??

19

Nee, maar ik geef wel workshops in Eindhoven. Op het moment geen op de agenda, maar die komen er wel weer aan!

20

mmh had er graag 1 gevolgd maar dat is echt te ver rijden helaas

21

Het kan meisjes: zowel schilderen op buttercream (wel eerst even laten opdrogen natuurlijk) als met kokosboter.
Iemand al een poging gedaan met crisco en kleurpoeder?

Tieneke

22

Wat bedoel je precies met kokosboter???

Ik wil het dolgraag eens proberen, maar een penseel en ik zijn niet echt vrienden.
Meer van, het zit overal behalve waar de bedoeling is  :grr:
Nu wilde ik dus eens proberen met cacaoboter, maar dan moet ik weer een heeeeel pak kopen en dan ben ik toch gauw 4-5 euro verder en als dan blijkt dat we toch geen vriendjes worden dan vind ik dat jammer van mijn geld.

Nog een vraagje, het is toch de bedoeling dat het met dustpoeders gemengd wordt en niet met kleurgel?

Mijn faceboekpagina met mijn taartjes
http://www.facebook.com/pages/Home-made … 1595328591

23

Gel is op waterbasis, cacaoboter is vet. Water en vet zijn geen vriendjes ;)

24

Annataart schreef:

Ja dat weet ik ook eigenlijk wel, maar wilde gewoon bevestiging, niet dat ik dustpoeders extra koop enzo en dan toch weer fout zat.
Bedankt.

Mijn faceboekpagina met mijn taartjes
http://www.facebook.com/pages/Home-made … 1595328591

25

mamski schreef:
Annataart schreef:

Ja dat weet ik ook eigenlijk wel, maar wilde gewoon bevestiging, niet dat ik dustpoeders extra koop enzo en dan toch weer fout zat.
Bedankt.

Kokosboter koop je in de natuurvoedingswinkel en is ook niet heel goedkoop hoor. Je zou even moeten kijken wat het best betaalbaar is.
Enne... ik ben net zo eigenwijs als jij.... Ik heb geprobeerd gesmolten kokosboter te mengen met gelkleurstof en het gaat echt niet! Je krijgt allemaal kleine kleurbolletjes in je vet, valt absoluut niet te mengen.

Tieneke