1

Onderwerp: ik geef het op!!!(mbc)

swiss merengue botercreme kon ik al niet maken. ik bedoel maar, hoe krijg je nou suiker opgekost in eiwit??  italian dan. na 2 pogingen werdde itailan merengue echt super lekker. 1ste keer boter er iets te vroeg door gedaan. kan gebeuren. vandaag de merengue supergoed af laten koelen. echt alles goed gedaan. en iedereen zegt altijd dat je gewoon door moet mixen als het niet goed lijkt te gaan. nou.... na 3 kwartier werd het van bijna vloeibaar met klontjes ineens een soort boterachtige structuur. dacht nog dat het nu eindelijk goed ging komen. even later begon het dan te lijken op 1:1 botercreme. en een half uur later was het dat nog steeds. en toen was ik er dus klaar mee. Smaakje erdoor en ik ga ermee afsmeren. zonde van de eiwitten, de electra, mijn tijd en moeite. De volgende keer maak ik gewoon weer 1:1 en voor vullen dus maar heel wat anders....  grmbl... stomme mbc....  :(

If life gives you lemons, make lemoncurd.

2

Re: ik geef het op!!!(mbc)

Frustrerend zeg. Ik heb er geen ervaring  mee. Wel met taarten en vullingen die niet worden zoals jik graag zou willen.

3

Dat is raar! En zo lang doormixen zou niet nodig moeten zijn, hoor.
Heb je de temperatuur van de suikerstroop met een suikerthermometer gemeten? Welk recept gebruik je?
Ik heb het een paar keer gemaakt, en inderdaad gaat het snel schiften als het niet op kamertemperatuur is, maar met een
paar minuten mixen was dat elke keer weer op te lossen hier. En het is echt zo superlekker dat het de moeite wel even waard is  :9

Ik vind het het handigste om de boter pas toe te voegen als de meringue zo'n beetje op kamertemperatuur is. Als het warmer is zakt het wat in, maar dat hoeft ook niet meteen een probleem te zijn merkte ik de laatste keer toen ik iets te snel was ... Klopte toch nog goed op.

Kijk ook voor De TaartenAgenda 2014 op www.lilotaart.nl !

4

als je het eiwit suiker mengel au bain marie verwarmt tot 72 gr  dan is al je suiker opgelost in je eiwit.

dan 10 min voluit laten mixen , dan kan je de boter ( op kamertemp ) erbij doen en weer 10 min voluit laten mixen en dan is je creme klaar!
smaakje erbij

en soms lijkt je creme te mislukken als je de boter erbij doet , maar dat komt na 10 min mixen altijd goed.

zou het zeker nog proberen want het is echt super lekker

wil je meer van mijn creaties zien?  neem dan eens een kijkje op facebook:   https://www.facebook.com/dezoetesensatie

5

Ik volg altijd dit receptje, het filmpje is super handig, en het is bij mij nog nooit mislukt.
http://www.deleukstetaarten.nl/recept/1 … otercrème/

Schiften is echt wanneer beide ingrediënten niet op dezelfde temperatuur zijn. Als het gaat om een verwarmd iets, dan helpt het om alles te laten afkoelen tijdens het mixen (bv. in een bak met koud water zetten tijdens het mixen). Als het gaat over een afgekoelde substantie, helpt het om alles wat bain-marie op te warmen en tegelijk te mixen. Tip van Rudolph van Veen.

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

6

Oh, niet opgeven hoor, want Italiaanse MBC is zoooo lekker.  :9  :Y
Aan je verhaal te horen denk ik dat je boter niet goed op kamertemperatuur is geweest.
Gebruik je een standmixer?
Zo ja, vervang je de bolklopper dan ook voor de platte klopper als je de boter gaat toevoegen? Dat scheelt namelijk ook nog.
Ik heb een duidelijke uitleg recent nog onder de recepten gepost.
Zie hier: http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=219448
Gewoon nog een keertje proberen hoor!  :Y

Dat is toch een TAART waard!

7

@ppeltje

Ik gebruik een goedkope handmixer, moet ik dan de vlinderslagding hebben?

8

chan1985 schreef:

@ppeltje

Ik gebruik een goedkope handmixer, moet ik dan de vlinderslagding hebben?

Die gebruik ik bij de standmixer wel. (zit die ook bij een handmixer? :think: )
De platte- / vlinderklopper is speciaal om te mengen en de draad-/ bolklopper om luchtig te kloppen.
Mijn ervaring is dat je met een bolklopper eerder kans hebt op schiften.
Misschien als je met de handmixer niet op de hoogste snelheid klopt dat het dan wel goed gaat?? :think:

9

Oh, ik kan het ook niet voor elkaar krijgen en gebruik ook een handmixer. Zou het daarin zitten?

Tieneke

10

ik gebruik een standmixer met platte klopper en echt alles was op kamertemperatuur....

MAAR!!.... begin me nu af te vragen door een vraag van iemand (ben naam even kwijt) of het aan de wajang kan liggen. Daar heb ik een nieuwe topic voor geopend.

evengoed allemaal bedankt voor het meedenken! misschien ga ik het dan toch een keer met boter proberen. maar ja, dan kan het niet in een taart, want dan mag mijn zoontje er niet van eten en dat vind ik ook weer zielig....

11

waarom gebruik je geen botercrememix? als je minder water gebruikt, kun je er prima mee afsmeren.

12

omdat in botercreme mix melk zit......................

bovendien kan ik het ergens niet uitstaan als ik iets niet kan maken en iedereen is zo enthousiast over mbc dat ik er nieuwsgierig naar ben!

13

Als ik er aan denk zal ik het de volgende keer ook eens met Wajang boter proberen. Eens kijken of het echt daar aan zou liggen. Zou kunnen natuurlijk...  :think:

14

@ppeltje schreef:

Als ik er aan denk zal ik het de volgende keer ook eens met Wajang boter proberen. Eens kijken of het echt daar aan zou liggen. Zou kunnen natuurlijk...  :think:

laat je weten hoe het gegaan is?