1

Onderwerp: Baktijd biscuitdeeg tulband vraagje.

Ik heb een prinsessentaart op het oog. Nu ben ik de tulband aan het bakken. Maar hij wil aan 1 kant totaal niet gaar worden. Weet iemand de baktijd van zo'n tulband? Hij staat er nu 1 uur en 15 min in.

Morgen is de verjaardag, en de moed zakt me een beetje in de schoenen. Er zitten 25 eieren in, 750gr suiker, 625 gr bloem, 5 zakjes vanillesuiker en 125gr Maizena.

Kortom weet iemand de baktijd van zo'n tulband?? Ik doe het voor het eerst.

Alvast bedankt!

2

Re: Baktijd biscuitdeeg tulband vraagje.

:think: Hoe groot is jouw tulbandvorm?

Ik heb er net eentje uit de oven gehaald, gemaakt met hulp van een pak cakemix; daar heb ik 4 eieren en 150 gr boter aan toegevoegd.

O ja, mijn baktijd: 1 uur op 155 graden

taartenvanirma.simpsite.nl
Alles kan, behalve omhoog vallen, dat is onmogelijk...

3

heb je een wagenwiel als bakvorm genomen? :s
hier bak ik 5 tulbanden van.

ik zou m nog maar even de tijd gunnen om te garen :)

en je bent rijkelijk laat met je planning, als je hier nog een prinses van wilt gaan maken ;)

maar evengoed een fijne verjaardag :Y

4

ja dacht ik ook beetje veel is dat allees,maar mischien gewoon laten in oven en wachten

5 Laatst bewerkt door djehr (04-03-2013 11:15)

huh? :think: 25 eieren! Dat is vergelijkbaar met een vierkante vorm van 35 cm doorsnede en 10 cm hoog.

Hoe heb je het beslag gemaakt? want als je 25 eieren luchtig moet kloppen heb je ook een enorme (proffessionele) beslagkom nodig anders krijg je ze niet luchtig geklopt en wordt je biscuit ook niet goed gaar  :think:

Ik heb een tulbandvorm van 22 cm doorsnede en die heeft een inhoud van 2,4 liter. Dus daar zou je ongeveer 5 eieren voor nodig hebben...

6

Met mijn eerste poging heb ik 5 eieren gegokt wat hier op de site staat. Toen kwam ie ongeveer op de helft toen ie uit de oven kwam. Toen dacht ik: ik klop het in "etappes", dus eerst 10 eieren, toen nog eens 10, en ik denk dat er nog eens 2 bij gingen, want hield nog een laagje over en die heb ik meegebakken in de springvorm. (was een klein bodempje waar je eigenlijk niks mee kon.

Maar hij stond te bakken op 185 graden. Ik heb hem eerst 45min gedaan, dat was veel te kort en alles liep ook over. Dus ik deed steeds een kwartier erbij. En na nog eens 45 min was ie zwart :( Dus ik ben snel naar de supermarkt gereden heb 5 hotelcakes opgehaald en heb mijn oude recept weer gemaakt. Huishoudtfolie in de kom, bedekken met een laagje cake, laagje jam, laagje cake, laagje monchou met verse aardbeien erdoor, laagje cake, laagje jam met monchou en weer een laagje cake. Dat doe ik een uur in de vriezer en versier hem dan. Al met al is het nog goed gekomen met mijn dochters verjaardag, maar vraag me niet hoe. Ben gebroken! Vond het zo sneu dat je dan je dochter ziet staan die zegt: waar is mijn prinsessentaart. Nee dat kon ik haar niet aandoen.

Mijn tulband is ong 25cm breedt, en 11cm hoog. Maar mijn insteek was, als hij overstroomt of wat ook, het overtollige kan je afsnijden met je taartzaag. Je hebt gewoon die lengte nodig voor de benen anders komt ze met der kont boven de jurk uit.

In ieder geval bedankt voor de tips. Meer tips zijn altijd welkom aangezien ik net begin :) (nog maar 8 taarten zelf gemaakt).

7 Laatst bewerkt door djehr (04-03-2013 12:59)

Je zou eens de inhoud van je tulband moeten meten. Gewoon vullen met water en dan zien hoeveel er in gaat. Met dit topic kun je dan de hoeveelheid ingrediënten berekenen die je nodig hebt.
Het is zonde om je bakvorm te laten overstromen.
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=201922

Bak je met hetelucht of elektrisch. Als je namelijk een hetelucht oven hebt dan is 185 graden veel te heet. Ik bak op 180 elektrisch of 160 graden hetelucht.
Als je tulband niet hoog genoeg is kun je er ook voor kiezen om een 25 ronde biscuit te bakken en die er onder te zetten. Zo heb ik dat ook gedaan met mijn Moxi-gilrz cake en ging perfect.

8

Ik vul mijn tulband altijd met "gewone" cakemix. 1 pak is dan genoeg voor 1 tulband en kan gewoon de tijden van het pak aanhouden. Maar gewone cakemix is misschien wel wat compact voor een taart, vind zelf biscuit wel lekkerder, want luchtiger. 25 eieren lijkt me sowieso wat veel...

9

met 25 eieren zou mijn tulband al overlopen zonder dat het gebakken is :D