Onderwerp: Bakken met of zonder rand?

Als ik een biscuit bak doe ik er altijd een reep bakpapier omheen aan de binnenkant om de vorm te verhogen.
Maar ik heb er zo'n hekel aan om dat steeds uit te knippen :mad:
Nu is mijn vraag als ik zonder de rand zou bakken krijg ik dan wel een hoog kapsel?

De aanhouder wint!

2

Re: Bakken met of zonder rand?

Je kapsel wordt net zo hoog als de rand van je bakvorm. Anders stroomt hij gewoon over. Bakpapier gebruik ik nooit aan de zijkant en mijn kapsels komen gewoon netjes omhoog. Als je je taart hoger wilt, moet je blijven knippen of een kleine investering doen in een hoge bakpan...

Tieneke

3

MIjn pannen zijn 7 cm hoog, ik volg de schema's van Felictaartje en hbe geen bakpapier randje nodig. Met 4 keer vullen vind ik mijn taart ( dan  zo'n 10 cm) hoog genoeg: wil je een superhoge taart of minder vaak vullen kun je voor een verhoging OF 10 cm bakpannen kiezen :)

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

4

Ik gebruik altijd bakpapier. Ik neem vellen en vouw die in 4. dan het mes erlangs en ik heb 4 stroken. Niks knippen en in 2 tellen klaar.

www.lindelicious.nl       Elke taart uniek!

5

Als je biscuit niet boven de rand van je bakvorm uitkomt, hoef je geen verhoging van bakpapier te gebruiken.

De nieuwe Trigger Arrow --> www.triggercars.eu www.facebook.com/triggercars
Mijn mooi verzameling sneeuwbalbolletjes --> www.facebook.com/sneeuwbalbolletjes

6

De hoogte van je biscuit ligt toch niet aan of je wel of geen bakpapier gebruikt, maar aan de hoeveelheid beslag?  ;) . Ik heb de bakpannen van PME (7 cm) en gebruik ook het schema van felicitaartjes/DLT-shop en de biscuit wordt net zo hoog als het bakblik. Misschien ietsje hoger omdat de rand net iets lager blijft dan de rest van de bodem. Als je een hoger biscuit wilt zul je inderdaad moeten knippen, of snijden. Of een hogere bakpan kopen  ;) . Bij een springvorm verhoog ik wel altijd, maar dan doe ik net als Lilar..papier dubbel vouwen, mes erlangs en snijden  :Y

Lilar schreef:

Ik gebruik altijd bakpapier. Ik neem vellen en vouw die in 4. dan het mes erlangs en ik heb 4 stroken. Niks knippen en in 2 tellen klaar.

Ik heb rollen bakpapier, hoe kom jij dan aan vellen? Ik heb de tip van een van jullie gekregen om altijd een strook papier te gebruiken omdat je biscuit dan altijd hoger uitvalt.
Weet niet meer van wie.

De aanhouder wint!

8

Janny Wiemelink schreef:
Lilar schreef:

Ik heb rollen bakpapier, hoe kom jij dan aan vellen? Ik heb de tip van een van jullie gekregen om altijd een strook papier te gebruiken omdat je biscuit dan altijd hoger uitvalt.
Weet niet meer van wie.

Bij de Lidl verkopen ze (wit) bakpapier per 30 vellen.......  ;)

De grootte is 38 x 42 cm per vel.

annick67 schreef:
Janny Wiemelink schreef:
Lilar schreef:

Weet niet meer van wie.

Bij de Lidl verkopen ze (wit) bakpapier per 30 vellen.......  ;)

De grootte is 38 x 42 cm per vel.

Bedankt voor de tip!

De aanhouder wint!

10

Ook ik heb de rollen, nooit gezien bij de lidl. Toch eens beter opletten  :)

11

hilda55 schreef:

Ook ik heb de rollen, nooit gezien bij de lidl. Toch eens beter opletten  :)

Ik heb het ook nog maar nét, de rollen zijn bij 'mijn' Lidl niet meer te krijgen want ik zag écht alleen nog maar deze vellen liggen eergisteren.

12

De vellen bakpapier ( verpakking heeft ook het formaat van een rol) van de Lidl zijn trouwens ook wit, ik vind ze geweldig goed werken en persoonlijk fijner dan bruin bakpappier.

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

13

Bij Jumbo hebben ze ook vellen.

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

14

Ik gebruik geen bakbapier omdat ik de taarten dan met vulling te hoog vind maar het is maar wat jezelf leuker vind  :Y
Ik houd me aan deze

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=201922

en dat werkt goed  :)

een zoet idee voor elk moment :-)

Vivien schreef:

Ik gebruik geen bakbapier omdat ik de taarten dan met vulling te hoog vind maar het is maar wat jezelf leuker vind  :Y
Ik houd me aan deze

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=201922

en dat werkt goed  :)

Ja die tabel gebruik ik ook, lukt super goed ga het dan ook eens zonder papier proberen.

De aanhouder wint!

16

taart wordt alleen hoger als je bakpapier boven de rand uitsteekt, anders heeft het geen nut ;)

als je een bakvorm van 10 cm hoog hebt, dan wordt je taart al 10 cm hoog als je maar genoeg beslag erin doet.
even hoog als een bakvorm van 5 cm hoog met een strook bakpapier wat 5 cm boven de rand uit komt :)

17

Janny Wiemelink schreef:
Lilar schreef:

Weet niet meer van wie.

Bij de Emte hebben ze ook vellen, geloof ik.
Maarre........ik zal wel heel dom zijn, denk ik.....ik lees nu al een paar keer dat je biscuit hoger wordt als je een strook bakpapier langs de rand plakt. Stel ik heb een bakvorm van 20 cm waar ik beslag van 270 gr mix in doe, ZONDER bakpapier. Deze wordt bij mij 7-8 cm hoog. Mijn vraag: wordt mijn biscuit hoger  MET bakpapier en ook 270 gr mix? Zo lees ik het tenminste  :think:

@Esther ik heb een bakvorm van 7cm hoog en ik gebruik het schema van Felicitaartje dus per halve liter water 1x ei, 65gr. mix en 6.5ml water.
Ik doe er dan nog bakpapier bij, de rand van het papier steekt nog zo'n 4 cm boven de bakvorm uit de taart wordt bij mij 10cm hoog.
Maar dan moet ik wel bakpapier gebruiken.
Ga dan toch maar eens een voorraadje papier maken....vind het best wel zonde om nieuwe bakpannen van 10cm hoog te kopen....ik heb die van 7cm pas een paar mnd.

De aanhouder wint!

19

Janny Wiemelink schreef:

@Esther ik heb een bakvorm van 7cm hoog en ik gebruik het schema van Felicitaartje dus per halve liter water 1x ei, 65gr. mix en 6.5ml water.
Ik doe er dan nog bakpapier bij, de rand van het papier steekt nog zo'n 4 cm boven de bakvorm uit de taart wordt bij mij 10cm hoog.
Ga dan toch maar eens een voorraadje papier maken....vind het best wel zonde om nieuwe bakpannen van 10cm hoog te kopen....ik heb die van 7cm pas een paar mnd.

Ik heb ook bakpannen van 7 cm hoog en gebruik de mix van FunCake. Ik gebruik ook het schema van felicitaartjes (25 cm = 400 gr mix, 20 cm =270 gr mix). Mijn beslag strijk ik tegen de rand omhoog omdat ik een rechte biscuit wil. Tijdens het bakken komt er wel een bolling op, maar de bakpan stroomt niet over. De biscuit wordt dus zo'n 7-8 cm hoog. Ik weeg wel mijn eieren af. Voor de 20 cm bv heb ik 208 gr ei nodig. Ik doe dan 2x M en 2x L. Meestal kom ik dan precies op 208 gr uit  :Y

20 Laatst bewerkt door Boska (04-03-2013 11:57)

Janny Wiemelink schreef:

Wil je echt van die hoge biscuits of worden ze zo hoog?
Als je het niet perse wilt, gebruik je toch gewoon wat minder beslag?

Ik gebruik overigens ook een ei per halve liter inhoud. Bij 20 cm 4 eieren en bij 25 cm 6 eieren. Heb de PME pannen van 7,5 cm hoog en mijn kapsels komen gewoon tot aan de rand.
Ik weeg mijn eieren niet, maar gebruik M eieren. Mocht ik bij een bepaalde maat uitkomen op een half ei, dan gebruik ik een heel ei, maar neem wat minder mix.

Het scheelt overigens ook waarmee je mixt. De ene mixer geeft meer lucht dan de andere, waardoor het uiteindelijke resultaat hoger kan zijn.

Ik heb wel ervaren dat je vanaf 30 cm het aantal eieren iets naar beneden bij kunt stellen.

O ja, en ik gebruik de moskovische mix van Zeelandia.

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties