1

Onderwerp: Schijfjes banaan als vulling

Hallo allemaal,

Na veel lezen me toch maar eens aangemeld bij het forum. Ik heb namelijk het volgende probleem:

Ik wil graag binnenkort een taart maken met bonbonblocvulling in een laag, en schijfjes banaan in een andere. Nu heb ik al gelezen dat de banaan bruin zou kunnen worden, maar ik ben niet zo fan van citroensap omdat dat snel te zuur wordt. Daarnaast vraag ik me ook af hoe ik ervoor zorg dat de schijfjes banaan niet uit de taart vallen als je hem aansnijdt.

Nu had ik het volgende bedacht: als ik de schijfjes nu op een (dun) laagje botercreme leg, en ook een 'dijkje' van botercreme spuit, en aan de onderkant van de volgende laag ook een laagje botercreme doe, zou dat dan ook helpen tegen het bruin worden? En zorgt dat er ook voor dat de schijfjes blijven plakken?

Volgende probleem: de laatste keer dat ik 1:1 botercreme maakte was hij nogal korrelig, heb ik dan te kort of juist te lang gemixt?

Alvast bedankt voor jullie ideeën!

2

Re: Schijfjes banaan als vulling

banaan wordt eigenlijk altijd wel bruin zonder citroensap, kijk eens bij de recepten daar staat een heul lekker recept voor bananenvulling (bij ons thuis 1 vd favo's)

Als je botercreme maakt moet je wel zorgen dat de boter zacht is anders kan ie korrelig worden. (mijn ervaring O-)  ;) )

en welkom op het forum!

3

als jij eerst een dun laagje creme op je kapsel smeert dan plakjes banaan en dan weer creme sluit je de banaan af van zuurstof en verkleurt ie niet
dus je had het goed gedacht

en ja als ie korrelig is moet je nog wat door kloppen, maar gebruik deze niet voor een vulling aub dit is zooo zoet je kan beter mbc of creme van een mix gebruiken

ik taart, jij taart, wij zijn taarten

Dank jullie voor het snelle antwoorden!

Bakelover: ik wil graag hele schijfjes gebruiken voor het contrast in textuur, omdat de bonbonblocvulling ook al slagroom is.

coconuts: ik ben niet zo'n held met kloppen. Werkt het recept van de mbc van het forum ook in een huis-, tuin- en keukenmachine?

5

ja hoor maar wel de eiwitten goed verwarmen
als je voor t makkelijke wilt kiezen zou ik een mix nemen  ;)

6 Laatst bewerkt door dieniepienie (23-02-2013 11:11)

Hmm, lijkt erop alsof ik beide opties (mix en mbc) maar eens moet testen voordat ik de 'echte' taart ga maken. Wat jammer zeg  *D

Edit: trouwens, wat zou jij gebruiken om een regenboogtaart aan elkaar te plakken en af te smeren? Dus zowel tussen de lagen taart als eroverheen? Ik wil 'm graag helemaal bedekken, zodat je aan de buitenkant niet ziet dat 'ie kleurtjes heeft...

7

voor mbc deze even  ;) lezen: http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=210732

je kunt voor een regenboog prima mbc gebruiken als vulling, evt wat lemon curd door de mbc, dat geeft nagenoeg geen kleur, maar smaakt wel lekker fris :Y
Je kunt daar ook mee afsmeren, of met ganache, of fondant/marsepein erover heen natuurlijk :)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

Superdraadje! Nog even een vraag: zou je dan dezelfde mbc gebruiken voor vullen en afsmeren? En dan de 1:2:2 of de 1:2:3 variant?

9

ik gebruik meestal 1:2:2 1/2

10

Grrr.... vandaag voor het eerst MBC proberen te maken.

Frustratie 1: eiwitten worden niet stijf
Frustratie 2: toch maar de boter erbij gegooid, gaat m'n keukenmachine kapot!

Het is me gewoon niet gegund...

11

:think: eiwitten die niet stijf worden..... was de kom brandschoon= vetvrij?
misschien toen al probleem met de machine?

of waren je eiwitten niet warm genoeg?
was de boter koud?

zonde hoor, zeker van de machine... :s

Aan de andere kant... bij de meeste mensen mislukt mbc de eerste keer (keren), dus ach...  :)

12

Ik heb tijdje terug ook een zelfgemaakte bananentaart gekregen. En de bananenschijfjes waren ingesmeerd met een dun laagje abrikozenconfituur. Was heel lekker en de schijfjes bleven mooi wit.

13

Carien: eiwitten waren wel warm, maar machine deed vreemd. Uiteindelijk heeft m'n vriend 'm weer aan de praat gekregen, dus da's al een zorg minder.

Vermoed dat het dan toch gelegen heeft aan de kom die niet helemaal vetvrij was... Maar voor de zekerheid: de eiwitten heb ik (geprobeerd) op te kloppen met m'n gardehulpstuk, maar dat is niet sterk genoeg om de boter erdoor te mengen. Dus toen heb ik het gewone dingetje waarmee ik ook het beslag meng erin gezet.

Het leek ook uiteindelijk wel op botercreme, maar ik vond hem niet echt lekker :S

14

Om je kom vetvrij te krijgen kun je ook een beetje citroensap gebruiken. De kom droogvegen met een stukje keukenpapier en je proeft er niets van. Een mespuntje zout toevoegen is ook heel goed!

15

opkloppen met de gardes, boter erbij en dan verder met een meng/kneedding  :)