1

Onderwerp: Biscuit rijst niet goed - wat gaat er verkeerd?

Hallo allemaal,

Vandaag voor de 3e keer een biscuit uit mijn (hetelucht)oven die niet goed gerezen was, boven op was hij helemaal gerimpeld en als je je hand erop legt veert hij niet mooi terug, maar voelt hij harder en soppig aan. Wat gaat er verkeerd? Ik had het bij de mix van Ibake en Funcakes.

Ik zal eerst zeggen hoe ik het gedaan heb:
PME Bakvorm 25 cm. rond  / 7,5 cm.hoog
5 eieren
330 gr. mix
33 ml. water

Alles door elkaar gemixt met de handmixer, ca. 12 min. op hoogste stand, daarna nog 2 min. op laagste stand. Oven voorverwarmd op 160 graden (voor heteluchtoven). Daarna alles in de vorm en in de oven op 160 graden en 35 - 40 min. Ik zet hem op de glasplaat (niet op een rooster), de glasplaat van een combi-magnetron. Dat deed ik bij de laatste, de eerste 2 had ik wel op een laag rooster gezet.

Als hij er dan uit komt is hij als je er met een prikker in prikt wel gaar. Maar hij veert niet zo mooi als dat hij eerder wel deed. En als je de biscuit dan omdraait lijkt het net een soort van velletje wat aan de bovenkant zit, wat je er zo af kan halen (waar dan, lijkt het, lucht onder zit, geen cake), waardoor het dus geen strakke bovenkant meer is  :nooo

Wie weet er wat er mis kan zijn??? Tips zijn van harte welkom!!

Re: Biscuit rijst niet goed - wat gaat er verkeerd?

Heb je wel de eieren op kamertemperatuur gebracht? Vaak is dat al het eerste puntje waardoor hij niet mooi rijst!

www.debakgarage.nl om van elke taart een feestje te maken!

3

Van die eieren heb ik nog nooit last gehad, zijn soms gewoon uit de koelkast. Wat ik doe is eerst 30min op 150 en dan nog 10 a 15min op 175 graden in heteluchtoven tot dat het gaar is. Misschien zou je dat kunnen proberen ipv heel lang op 1 temperatuur :)

Alle produkten moeten op kamertemperatuur zijn. Als ik het beslag in t bakblik heb gedaan sla ik de overbodige lucht eruit; ik leg n handdoek op de aanrecht en sla met t gevulde bakblik n paar keer stevig op de handdoek.

Groetjes, Esthers Feestelijke Taarten!
https://www.facebook.com/#!/EsthersFeestelijkeTaarten

5

Ik heb juist dat hij wel rijst , maar dat hij  bol wordt in het midden.  Hij is nooit mooi recht gebakken. Weet iemand hoe dit kan en wat ik eraan kan doen ? Ben nog niet zo'n ervaren bakster en weet eigenlijk niet  zo goed waar ik mijn vraag moet plaatsen. Sorry als hij op de verkeerde plek staat.

6

Ik heb juist dat hij wel rijst , maar dat hij  bol wordt in het midden.  Hij is nooit mooi recht gebakken. Weet iemand hoe dit kan en wat ik eraan kan doen ? Ben nog niet zo'n ervaren bakster en weet eigenlijk niet  zo goed waar ik mijn vraag moet plaatsen. Sorry als hij op de verkeerde plek staat.

7

Hij gaat bol staan omdat hij te snel rijst. Dit voorkom je door met temperaturen te spelen:  je start met bakken bij bijv. 130 graden, na 10 minuten naar 140/150 graden en daarna na 10 minuten naar 160 graden.  De temperaturen hangen een beetje af van je oven. Je moet daar dus een beetje mee spelen.

8 Laatst bewerkt door djehr (20-02-2013 14:15)

Allereerst:
met de hoeveelheid mix die je nu gebruikt wordt je cake maximaal 5 cm hoog
Zie ook dit topic:
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … id=201922.

Als je biscuit 'rimpelig' is als je hem er uit haalt dan is hij net iets ingezakt en niet gaar. Ook als komt je prikker er droog uit. Probeer volgende keer een paar minuutjes langer te bakken.

En bak altijd op een rooster. Als je je cake op de glasplaat hebt heb je geen gelijke verdeling van de lucht. Op een rooster gaat dit veel beter.

@Nanny. Als je een bult krijgt dan kan het zijn dat je oven net te heet is. Probeer je oven eens 10 graden lager te zetten. Misschien moet je cake dan wel een paar minuten langer bakken.

9

Bedankt djehr,
Ga het het weekend gelijk proberen.

10

Bedankt djehr,

11

Bedankt djehr,

12

Dit was ook mijn probleem. Alles was op kamertemperatuur, lang gemixed (20 min. handmixer)  temp van de oven stapsgewijs op laten lopen, maar biscuit was niet goed. Had ik de verkeerde haken in de mixer gedaan   :o
Ik had alleen spiralen maar het moesten van die ronde haken zijn... Nu perfecte biscuit!