1

Onderwerp: Alternatief voor botercreme

Ik ben een beginneling met taarten bakken en wilde vragen of er een alternatief is voor het insmeren van bescuittaart.
Ik vind botercreme te machtig en eentonig.

2

Re: Alternatief voor botercreme

- Ganacha dat is slagroom met chocolade erdoorheen, dat laat je afkoelen en dan kun je ermee afsmeren
- Chocopasta
- Slagroom maar dan kun je er geen fondant/ marsepein overheen doen want dat gaat doorschijnen
- Botercreme kun je ook verschillende smaken doorheen doen zoals jam of koekjes enz
- Speculoospasta
- Marsmellowpasta

3

Re: Alternatief voor botercreme

Dank je wel!
Ik moet de taart nog wel bekleden met fondant kan dat dan wel met ganascha? Ivm doorschijnen omdat daar ook slagroom in zit.

4

Re: Alternatief voor botercreme

ja dan kan het wel weer :)
en je kunt nog kiezen welke kleur je wilt
bruine chocolade of witte, en de witte kun je ook nog eens kleuren, met de kleurtjes op oliebasis volgens mij

5

Re: Alternatief voor botercreme

Super dank je wel!

6

Re: Alternatief voor botercreme

chan1985 schreef:

...
- Slagroom maar dan kun je er geen fondant/ marsepein overheen doen want dat gaat doorschijnen.....

Hoe bedoel je het doorschijnen?

7

Re: Alternatief voor botercreme

kun je met witte chocoladeganache n biscuit afsmeren en bekleden met fondant zonder dat de fondant gaat zweten?

8

Re: Alternatief voor botercreme

Karin09 schreef:

Hoe bedoel je het doorschijnen?

Ik bedoel eigenlijk zweten.

9

Re: Alternatief voor botercreme

Denise63 schreef:
Karin09 schreef:

Hoe bedoel je het doorschijnen?

Ik bedoel eigenlijk zweten.

Zeg maar gerust smelten. De fondant kan niet tegen het vocht in de slagroom.
Bij ganache is dat geen probleem.

Kom je gezellig op m'n facebook gluren? www.facebook.com/mondvoltaart

10

Re: Alternatief voor botercreme

Faar_ schreef:

kun je met witte chocoladeganache n biscuit afsmeren en bekleden met fondant zonder dat de fondant gaat zweten?


geen probleem, 125 ml slagroom koken, dat over 300 gram gehakte witte chocolade gieten en af laten koelen tot chocopastadikte, dan kun je er mee afsmeren.

Kom je gezellig op m'n facebook gluren? www.facebook.com/mondvoltaart

11

Re: Alternatief voor botercreme

ja ik bedoelde ook zweten :o

12

Re: Alternatief voor botercreme

Een taart met witte chocoladeganache moet, neem ik aan, dan wel in de koelkast bewaard worden.

13

Re: Alternatief voor botercreme

Ik krijg er trek van! :9
Ik had gelezen wanneer je (donkere) ganache in de koelkast bewaard het dof wordt. Is er een trucje om het weer te laten glanzen?

14 Laatst bewerkt door @ppeltje (26-02-2013 13:16)

Re: Alternatief voor botercreme

Mirie schreef:

Een taart met witte chocoladeganache moet, neem ik aan, dan wel in de koelkast bewaard worden.

Nee hoor, dat hoeft niet persé.
Ik maak mijn witte chocolade ganache in de verhouding 1:3; dus 1 deel slagroom en 3 delen chocolade. Werkt als een trein.
Ik smeer bijna nooit meer af met bc. Vind dit veel gemakkelijker, lekkerder en sneller. De taart hoeft nu nog maar 15 - 20 minuten in de koelkast om op te stijven, tegen ruim een uur als je bc gebruikt.

Dat is toch een TAART waard!

15

Re: Alternatief voor botercreme

anouckjewel schreef:
Denise63 schreef:
Karin09 schreef:

Hoe bedoel je het doorschijnen?

Ik bedoel eigenlijk zweten.

Zeg maar gerust smelten. De fondant kan niet tegen het vocht in de slagroom.
Bij ganache is dat geen probleem.

Een kennis van mij smeert altijd af met slagroom, ik was ook zeeeeeer verbaasd en vroeg haar ook hoe ze daar nu bij kwam en of het dus niet ging smelten. Nou daar had ze dus nog nooit last van gehad en deze manier was haar geleerd op een workshop die ze een tijdje terug deed!

there is a thin woman inside me, trying to get out,  i usualy shut her up with chocolate!

16

Re: Alternatief voor botercreme

Als de slagroom vet genoeg is kan je er prima mee afsmeren.
Als ik met slagroom afsmeer neem ik altijd de 40% volvette slagroom van campina. Die is te krijgen bij de Sligro.
Minder vet betekent meer vocht en dan gaat het smelten.


chocotoetje schreef:
anouckjewel schreef:
Denise63 schreef:

Ik bedoel eigenlijk zweten.

Zeg maar gerust smelten. De fondant kan niet tegen het vocht in de slagroom.
Bij ganache is dat geen probleem.

Een kennis van mij smeert altijd af met slagroom, ik was ook zeeeeeer verbaasd en vroeg haar ook hoe ze daar nu bij kwam en of het dus niet ging smelten. Nou daar had ze dus nog nooit last van gehad en deze manier was haar geleerd op een workshop die ze een tijdje terug deed!