1 Laatst bewerkt door Gwenolyn (15-02-2013 22:47)

Onderwerp: Onderkant niet gaar, denk het gevonden te hebben, wie denkt mee?

Ik heb nu verschillende keren een biscuit gebakken, maar om 1 of andere reden word de onderkant niet goed gaat, en stort hij daarom weer een stukje in. De randen blijven wel keurig omhoog staan.

Ik gebruik het volgende recept:
5 eieren
150 gr. suiker
125 gr. bloem
25 gr. maizena
zakje vanillesuiker
zout

De eieren worden goed voor verwarmt, ingrediënten tot op de gram toe afgewogen. Mix met de een handmixer, en doe dit ongeveer 4 minuten langer. Komt uitstekend omhoog (was ook even vogelen, maar heb de slag te pakken), stort iets in als ik de rest van de ingrediënten erdoor heen schep, maar komt in het bakblik weer keurig omhoog.

Ik heb geprobeerd op 150, geprobeerd met oplopende temperaturen (zoals in het recept), constant op 180 en zowel in de elektrische oven en in de hete lucht (hahahaha, dat was helemaal een drama :o ). Boven en zijkanten prachtig, maar de onderkant blijft nat.

Net een mini taartje gebakken omdat ik met ganache wil oefenen. Klein taartje gebakken om te oefenen (hoeft het niet meteen zo groot).
Het verschil is dat dit bak bodem blik glad is, en van mijn grotere geribbeld. Hier doe ik bakpapier in, en deze zit er strak gespannen in.

Mijn mini taartje is super gelukt!! Gaar, prachtige kleur bruin (ook de onderkant). Kan dit komen omdat ik misschien mijn bakpapier in de grote taartvorm te strak span?
Ook heb ik mijn mini taartje niet in het midden gezet, maar 1 treetje naar beneden. Kan dit ook mee spelen?

Herinner je gisteren, droom over morgen, maar leef vandaag!

2

Re: Onderkant niet gaar, denk het gevonden te hebben, wie denkt mee?

Dan plaats je grotere taart/biscuitvorm ook 1 niveau lager in de oven, zo kan het beter van onderen garen.
Je oven zal wel net te heet van boven tov onderen worden
Ik denk dat het bakpapier niet uitmaakt.

Bak ze

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

Wat fijn dat er eentje mooi is geworden!
Denk ook dathet niet aan het bakpapier ligt.
Plek in de oven zou goed kunnen. Een oven is niet overal even warm. Dus prima idee om hem eens 1 treetje naar beneden te proberen.
Zou ook kunnen datdit kleintje er relatief langer in heeft gestaan, waardoor deze nu wel gaar is. Heb je al veel gespeeld met de oventijden? Eenvastetijd aan houden wat ergens op hetforum staat is namelijk niet handig. Zou zo kunnen dat jouw oven 4 minuten langer nodig heeft bijvoorbeeld. Ook een caketester kan er wel eens droog uitkomen, terwijl hij nietgaar is. Ikdruk altijd even zacht opde bovenknant. Deze moet veerkrachtig aanvoelen. Je mag geen zjst-geluid horen.
Het is eventueel nog mogelijk dat je beslag toch nog tekort mixt. Ik doe het met een keukenmachine al bijna 15 minuten voordat het beslag echt mooi wittigvan kleur is en `staat`, dwz echt stevig is geworden.

4

Het kan ook zijn dat je je grote biscuit er toch te snel uit de oven haalt. Ook wanneer je sate-prikker er helemaal schoon uitkomt kan het zijn dat je biscuit nog net niet helemaal gaar is. Gewoon nog een beetje langer in de oven en misschien is het probleem nu ook opgelost.  :thumb:

5

Dank jullie wel voor het meedenken!!

@ Ireen123: Oké dan laat ik het bakpapier erin zitten. Blijft de onderkant gladder.

@ Mieperdepiep: Dat zsst geluid is inderdaad niet goed. Dat heb ik nu al verschillende keren gehoord (ondanks dat de satéprikker droog was).

Ik speel best redelijk wat met de oventijd. Begin op 150 gr. en werk dan rustig naar de 180 toe in ongeveer 45-50 minuten. Open de oven voor de eerste keer na ongeveer 35 minuten.

Ik heb hier op het forum gelezen dat je het beslag op zijn kop moet kunnen houden? Hmmmm dan toch nog langer mixen. Tis wel stevig, maar niet zo dat ik het op zijn kop durf te houden.

Wist niet dat dit ook een reden kan zijn van het niet gaar zijn van de biscuit.

@ Tessa92: Ik denk ook dat hij er langer in moet, en dan lager in de over.

@ All: Het kleine taarte (doorsnede 12 cm) staat ruim 50 minuten in de oven. Beginnen op 150 en dan rustig opvoeren naar 180 gr. Wel helemaal onderin.
Ook vandaag kwam hij er helemaal gaar uit. Ik denk dus dat de grote vorm ook lager in de over moet, en veel langer.

Als je 12 cm taartje 50 min nodig heeft, ben ik bang dat je oven een ondertemperatuur heeft. Normaal zou hij al sneller gaar zijn, ook als je bij een lagere temp begint. Ik zou eens een oventermometer kopen. Bij de blokker bijvoorbeeld. En dan kijken of je temperatuur goed is. Warm je de oven ook goed voor?

7

Ja, ik zet de oven zodra ik ga beginnen. Het lichtje geeft ook aan dat hij op temperatuur is.
De keuken (en oven) is vrij gedateerd.

Goede tip, ga maandag bij de blokker een thermometer halen om eens te kijken hoe warm hij nu echt word.

Misschien rare vraag: Zou het in de hete lucht oven dan beter moeten gaan? Hij gaat bij mij niet lager als 150 gr.