1 Laatst bewerkt door Vanillestokje (29-01-2013 14:37)

Onderwerp: Wilton Heart Tasty-Fill Pan Set

Hoi allemaal,

Graag zou ik de bakvorm van Wilton willen kopen: Wilton Heart Tasty-Fill Pan Set.. Nu vraag ik me af of ik de taart kan bakken met de chocolade bescuit mix uit de webshop en of ik dan aan 500gram genoeg heb? Maar ook zou ik graag willen weten waar ik het hartje het beste mee kan vullen om het mooiste resultaat te krijgen.. Het ziet er zo moeilijk uit en heb veel gezocht, maar weinig resultaat..

Ow ja en niet geheel onbelangrijk.. Kan ik de taart op een normale manier afsmeren met botercreme 1:1, en bekleden met fondant?

Hopelijk kunnen jullie mij helpen!

Alvast bedankt!

2

Re: Wilton Heart Tasty-Fill Pan Set

Ik heb de vorm ook en maak er meestal de sponge cake van cakeboss mee, van de ingezonden recepten hier op het forum. Het hele recept met 4 eieren is voldoende voor de vorm.
Ik gebruik zelf nooit mix, dus daar kan ik je niet mee helpen. Maar je kunt wellicht wel meten: een ei per halve liter water. Zal ik dat anders voor je doen?
Het is lastig om een goede vulling te vinden, ik ben zelf ook nog wat op zoek. Ik heb al eens een slagroomvulling gedaan, maar die werd toch zacht. Ik vrees dat het steviger moet. Botercreme vind ik zelf niet geslaagd als vulling, veel te vet, zelfs met een papje van bloem en melk erdoor. Ik dacht nu de botercreme extra eens te proberen, dus met banketbakkersroom erdoor. Dat is stevig en lekker, wellicht met vruchtjes erdoor of koekjes of stukjes chocolade of stukjes M&M.
Er zit een boekje bij de vorm, ook voor het vullen, maar daarbij maken ze gebruik van ingevroren stijfgeslagen slagroom. Dat verkopen ze in Nederland niet. Ik vermoed dat er ook een ander vetgehalte aan hangt of dat er toevoegingen zijn om de room stijf te houden.
Je kunt in ieder geval de gebakken en gevulde vorm gewoon afsmeren en bekleden. Dat heb ik ook al vaker gedaan.
Het is een leuke vorm, ik wens je er veel plezier mee. Enne... als jij de perfecte vulling hebt gevonden, zeggen hoor!

Tieneke (en wat een verhaal is het geworden zeg)

3

Om te weten of je voldoende hebt aan de mix moet je eigenlijk weten wat de inhoud van je bakvorm is. Ik kan wel een inschatting doen maar weet het niet precies omdat het door de uitsparing een afwijkende vorm is.

Normaal zou je inhoud: 2,6 liter zijn en dat x 2 Maar doordat er een uitsparing in zit gaat er misschien een kwart van de inhoud af? Schat ik hoor.
Dan kom je op ongeveer 2 liter per pan uit. Dus totaal 4 liter = 8 halve liters.

De verhoudingen voor het chocobiscuit weet ik niet maar voor de gewone mix gebruik je 65 gram per halve liter. Dat zou dan 520 gram mix zijn.

4 Laatst bewerkt door djehr (29-01-2013 16:35)

Tante Tien schreef:

Ik heb de vorm ook ...

Zou jij dan de inhoud kunnen meten met water? Dan kan ik de hoeveelheid mix wel berekenen...

En zou je als vulling niet gewoon bavaroise kunnen nemen? dat is steviger dan slagroom en minder vet dan botercrème...

5 Laatst bewerkt door Tante Tien (29-01-2013 17:26)

Gemeten: 1,5 liter voor de ene en 1 liter voor de andere, dus 2,5 liter in totaal. Valt mee he? Er zit gewoon een flinke uitsparing in. Wacht eens even... (gaat weer meten...) allebei bijna een halve liter aan uitsparing. Kom ik nog niet op 2,6 liter in totaal voor 2 vormen, maar hij is dan ook niet zo heel hoog. (Wel grappig dat je inschatte een kwart eraf, dat klopt dus wel aardig.) Als je ze opstapelt daarentegen, heb je een mooie hoge taart.

Als ik zo ga rekenen met 2,5 liter en dus 5 eieren, heeft ze aan 1 pak mix wel genoeg.

Enne... bavarois is het proberen waard. Ik ben niet zo'n gelatinemens, maar daar moet ik dan maar eens overheen stappen.

Tieneke

6

Ik had op de Wilton site gelezen dat de pannen 2,75 inch hoog waren

Maar inderdaad met deze inhoud zou je aan 1 pak genoeg moeten hebben

7

Ik heb deze pan ook en altijd gevuld met bavarois. Deze is stevig genoeg en erg lekker. Succes ermee!

Groetjes, Michaela.
A balanced diet is a cookie in each hand.

8

MamavanThom schreef:

Ik heb deze pan ook en altijd gevuld met bavarois. Deze is stevig genoeg en erg lekker. Succes ermee!

Gebruik je dan een mix of maak je een recept zelf? Ik zie tussen de recepten hiernaast zoveel verschillen in de hoeveelheid gelatine. Kun je me hiermee helpen?

Tieneke

9

taartendecoratie.nl/vullingen--toppings/6610-cakexclusive-mix-voor-bavarois-aardbei-150gr-8717478553519.html

Even www ervoor en dan moet de link lukken (hoop ik). Ik gebruik altijd de mixen voor bavarois. Vind dit makkelijker als zelf te goochelen met gelantine. En ik vind de mixen ook erg lekker. Succes ermee.

Groetjes, Michaela.
A balanced diet is a cookie in each hand.

10

Bavarois is erg lekker voor deze vulling, en stevig genoeg

Aangevette slagroom, is ook erg lekker en ook goed stevig.

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

Sorry voor mijn late reactie!

Fijn dat er zoveel mensen mee denken! Inmiddels heb ik bedacht, om gedoe te voorkomen, om het bij de gewone mix te houden en dan het hart met een donkere vulling.. Maar welke? En is deze vorm geschikt om als onderste laag van een stapeltaart te gebruiken? Gezien de dowels lijkt me dat niet...?!

12

Pfoe, ik vrees dat je onderste taart gaat uitzakken door het gewicht van de bovenste. Wellicht als je met een cakedrum onder de bovenste taart stapelt en goed de dowels recht afsnijden. Dan heeft de onderste eigenlijk niets te houden, dus dan moet het wel lukken.

Donkere vulling? Wat denk je van bosvruchtenbavarois? Daar is een mix van en je kunt er altijd nog extra (bevroren) bosvruchten aan toe voegen. Chocoladevulling is ook donker, maar wellicht wel een heel grote en zware hap. Maar in moussevorm?

Laat je nog weten hoe het ging? Dan kunnen wij daar ook weer van leren.

Tieneke

Hmm misschien dat ik hem dan als bovenste taart gebruik en dan een andere er onder stapel.. Wil het zo graag eens proberen.. Ik ga het nog even bedenken.. Vind het ook zonde om de dowels in de taart te steken eigenlijk.. En hij is maar 22 cm? Ik zal nog eens bedenken.. Die bosvruchten is inderdaad een goede optie.. Eerst wachten tot de we shop het bakblik weer op voorraad heeft en het feest is pas 6 april maar zal het resultaat posten

Nou, toch maar vast de pan uitgeprobeerd aangezien ik zeker wil weten dat het straks lukt..  :)

Zie hieronder het resultaat..

http://www.mijnalbum.nl/Foto-QCFR74YV.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-AMHEJPXS.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-AHIGBMK6.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-ASQSOM6R.jpg

Gewoon de bavarois vulling gebruikt hier van de webshop en smaak en kleur aan toegevoegd.. Eigenlijk had ik net te weinig vulling, maar aangezien het toch maar een proef was, heb ik het zo gelaten.. De bavarois was inderdaad stevig genoeg..

Iedereen bedankt voor het meedenken!

15

Heel leuk geworden! deze bakpan staat ook nog op mijn verlanglijstje, ik heb de mini tasty fill bakvorm ook (met een blokje in het midden).

16

Die is gaaf geworden, goed om te lezen dat het werkt met bavarois en leuk om je resultaat te zien!

Tieneke

17

@Vanillestokje: Ik heb de vorm gister gekocht en het lijkt alsof jouw biscuit een stuk hoger is dan de bakpan zelf is.
Heb je de vorm met bakpapier verhoogd?

If you're lucky enough to be different, don't ever change!
Groetjes, Katja

Sorry voor mijn late reactie.. Nee het is wel heel iets boven het bakblik uitgekomen, maar niet noemenswaardig.. Heb niet verhoogd.. Wel vind ik de vulling eigenlijk te weinig in verhouding met het biscuit.. Als je nu een taartpunt afsnijd is het meer biscuit dan vulling.. Maar goed het gaat dan ook om het idee.. :)

19

Kan je m dan niet beter met cake maken?

20

etmc schreef:

Kan je m dan niet beter met cake maken?

Ben ik het helemaal mee eens, ik gebruik altijd het recept van cakeboss van deze site (bij ingezonden recepten): veel lekkerder en toch niet zo vet als cake.

Tieneke

Ow dan ga ik dat eens proberen omdat de biscuit eigenlijk te droog is om zo te eten.. Die kan ik ook gewoon vullen en afsmeren op de normale wijze?

22

Het kan met zowel biscuit als cake, alleen zul je met cake kleinere plakjes snijden..

Je kunt lichtjes temperen , maar niet te veel, anders wordt je vulling ook sompig..

En je eet de biscuit niet 'zo'.. Want er zit toch behoorlijk wat vulling bij..

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

23

Hoi allemaal

Ik wil deze pan set aanschaffen en hem dan vullen met een pak duncan hines bakmix ( red velvet ) die ik nog heb staan. Ik ben echter een complete beginneling als het gaat om taarten te bakken en af te werken, laat staan om te berekenen hoeveel bakmix er een vorm passen en hoe lang hij dan moet bakken op welke temperatuur. :o
Appeltaart en een simpele cake bakken lukt altijd wel :) 

Kan iemand mij helpen? Kan ik deze vorm bakken met 1 pak duncan hines red velvet, of moet het met 2 pakken. En hoe lang bak je hem dan op welke temperatuur.
Of is de red velvet niet " stevig" genoeg om de bavarois te houden?  :think:

Voor de vulling wil ik bavarois gebruiken.

24

Hi Sandra,

Mijn ervaring met deze pan is dat je een goede stevige cake moet hebben. Zelf doe ik altijd een chocolade biscuit. Heb het ook eens geprobeerd met cake, maar die was niet stevig genoeg. Verder gaat er nog meer in dan je denkt. Ik heb het 1x met kant en klare pakken gemaakt en toen had ik niet genoeg aan 1 pak. Als ik jou was zal ik voor de zekerheid 2 pakken doen. Wat je over hebt kun je nog altijd leuke dingen van maken =) Het is namelijk ook zonde als je net iets te weinig hebt.
Verder denk ik inderdaad dat redvelvet niet stevig genoeg is, maar je kan het altijd een x proberen.

Voor de vulling en het afstrijken kan ik echt deze recepten aanraden. Ik vind ze HELEMAAL geweldig! de vulling moet je alleen wel keer 3 doen (weet niet hoe diegene het heeft gedaan met het kleine beetje dat je uit het recept haalt)
Het is in het engels, maar overal op internet is het makkelijk om te rekenen.

Raspberry Mousse Filling
1/2 cup raspberry puree, strained to remove seeds
2 tbsp water
1 1/2 tsp unflavored gelatin
2 large pasteurized egg whites, room temperature
(or 2 tbsp meringue powder made according to package directions)
1/4 cup sugar
1/3 cup heavy cream
To make raspberry puree, mash fresh raspberries or defrost and mash frozen berries and press through a strainer to remove seeds. 1 – 1 1/2 cups of berries will yield about 1/2 cup puree.
In a small saucepan, combine water and gelatin. Let stand for 2 minutes to soften gelatin. Add raspberry puree and cook over medium heat, stirring frequently to dissolve gelatin. When mixture just comes to a simmer, remove from heat and let cool to room temperature in a small bowl, about 15 minutes.
Beat egg whites to soft peaks in a medium bowl. Gradually add in the 1/4 cup sugar, continuing to beat the egg whites until they reach stiff peaks and all sugar has been dissolved. Give the raspberry mixture a stir to loosen it up if it is beginning to set, then drizzle it into the egg white mixture and beat until everything is well-blended.
In a small bowl, beat heavy cream to soft peaks. Fold whipped cream into the raspberry mixture.
The mousse can now be spread into the cake to make the filling. Mousse should be chilled well before serving.

Cream Cheese Frosting
8-oz cream cheese, room temperature
1/2 cup butter, room temperature
3 tbsp milk
2 tsp vanilla extract
2 – 3 cups confectioners’ sugar
Combine cream cheese, butter, milk and vanilla in a large bowl and beat with an electric mixer until smooth. Add in 2 cups confectioners’ sugar and beat until smooth and fluffy. If frosting is too thin to spread easily, add remaining confectioners’ sugar 2-3 tbsp at a time until desired consistency is reached.

25

Ik had al een vaag vermoeden dat de redvelvet niet stevig genoeg zou  zijn. Ik ga hem denk ik maken met een biscuit deeg met een druppeltje kleurstof :) En dan afwerken met witte fondant. Die vulling klinkt wel errug lekker  :9

Ik zal de pan eens gaan bestellen en dan experimenteren.