Ik heb zelf niets officieels, en dat heb ik ook niet nodig. Ik weet dat om gegronde redenen dit niet wordt ingekocht.. We zouden wel gek zijn om dit niet te voeren als het gewoon volgens de norm zou zijn.. er wordt in de winkel dagelijks om gevraagd..
Dit kwam ik nog wel voor je tegen, wat meer uitleg:
Een aantal van deze kleurstoffen wordt AZO kleurstof genoemd. De naam AZO is afkomstig van azote, een oude naam voor stikstof die uit het Frans komt en aan het Grieks is ontleend. a betekent niet, + zoe betekent leven. Al deze stoffen hebben gemeen dat ze een een stikstof verbinding hebben.
De kleuren worden veel in de voedingsindustrie gebruikt omdat ze fel gekleurd zijn, goed tegen warmte kunnen en gemengd kunnen worden met zure grondstoffen.
Omdat er twijfels zijn over de schadelijke effecten van een aantal van deze kleurstoffen op de gezondheid (E102 E104 E110 E122 E124 E129) is in juli 2010 een wet van kracht gegaan die fabrikanten verplicht een waarschuwing op het etiket van deze kunstmatige kleurstoffen te vermelden:
‘Deze kleurstof kan de activiteit en oplettendheid van kinderen nadelig beïnvloeden’.
Als gevolg van deze wetgeving zijn een aantal fabrikanten over gestapt op het gebruik van andere kleurstoffen. Helaas negeren de meeste taart decoratie webshops en (Amerikaanse) fabrikanten deze wetgeving volledig.
Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!