Kenzoo schreef:Hallo allemaal!
Wat een schat aan info zo zeg, super!
Nu ga ik morgen witte chocolade. Ganache maken, zojuist de ingredienten gehaald.
Maar even een check-upje, just to be sure... als ik dus wite chocolade. Ganache wil maken en ik heb 200ml slagroom, dan moet daar dus 600 gram witte chocolade bij, uitgaande van 1:3? Doe ik het dan goed?
En heeft iemand wel eens geprbeerd een kleurstof te mengen door de wtte ganache,werkt dat?
Ik zou graag de taart afsmeren met ganache, maar verder niet bekleden met marsepein/fondant. Zou het graag in een blauwtint maken...
Zal het in ieder geval eens uitproberen met een klein deel van de ganache!
De verhoudingen kloppen idd voor de witte ganache.
En kleurstoffen erdoor is mogelijk als je kleurstoffen neemt die NIET op waterbasis zijn, want anders werkt het niet. Er bestaan speciale kleurstoffen van Wilton, hier te krijgen in DLT webshop, om chocolade te kleuren. Je zou het ook met poederkleurstoffen kunnen proberen, maar dat heb ik zelf nog nooit gedaan.
Nu, als je geen fondant/marsepein over de taart doet, dan kan je beter gietganache maken. We hebben die op school gemaakt met glucose en boter bij, maar ik heb het recept nu niet direct bij de hand.
Ik vond wel dit via google (de verhoudingen komen me wel bekend voor):
WITTE GANACHE
150 ml. room
50 gram glucose
50 gram suiker
225 gram witte chocolade in kleine stukjes
100 gram koude boter
Verwarm room, glucose en suiker tot 80º C, laat afkoelen tot 65º en giet het mengsel op de chocolade.
Roer zachtjes tot de chocolade is gesmolten en alles goed gemengd is en roer er tenslotte de koude boter door. Laat de ganache verder afkoelen.
Door de glucose en de boter heb je een mooi glanzende chocoladelaag. Succes!
Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot:
www.cakechiqueboutique.blogspot.com