26

Re: Wie gaat me overtuigen??? (ganache)

Voor witte ganache heb ik Jumbo huismerk chocola gebruikt. Ik gebruik eigenlijk altijd huismerk (Jumbo of C1000) en het is nog nooit misgegaan. Ik vind de kook-methode ook veel makkelijker en sneller dan de magnetron methode. Bovendien weet ik dan zeker dat de room gekookt heeft, en dat is niet het geval met de magnetron methode. Vroeger had ik af en toe wat klontjes, maar sinds ik de chocola in de hete room gooi ipv de hete room bij de chocola, heb ik daar ook geen last meer van.

27

Re: Wie gaat me overtuigen??? (ganache)

Wat leuk deze info te lezen Rumy. Was nieuw voor mij, maar ik houd wel van dit soort feitjes.
Zou het bij de choco bij hete slagroom-manier ook belangrijk zijn eerst de slagroom een half minuutje te laten afkoelen, vanaf dat het gekookt heeft? Op de manier van jou krijgen ze nog meer hitte en heb je dan niet meer kans dat de chocolade bitter gaat smaken? Had zoiets gelezen namelijk.  :o

28

Re: Wie gaat me overtuigen??? (ganache)

Da's ook mijn 'angst' bij de kookmethode inderdaad... wordt je chocolade niet te heet?

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

29

Re: Wie gaat me overtuigen??? (ganache)

Ik wacht inderdaad altijd een half minuutje voordat ik de choco bij de room gooi. Nooit problemen mee gehad dat het bitter werd of ging schiften. De enige keer dat het niet helemaal goed ging was een poging met toblerone, dat werd echt heel korrelig (volgens mij geschift?). Maar ik weet niet wat daar helemaal mis ging, en ik vond het eigenlijk ook veel te zoet dus heb niet nog een poging gewaagd.

30

Re: Wie gaat me overtuigen??? (ganache)

Blijven we dat halve minuutje gewoon doen.  :)
Heb zoiets opgevangen dat tegen kookpunt aan te heet is, maar 80 graden o.k. is.  Maar geen idee meer waar ik dat heb opgevangen.

Ik zal het volgende keer ook eens op jouw manier andersom doen. Ben zelf net een beetje in to ganache, maar nog mijn weggetje aan het zoeken.

31

Re: Wie gaat me overtuigen??? (ganache)

Ik ga ook niet opgeven hoor  ;) Op naar de volgende poging  :Y

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

32

Re: Wie gaat me overtuigen??? (ganache)

Wat een info weer!
Mijn mannetje houdt ook niet van botercreme,
dus voor Valentijn even experimenteren met ganache....
Bedankt allemaal ;)

Groet Marielle

Groetjes Marielle!
Altijd bezig met eten ;)

33

Re: Wie gaat me overtuigen??? (ganache)

Er staat me iets van bij dat room op lagere temperatuur kookt dan water (ik ga volgende keer eens de proef op de som nemen en meten wanneer de room kookt), maar ik heb in de bakkersschool geleerd dat je de gekookte room meteen over de chocolade mag doen en dan even overal afblijven en de warmte z'n werk laten doen om de chocolade te smelten. Pas een minuut of 2 later met een spatel het geheel beginnen omroeren en de kunst is om er zo weinig mogelijk luchtbellen onder te mengen.

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

34

Re: Wie gaat me overtuigen??? (ganache)

Marie-Popo schreef:

Er staat me iets van bij dat room op lagere temperatuur kookt dan water (ik ga volgende keer eens de proef op de som nemen en meten wanneer de room kookt), maar ik heb in de bakkersschool geleerd dat je de gekookte room meteen over de chocolade mag doen en dan even overal afblijven en de warmte z'n werk laten doen om de chocolade te smelten. Pas een minuut of 2 later met een spatel het geheel beginnen omroeren en de kunst is om er zo weinig mogelijk luchtbellen onder te mengen.

Die proef heb ik al gedaan ;-) en het zat tegen de 100c aan.

Kom je gezellig op m'n facebook gluren? www.facebook.com/mondvoltaart

35

Re: Wie gaat me overtuigen??? (ganache)

Hoi allemaal, Ook ik gebruik altijd ganache voor het afsmeren van mijn taarten. Ik vind het VEEL lekkerder, plus de taarten krijg ik veel strakker afgesmeerd.

Ik las net veel over welke chocolade en hoe duur etc.

Wist je dat... wanneer je vaak taarten maakt en het dus geen kwaad kan om bijvoorbeeld 5 kilo chocolade in 1 keer te kopen, de callebaut zakken met kleine chocogalettes goedkoper zijn per kilo dan de huismerken repen? Plus die chocolade is veel smaakvoller en van goede kwaliteit. Deze zijn te koop bij bijvoorbeeld de Hanos.

Groetjes Daniëlle

36

Re: Wie gaat me overtuigen??? (ganache)

Thanks voor al die goede tips!!

Ik heb even geleden mijn met ganache afgesmeerde taart gepost.  :Y

Ik vind het nog wel heel erg wennen hoor.... ik heb veel meer ganache gebruikt dan wanneer ik 1:1 creme zou hebben gebruikt  :think:

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … 2127370009

Dat van die callebaut is zeker eentje om te onthouden!

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

37

Re: Wie gaat me overtuigen??? (ganache)

Ik denk dat ik me er ook mar weer een keer aan ga wagen. Het zal wel wennen zijn maar ach eerst maar eens proberen...

38

Re: Wie gaat me overtuigen??? (ganache)

Hallo allemaal!
Wat een schat aan info zo zeg,  super!
Nu ga ik morgen witte chocolade. Ganache maken,  zojuist de ingredienten gehaald.
Maar even een check-upje, just to be sure... als ik dus wite chocolade. Ganache wil maken en ik heb 200ml slagroom, dan moet daar dus 600 gram witte chocolade bij,  uitgaande van 1:3? Doe ik het dan goed?

En heeft iemand wel eens geprbeerd een kleurstof te mengen door de wtte ganache,werkt dat?
Ik zou graag de taart afsmeren met ganache, maar verder niet bekleden met marsepein/fondant. Zou het graag in een blauwtint maken...
Zal het in ieder geval eens uitproberen met een klein deel van de ganache!

Make cake, not war :)

39

Re: Wie gaat me overtuigen??? (ganache)

Kenzoo schreef:

Hallo allemaal!
Wat een schat aan info zo zeg,  super!
Nu ga ik morgen witte chocolade. Ganache maken,  zojuist de ingredienten gehaald.
Maar even een check-upje, just to be sure... als ik dus wite chocolade. Ganache wil maken en ik heb 200ml slagroom, dan moet daar dus 600 gram witte chocolade bij,  uitgaande van 1:3? Doe ik het dan goed?

En heeft iemand wel eens geprbeerd een kleurstof te mengen door de wtte ganache,werkt dat?
Ik zou graag de taart afsmeren met ganache, maar verder niet bekleden met marsepein/fondant. Zou het graag in een blauwtint maken...
Zal het in ieder geval eens uitproberen met een klein deel van de ganache!

De verhoudingen kloppen idd voor de witte ganache.
En kleurstoffen erdoor is mogelijk als je kleurstoffen neemt die NIET op waterbasis zijn, want anders werkt het niet. Er bestaan speciale kleurstoffen van Wilton, hier te krijgen in DLT webshop, om chocolade te kleuren. Je zou het ook met poederkleurstoffen kunnen proberen, maar dat heb ik zelf nog nooit gedaan.
Nu, als je geen fondant/marsepein over de taart doet, dan kan je beter gietganache maken. We hebben die op school gemaakt met glucose en boter bij, maar ik heb het recept nu niet direct bij de hand.
Ik vond wel dit via google (de verhoudingen komen me wel bekend voor):
WITTE GANACHE
150 ml. room
50 gram glucose
50 gram suiker
225 gram witte chocolade in kleine stukjes
100 gram koude boter

Verwarm room, glucose en suiker tot 80º C, laat afkoelen tot 65º en giet het mengsel op de chocolade.
Roer zachtjes tot de chocolade is gesmolten en alles goed gemengd is en roer er tenslotte de koude boter door. Laat de ganache verder afkoelen.

Door de glucose en de boter heb je een mooi glanzende chocoladelaag. Succes!

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

40

Re: Wie gaat me overtuigen??? (ganache)

Wow wat een hoop info..

Dankzij al deze informatie ga ik van de week ook maar proberen om een witte chocolade ganache te maken.

41

Re: Wie gaat me overtuigen??? (ganache)

Help help ik heb ganache gemaakt van witte chocola nu uit de koelkast gehaald was hard dus even in de magnetron gedaan maar nu drijf de chocola in olie wat kan ik nu doen? is het nog te reden?

42

Re: Wie gaat me overtuigen??? (ganache)

gigi schreef:

Help help ik heb ganache gemaakt van witte chocola nu uit de koelkast gehaald was hard dus even in de magnetron gedaan maar nu drijf de chocola in olie wat kan ik nu doen? is het nog te reden?

Ik zou m in een pannetje au bain marie verwarmen, doorroeren en weer op laten stijven

Kom je gezellig op m'n facebook gluren? www.facebook.com/mondvoltaart