1

Onderwerp: biscuit perfect, op 1 puntje na... help

ik heb op internet een biscuit recept gevonden en uitgeprobeerd,
voorheen werden mijn biscuits altijd bol en waren ze grof van structuur nl.
(met de recepten van deze site)

Nu was hij prima gelukt, mooi vlakke bovenkant, fijne structuur,
goede smaak, liet makkelijk los uit de vorm,
alleen......

hij rees niet zoveel in de oven!

het recept was voor een 24cm ronde vorm,
ik heb hem gebruikt voor een 20cm ronde vorm.

de hoogte was nu wel goed, 5,5cm maar ik vond de biscuit te vast,

hoe krijg ik het voor elkaar dat hij de volgende keer beter rijst???

Het recept:

Biscuit 2: 
Dit recept is iets eenvoudiger, maar dit geeft ook een zeer goed resultaat
5 eieren en
1 zakje vanillesuiker bij elkaar voegen en dit rustig loskloppen (evt een beetje water
erbij), terwijl
150 gram suiker verwarmen in magnetron. Zorg dat het goed warm is. Voeg dit bij de eieren.
Mix dit minimaal 10 minuten op de hoogste stand tot het een lichtgeel, lobbig geheel wordt.
125 gram gezeefde bloem
25 gram gezeefde maizena
snufje zout samen onder het beslag spatelen (gebruik hiervoor een lepel met gat erin)
Baktijd: Oven voorverwarmen op 150 graden.
Biscuit 20 minuten ca. 190 graden in de oven, daarna nog 10-13 minuten op 180 gr.

ik heb de eieren vooraf ook warm laten worden (in warm water)
en heb wat warm water toegevoegd... (eens uitproberen)

verder heb ik de temperaturen naar mijn oven aangepast
(voorverwarmen op 130, en afbakken op 160 graden,
na 20 min was de biscuit gaar.
Ik heb dus niet nog eens 10-13 minuten op een hogere temperatuur afgebakken.)

ik heb de eieren een kwartier gemixt

Tips zijn welkom!!!

(zou toch fijn zijn als ik ook eindelijk eens een goede biscuit kan bakken.
Zonder mix dan dus, maar 'from scratch')

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!

2

Re: biscuit perfect, op 1 puntje na... help

Beetje bakpoeder toevoegen? Ik doe het altijd met zelfrijzend bakmeel in plaats van bloem.

Tieneke

3

Voor extra lucht kun je volgens mij ook bakingsoda toevoegen.... Ik zou denken ongeveer een theelepeltje, dat gebruik ik tenminste voor het beslag van 16 muffins.

Ontzettend bedankt voor alle inspiratie!

4

Waar kun je baking soda kopen?

En wat is het verschil met bakpoeder?

Bedankt voor de tips in ieder geval, ik ga het uitproberen!

5

Baking soda verkopen ze bij de C1000 maar ook bij deleukstetaartenshop.
In bakpoeder zitten naast baking soda ook wijnsteenzuur en maizena. baking soda had ik nodig voor Engelse recepten en nu gebruik ik het altijd.
Bakingsoda in combinatie met zuur (en dus ook bakpoeder) geven belletjes in je beslag (net als gist)
Als je heel veel lucht in je beslag wilt kun je baking soda combineren met wijnsteenzuur (ook bij dlt-shop), azijn (zoals in de red velvet cake bijvoorbeeld) of citroen. Omdat in bakpoeder ook maïzena zit (tegen het klonteren) is het uiteindelijk duurder in gebruik......

6

Siska1974 schreef:

Baking soda verkopen ze bij de C1000 maar ook bij deleukstetaartenshop.
In bakpoeder zitten naast baking soda ook wijnsteenzuur en maizena. baking soda had ik nodig voor Engelse recepten en nu gebruik ik het altijd.
Bakingsoda in combinatie met zuur (en dus ook bakpoeder) geven belletjes in je beslag (net als gist)
Als je heel veel lucht in je beslag wilt kun je baking soda combineren met wijnsteenzuur (ook bij dlt-shop), azijn (zoals in de red velvet cake bijvoorbeeld) of citroen. Omdat in bakpoeder ook maïzena zit (tegen het klonteren) is het uiteindelijk duurder in gebruik......

Dat heb je netjes uitgelegd. Maar eh.. doe jij altijd enkel baking-soda in je biscuit of doe je er toch een zuurtje bij. Anders werkt het toch niet?

Tieneke

7 Laatst bewerkt door djehr (03-02-2013 12:58)

Siena schreef:

i....
(met de recepten van deze site)...

Maar het recept dat je nu gebruikt hebt is toch hetzelfde recept als het  basisbiscuit van hier op de site? Welk recept gebruikte je voorheen dan?

8

@Tante Tien,

als ik jou goed begrijp zou je dus het beste baking soda in combinatie met wijnsteenzuur of azijn of citroen toe moeten voegen?...

9

Siena schreef:

@Tante Tien,

als ik jou goed begrijp zou je dus het beste baking soda in combinatie met wijnsteenzuur of azijn of citroen toe moeten voegen?...

Volgens mij rijst baking soda alleen in combinatie met een zuur (citroensap, yoghurt, karnemelk enz.), maar nu iemand hierboven schrijft dat enkel extra goed rijst als een zuur toevoegt, weet ik het ook niet zeker meer. Ik hoop dat we nog antwoord krijgen...

Tieneke

10 Laatst bewerkt door Siska1974 (04-02-2013 06:05)

In veel Engelse recepten wordt gewoon alleen bakingsoda gebruikt, mijn muffins en scones worden dan al mooi luchtig, als je het met wijnsteenzuur of iets anders zurigs combineerde gaat de scheikundige reactie sneller en rijst je baksel sneller.

Als je veel baking soda (een theelepeltje op een cake is geen probleem) gebruikt schijntn het ook een beetje "zepig" te kunnen gaan smaken, als je zuur toevoegt wordt dat opgeheven.
Cacao, chocolade zijn trouwens ook zuur houdend (scheikundig gezien)

Ik heb dat zepige trouwens zelf nog nooit geproefd.....

11

djehr schreef:
Siena schreef:

i....
(met de recepten van deze site)...

Maar het recept dat je nu gebruikt hebt is toch hetzelfde recept als het  basisbiscuit van hier op de site? Welk recept gebruikte je voorheen dan?

Sorry, zie nu je berichtje pas.

Bijna wel ja,

Heb dus wat warm water bij de eieren gedaan,
de suiker voor toevoegen heet gemaakt,
en een lepel met gat gebruikt voor het spatelen.

(oja, en biologische bloem gebruikt ipv patent bloem,
maar dat maakt vast niet uit)

12 Laatst bewerkt door djehr (04-02-2013 10:17)

Als ik jou was zou ik gewoon de bereidingswijze hier op de site aanhouden.

Dus geen water toevoegen. Als ik vocht toevoeg tijdens het kloppen van de eieren dan zakt de boel meteen in. En de suiker moet je niet verwarmen want daarmee verandert de structuur van de suiker. Gewoon suiker en eieren bij elkaar en dan kloppen boven een kom heet water zodat je eimengsel warm wordt.

Biologische bloem ken ik niet maar zou inderdaad geen verschil moeten maken.

Met de hoeveelheid ingrediënten die je gebruikt zou je biscuit 8 cm hoog moeten kunnen worden.

[edit] Heb biologische bloem even gegoogled en daar kan wel een oorzaak in zitten dat je biscuit te stevig is. Biologische bloem bevat minder eiwitten ten opzichte van patentbloem. Resultaat is dat het product dat je er mee maakt (brood, cake, biscuit) steviger en minder luchtig is....

13

sorry djehr,

ik zie je berichtje nu pas.

Ik ga het dan weer eens proberen met gewone patentbloem,
en zal het water weer weg laten.

We zullen zien wat het resultaat word...

Bedankt voor de tips!

(oja, en ik zal naar baking soda kijken)

14

Ha die Siena,

Ben na twee weken biscuits bakken met het recept van deze site al overgegaan op mix van.... Ik geloof funcakes (lig al in bed en ben te lam om naar beneden te lopen om te kijken... :o )

Dat gaat zooooooooveel beter!
En in prijs valt volgens mij ook best mee, want er hoeven alleen maar eieren en melk bij...

Groetjes!

15

Oh chips, lees nu je laatste zinnetje pas, dat je zonder mix wil bakken...
Ahum, mijn excuses!

16

@ Seefje,

geeft niet hoor, hebben we allemaal wel eens.

Ik ken de mix van funcakes, en die geeft inderdaad een heel mooi luchtig resultaat,
maar... ik heb ook altijd een hele bolling op mijn taart, een soort vel,
en ik vind de smaak ervan minder lekker.

Tel daar bij op dat ik gewoon lekker eigenwijs ben,
en zo iets heb van: ik moet toch ook zelf een biscuit kunnen bakken?
Ik vind het ook gewoon iets 'meer' hebben om het echt zelf te bakken,
ipv met een kant en klaar (fool-proof) iets.

17

Ik snap helemaal wat je bedoelt!
Echt bakken heeft toch net even iets meer...

Ik zaag die bol er steeds af en mijn kinderen vinden dat helemaal niet erg  :cool:

18

Seefje schreef:

Ha die Siena,

Ben na twee weken biscuits bakken met het recept van deze site al overgegaan op mix van.... Ik geloof funcakes (lig al in bed en ben te lam om naar beneden te lopen om te kijken... :o )

En in prijs valt volgens mij ook best mee, want er hoeven alleen maar eieren en melk bij...

Groetjes!

Melk? Is het recept veranderd bij de nieuwe FunCake mix? Ik deed, en doe, altijd water......

19

Esther68 schreef:
Seefje schreef:

Ha die Siena,

Groetjes!

Melk? Is het recept veranderd bij de nieuwe FunCake mix? Ik deed, en doe, altijd water......

Hi hi... Je hebt gelijk! Foutje van mij... Was laat toen ik dat bericht schreef!
En nu veel te vroeg... :Y

20

Ik laat altijd de oven oplopen!! Om de 10 minuten een paar graden hoger! Krijg altijd complimenten over de hoogte van mijn taarten!!

Succes  :thumb:

21

ik heb 2jr lang basisrecept gebruikt maar toen het aantal te bakken taarten op liep ben ik overgestapt op (zeelandia)mix. Maar wat ik me nog wel herinner, is dat het rijzen ook te maken had met de manier van spatelen.
Je ei-suiker mengsel moet zowat stijf zijn (dat je de kom bijna om kunt draaien) en dan echt niet roeren, maar spatelen.

Heb je ondertussen alweer gebakken? Met beter resultaat door eventueel de bloem?
Ben benieuwd!

Groetjes, Dorothea.

22

@ Dot,

ik heb weer een biscuit gebakken,
en het eiwit kreeg ik nu (met mijn oude mixer) veel stijfer.
Ik spatel het bloem-maizena mengsel er wel echt door.

Echter, na mooi omhoog komen, stortte hij in de oven al weer in,
een mooie krater in het midden.....

Denk toch dat het aan mijn oven/ de temperatuur ligt.
(tijd voor een nieuwe keuken! :+ )

23

Oja, en over de mix,

ik vind de funcakes echt niet fijn werken,
komt altijd zo'n dik vel op, bah. (en je kunt daardoor niet goed zien/voelen of hij al gaar is of niet)

24

Ik denk ook wel dat het met je spateltechniek zou kunnen te maken hebben. Het volume/rijzen van je biscuit komt echt van de lucht die in je eieren geklopt is. Door de bloem eronder te spatelen, haal je de lucht weg dus de kunst is om met zo weinig mogelijk bewegingen de bloem zo goed mogelijk te verdelen.

En je kan er altijd voor kiezen om 2 biscuits te bakken en op elkaar te leggen om een hoge taart te krijgen.

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

25

denk je wellicht niet dat zowel het 'vel' op de funcakes mix als het niet goed rijzen van het basis biscuit BEIDEN met je oven te maken hebben?

Ik hoor namelijk zelden over 'vellen' op de biscuit, behalve als de temp van de oven niet goed staat

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!