126

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

Jessi bakt schreef:

Ikb heb vandaag mijn eerste baksel met deze kleurstof gemaakt, zie hier het resultaat:http://www.deleukstetaarten.nl/forum/viewtopic.php?id=214579
Ben er best tevreden over alleen vind ik wel dat je heel veel van de kleurstof nodig hebt om een beetje kleur aan je werk te krijgen.. en ik vind groen ook echt wel een smaakje hebben en niet zoals op de site staat dat hij neutraal van smaak is.. het is niet vies, maar toch echt wel "anders" zeg maar...

Hoi Jessi,
Had dit berichtje gemist door een vakantie. Wat een leuke boompjes!
Op marsepein kleurt het wel iets sneller groen, maar je hebt nog steeds wel meer nodig dan bij gewone kleurstoffen. Kan me voorstellen dat eiwitten nóg meer kleurstof nodig hebben. En dan snap ik dat je de smaak kunt proeven. Das wel jammer.

127

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

Wat een leuk en interessant topic. Ben nog niet zo lang bezig met taartenbakken, wilde er heel lang niet aan omdat ik geen voorstander ben van al die suikers en kleurstoffen maar nu toch overstag gegaan. Doe het dus niet zo heel veel omdat we het dan ook allemaal weer moeten opeten. Ben me nu wat aan het verdiepen in het bakken met meer natuurlijke en biologische producten, natuurlijke kleurstoffen enzo. Dus ben helemaal blij dat ik dit topic nu gevonden heb. ALs ik iets gemaakt heb zal ik het hier zeker laten zien.

128 Laatst bewerkt door Twisk (26-01-2013 13:53)

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

Ik gebruik de kleurstoffen van Scrapcooking, die worden ook als natuurlijk verkocht. Maar dan wel altijd zo min mogelijk en als het kan kleur ik liever met de vruchten zelf. Door een beetje frambozenpuree door roomkaascreme te roeren krijg je een mooie lichte roze toef op je cupcakes. En nog lekker ook. Als jullie willen heb ik wel wat foto's van hoe de kleurstoffen uitpakken.

129

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

Twisk schreef:

Ik gebruik de kleurstoffen van Scrapcooking, die worden ook als natuurlijk aangeschreven. Maar dan wel altijd zo min mogelijk en als het kan kleur ik liever met de vruchten zelf. Door een beetje frambozenpuree door roomkaascreme te roeren krijg je een mooie lichte roze toef op je cupcakes. En nog lekker ook. Als jullie willen heb ik wel wat foto's van hoe de kleurstoffenm uitpakken.

Dat wil ik heel graag zien! Ik gebruik de kleurstoffen van Vrouwtje deeg, maar mis blauw wel ontzettend (hebben ze niet) dus die heb ik wel regulier... weet jij hoe ik zelf blauw zou kunnen maken?

130 Laatst bewerkt door Twisk (26-01-2013 13:54)

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

ik heb de blauwe van scrapcooking, geen idee hoe je die zelf kunt maken. Heb hem alleen nog maar in glazuur gebruikt en niet zo heel veel en dan krijg je een mooie lichte blauw.
Hij staat op deze foto erbij:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-7JGJ7GJX-D.jpg

Ook de kleuren groen, zwart, paars (lijkt meer op soort rood/roze) en geel van dit merk staan op deze foto.

oh, en de bloemetjes die op de hartjes zitten zijn gemaakt met een klein beetje roze en geel van dit merk in fondant

131 Laatst bewerkt door Jessi bakt (26-01-2013 13:56)

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

paars is bij vrouwtje deeg ook niet echt paars, een beetje het zelfde als bij jou, zoals op deze foto dus:http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZC7VSXFV.jpg tenzij je het heel licht doet, dan is het wel echt lila.http://www.mijnalbum.nl/Foto-QACJRHTS.jpg
Op deze taart is ook alles gekleurd met de natuurlijke kleurstoffen. ik zal eens gaan kijken bij scrapcooking, bedankt!

132

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

ik heb net bij scrapcooking gekeken, maar dat is een franse site en ik kan echt geen frans... hebben ze ook een webshop? Want dat kan ik ook niet vinden.

133

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

Wat leuk Twisk, dat je de foto's laat zien! Koekjes zien er vrolijk uit. Het blauw is erg mooi helder van kleur. Zou een leuke aanvulling voor mij zijn deze kleuren. Waar heb je ze gekocht?
Kun je op de verpakking zien waar het blauw van gemaakt is?

134

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

Leuk Jessi, om jouw koekjes ook te zien. Wat een mooie vlindertjes. En een lief vogeltje!
Het paars is inderdaad wat rozig. Gek. OP zich een mooie kleur, hoor, maar niet diep paars. Ik kan mij herinneren dat ik er nog wel een redelijke paarse prinses mee heb gemaakt ooit.
effies zoeken..
Ja, gevonden, mocht je terug willen kijken, in berichtje 62 op pagina 2 staat íe. Is toch veel paarser  :think: Misschien dat de icing het wat meer naar het roze trekt? Mijn paars was met marsepein.

135 Laatst bewerkt door Twisk (26-01-2013 14:11)

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

ze verkopen ze hier: http://www.cupcakesenmuffins.nl/webshop … kleurstof/

Er staan nu alleen veel minder kleuren tussen dan ik heb, dus ik hoop dat ze ze niet uit het assortiment halen.
Ik heb bruin en wit toen niet gekocht, fondant/icing ed is al wit en bruin kun je zo makkelijk en lekker met cacao maken. De oranje zou ik afraden, die smaakt en ruikt een beetje naar gekookte worteltjes

136

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

mieperdepiep schreef:

Leuk Jessi, om jouw koekjes ook te zien. Wat een mooie vlindertjes. En een lief vogeltje!
Het paars is inderdaad wat rozig. Gek. OP zich een mooie kleur, hoor, maar niet diep paars. Ik kan mij herinneren dat ik er nog wel een redelijke paarse prinses mee heb gemaakt ooit.
effies zoeken..
Ja, gevonden, mocht je terug willen kijken, in berichtje 62 op pagina 2 staat íe. Is toch veel paarser  :think: Misschien dat de icing het wat meer naar het roze trekt? Mijn paars was met marsepein.

Hmmm, zal ik ook eens proberen met marsepein, jouw kleur is veeeeeel mooier paars! Maar je lila (van de hartjes) is wel het zelfde lila als mijn marsepein-lila.. dan zal het inderdaad wel aan de icing liggen, bedankt voor het meekijken!

137

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

Twisk schreef:

ze verkopen ze hier: http://www.cupcakesenmuffins.nl/webshop … kleurstof/

Er staan nu alleen veel minder kleuren tussen dan ik heb, dus ik hoop dat ze ze niet uit het assortiment halen.

Dat zou heel jammer zijn inderdaad! Blauw staat er nu ook niet tussen.. die groen lijkt ook mooier dan het groen van vrouwtje deeg!

138

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

Dit is een beetje groen in fondant:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-FQGZGJ6J-D.jpg

en dit in botercreme:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-YLEVSZNO-D.jpg

Hier staat ook de "rood" op, maar dit wordt nooit rood, dit is het donkerste wat ik kon krijgen en blijft dus roze. De gele is niet met kleurstof maar met de citroencreme van Rudolph, lijkt op lemoncurd

niet de beste foto's, maar het gaat om de kleuren

139

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

Ja, deze groen is inderdaad frisser. Vrouwtje de groen is een beetje boswachtergroen. Ik meng het wel eens met een grote portie geel, zodat het daardoor wat frisser lijkt. Wordt het meer limegroen.

Zag inderdaad dat het blauw er net niet tussen staat. jammer.
Kan me zoiets herinneren dat blauw ook qua definitie van natuurlijke kleurstoffen onder de meest rekkelijke van de definities bestaat. Omdat er geen echt eet ingrediënt is dat blauw is.

140

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

mieperdepiep schreef:

Zag inderdaad dat het blauw er net niet tussen staat. jammer.
Kan me zoiets herinneren dat blauw ook qua definitie van natuurlijke kleurstoffen onder de meest rekkelijke van de definities bestaat. Omdat er geen echt eet ingrediënt is dat blauw is.

Vind het wel leuk om te kunnen melden dat vanaf eind januari-begin februari we een echt natuurlijke blauwe kleurstof in het assortiment zullen hebben. We hebben het zelf al getest en zijn er erg tevreden over.

vrouwtje Deeg; natuurlijk lekkere bakproducten

141

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

vrouwtje deeg schreef:
mieperdepiep schreef:

Zag inderdaad dat het blauw er net niet tussen staat. jammer.
Kan me zoiets herinneren dat blauw ook qua definitie van natuurlijke kleurstoffen onder de meest rekkelijke van de definities bestaat. Omdat er geen echt eet ingrediënt is dat blauw is.

Vind het wel leuk om te kunnen melden dat vanaf eind januari-begin februari we een echt natuurlijke blauwe kleurstof in het assortiment zullen hebben. We hebben het zelf al getest en zijn er erg tevreden over.

SUPER! Ben er erg blij mee!

142

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

de blauwe kleur van scrapcoocking is gemaakt van blauwalg. Zoals hier eerder ook al werd uitgelegd dsu wel een natuurlijk product maar van nature niet bedoeld om te eten. Ik heb toevallig vorige week nog zitten kijken bij cupcakesenmuffins en toen waren er nog heel veel kleuren waaronder het blauw maar heb het uiteindelijk niet gekocht omdat mijn voorkeur dan toch uitgaat naar een echt natuurlijk product dat ook van nature gegeten kan worden (zoals de kleurstoffen van vrouwtje deeg, leuk om te weten dat ze binnenkort ook blauw in het assortiment heeft)

143

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

Jessi bakt schreef:
vrouwtje deeg schreef:
mieperdepiep schreef:

Zag inderdaad dat het blauw er net niet tussen staat. jammer.
Kan me zoiets herinneren dat blauw ook qua definitie van natuurlijke kleurstoffen onder de meest rekkelijke van de definities bestaat. Omdat er geen echt eet ingrediënt is dat blauw is.

Vind het wel leuk om te kunnen melden dat vanaf eind januari-begin februari we een echt natuurlijke blauwe kleurstof in het assortiment zullen hebben. We hebben het zelf al getest en zijn er erg tevreden over.

SUPER! Ben er erg blij mee!

Goed om te weten. Mag ik vragen waar jullie blauwe kleurstof straks van gemaakt is?

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

vrouwtje deeg schreef:

Vind het wel leuk om te kunnen melden dat vanaf eind januari-begin februari we een echt natuurlijke blauwe kleurstof in het assortiment zullen hebben. We hebben het zelf al getest en zijn er erg tevreden over.

Oh echt, weten jullie al vanaf wanneer? Ik wilde maandag bij jullie gaan bestellen maar dit zou wel leuk zijn om mee te kunnen bestellen...

145

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

Het blauwe extract is gemaakt van spirulina.
Dat is een wier dat al miljarden jaren op de aarde voorkomt.  Verschillende volkeren uit afrika, het midden oosten en amerika gebruikten het plantje al, waaronder de Maya’s. Nu groeit het in zoute meren met een hoge zuurgraad, onder andere in mexico  Het wordt gekweekt in speciale buitentanks in Noord Amerika en Azië.
Er zijn over de jaren vele wetenschappelijke artikelen geschreven over de gezondheidsvoordelen van spirulina. Het bevat veel voedingsstoffen en zou helpen tegen infecties. Daarom vind je spirulina ook in veel gezondheidswinkels (in groene tabletvorm).
Uit dit wier kan een mooie blauwe kleurstof verkregen worden. Deze kleurstof wordt onder andere gebruikt voor blauwe smarties. Het is een natuurlijk alternatief voor het synthetische azo blauw.

We weten nog niet de precieze datum, maar begin februari moet het er in ieder geval zijn.

vrouwtje Deeg; natuurlijk lekkere bakproducten

146

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

spirulina wordt inderdaad veel verkocht in gezxondheidswinkels vanwege het helpen bij infecties (vitaminen) maar ook om energie terug te krijgen.. waar ik werkte (de tuinen) verkochten het voornamelijk voor energie opwekker vooral na ziekte :)

When we lose the right to be different, We lose the privilege to be free- Nelson Mandela
https://www.facebook.com/PennysHobby

147

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

vrouwtje deeg schreef:

Het blauwe extract is gemaakt van spirulina.
Dat is een wier dat al miljarden jaren op de aarde voorkomt.  Verschillende volkeren uit afrika, het midden oosten en amerika gebruikten het plantje al, waaronder de Maya’s. Nu groeit het in zoute meren met een hoge zuurgraad, onder andere in mexico  Het wordt gekweekt in speciale buitentanks in Noord Amerika en Azië.
Er zijn over de jaren vele wetenschappelijke artikelen geschreven over de gezondheidsvoordelen van spirulina. Het bevat veel voedingsstoffen en zou helpen tegen infecties. Daarom vind je spirulina ook in veel gezondheidswinkels (in groene tabletvorm).
Uit dit wier kan een mooie blauwe kleurstof verkregen worden. Deze kleurstof wordt onder andere gebruikt voor blauwe smarties. Het is een natuurlijk alternatief voor het synthetische azo blauw.

We weten nog niet de precieze datum, maar begin februari moet het er in ieder geval zijn.

Oh wat fijn om te weten, ik kijk uit naar het verschijnen in de webshop. Bedankt voor t snelle en duidelijke antwoord.

148

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

Had laatst geschreven dat de blauwe kleurstof van scrapcoocking gemaakt werd van blauwalg, had ik gelezen (dacht ik, maar kon het later niet meer terug vinden) Heb het nog eens nagezocht via de officiele site van scrapcooking en daar zag ik dat het net als bij vrouwtje deeg gemaakt is uit spirulina dus dat klinkt toch wel als een echt geheel natuurlijk product. Al kon ik natuurlijk niks vinden over hoe de kleurstof gemaakt wordt en hoe chemisch dat proces is of juist helemaal niet. Wilde het hier toch even neerzetten omdat het niet klopte wat ik laatst geschreven had.

149 Laatst bewerkt door sam (02-02-2013 23:12)

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

hallo,

Ik heb gisteren voor het eerst gewerkt met natuurlijke kleurstof, m.n. de gele kleur van 'vrouwtje deeg'.
In eerste instantie was ik een beetje sceptisch omdat de kleurstof een vreemde geur afgeeft, maar die was snel weg en ik ben best tevreden over de kleur.

Dit was het resultaat (voorlopig nog zonder decoratie hé):

http://www.mijnalbum.nl/Foto-NSBT7XET-D.jpg

De uiteindelijke taart zag er zo uit:
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=217532

De decoraties heb ik wel met 'gewone kleurstof' gemaakt, ik had niet genoeg tijd om verschillende kleuren te testen.

150

Re: Het natuurlijke kleurstoffen draadje

Twisk schreef:

ik heb de blauwe van scrapcooking, geen idee hoe je die zelf kunt maken. Heb hem alleen nog maar in glazuur gebruikt en niet zo heel veel en dan krijg je een mooie lichte blauw.
Hij staat op deze foto erbij:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-7JGJ7GJX-D.jpg

Ook de kleuren groen, zwart, paars (lijkt meer op soort rood/roze) en geel van dit merk staan op deze foto.

oh, en de bloemetjes die op de hartjes zitten zijn gemaakt met een klein beetje roze en geel van dit merk in fondant

Wat zijn jouw koekjes mooi van kleur. Ik deze kleurstoffen ooit gebruikt voor merengue en royal icing, maar er zat; zeer weinig poeder in het potje, het gaf bij mijn amper kleur en de structuur van het mengsel veranderde. Het werd dunner.  Maar ook mijn macarons kon ik niet goed bakken met deze kleurstoffen. Ik heb ze nog niet toegepast op fondant of marsepein; eigenlijk omdat ik bang ben dat ik zoveel nodig heb, plakkerig wordt.
Toch wil ik ook wel graag meer proberen op dit gebied. Zeker omdat het bakken toch vaak voor thuis is dus voer ik mijn familie omdat ik het er zo gezellig uit vind zien producten waar ik niet achter sta.
Fijn dat ik dit topic nu tegenkomen, ik ga het graag volgen.  :Y

Verder lezen op mijn blog vol how to's & recepten?
www.carolabaktzoethoudertjes.nl