Onderwerp: Het natuurlijke kleurstoffen draadje
N.a.v. het showen van een taartje in de parade gaf iemand mij het idee om een draadje te openen over natuurlijke kleurstoffen. Leuk om van elkaar te leren, elkaar te inspireren en natuurlijk te laten zien hoe de kleuren uiteindelijk eruit zien in de taart.
Ik heb zelf tot nu toe alleen ervaring in het kleuren van marsepein. Juist omdat (zeelandia) marsepein minder gefabriekte suikers, toevoegingen en e-nummers heeft dan de meeste fondant gebruik ik deze graag. Mogelijk werkt het op fondant anders?
Cacao en chocola.
Met cacao kun je prima je marsepein kleuren. Voor een mooi donker bruin heb je best een aantal eetlepels cacao nodig voor het bekleden van een taart. Daardoor kan het zijn dat je je marsepein te droog vindt worden, wat je kunt oplossen door het toevoegen van paar druppels (amandel)olie, vocht of kokosolie (crisco kan ook, maar vind ik zelf ook niet zo'n lekker vet voor in de bekleding). Cacao blijft nog redelijk 'reebruin' van kleur. Als je nog donkerder bruin wilt kun je ook zelf rolbare chocolade maken van pure chocola. (http://www.deleukstetaarten.nl/recept/1 … eather%29/)
Op deze taart heb ik de bekleding van marsepein met cacao gemaakt:
Groen:
Met Japanse Matcha thee, een gifgroen poeder kun je prima groen maken. Het smaakt naar groene thee en geeft een frisse, licht bittere smaak aan het marsepein. Het combineert prima met fruit of witte chocola.
Deze bekleding is gemaakt met matchapoeder:
Van spinazie schijn je ook groen kleurstofwater te kunnen maken. Ik zie graag iemands probeersel!
Roze:
Van bietensap kun je ook roze maken. Ik heb gezien dat iemand dat maakte door een biet met de sapcentrifuge uit te persen en het sap vervolgens in te dikken op het vuur. Ook kun je het bietennat gebruiken van het koken, maar dat duurt wel lang voordat je het tot een dikkere vloeistof hebt ingedikt, die voldoende kleur heeft.
Daarnaast kun je ook kant en klaar kleurstoffen kopen. Ik kocht ze bij 'Vrouwtje deeg'. Deze taart maakte ik er mee: De bruine lijntjes zijn overigens gemaakt van pure rolbare chocolade, die ik zelf had gemaakt. (chocolate leather)