1

Onderwerp: Een vierkante taart, hoe?

Sorry ben zo lang niet hier geweest en dan toch gelijk een vraag ;)

Ik wil een grote taart maken, een vierkante leek me handig ivm aansnijden.
Heb nu bij de action een vierkante diepere bakplaat gekocht, hij is 34 bij 30 cm en 3 cm diep. Maar dus eigenlijk niet diep genoeg...

Ik denk er nu over om 2 keer te bakken zodat ik toch laagjes kan maken, maar de biscuit zal dan zo laag zijn dat ik bang ben dat hij uitdroogt en/of niet gaar wordt....

Dus mijn vraag... hoeveel beslag erin en hoelang in de oven?
Ik heb alleen een heteluchtoven die op 160 of 180 graden kan, tussendoor opschakelen kan niet anders brand de boel aan en moet ik t deurtje openen...

Groetjes Stefanie

hoop is een lichtje in je hart,
die je vandaag moed geeft en morgen kracht

2

Re: Een vierkante taart, hoe?

Ik zou de zijkanten bekleden/verhogen met stroken bakpapier. Dan bakt het biscuit langs het bakpapier omhoog.
Aangezien het een groot bakblik is zou ik gaan voor 9 eieren en 600gr mix. Ik denk dat je dan best op een aardige taart uit komt.
Ik weet niet op hoeveel je de oven normaal zet, maar ik zou gewoon de tijd en temperatuur aanhouden alsof je een 30cm rond bakt (i.v.m. de hoeveelheden) Dan moet hij misschien iets langer, maar dat merk je vanzelf.

www.lindelicious.nl       Elke taart uniek!

3

Bedankt  voor je antwoord!
Ja ik kan denk ik idd maar beter véél beslag maken en overhouden dan achteraf denken had ik maar meer gemaakt.

Nu nog bedenken wat voor plaatje meneer en madam willen (is voor verjaardag zoon en dochter samen)

4 Laatst bewerkt door djehr (31-01-2013 13:29)

je kunt precies uitrekenen hoeveel je nodig hebt:

even de inhoud van je bakblik berekenen door lengte x breedte x hoogte te doen. Dan krijg je de inhoud in kubieke centimeters. dat getal deel je door 1000 en heb je het aantal liters.

Als je de mix van funcakes gebruikt hou je aan:
Voor de mix van Funcakes hou je aan: per 1/2 liter inhoud van je vorm:
1 ei (=50 gram) + 65 gram mix + 6,5 ml water.

Als je je bakvorm wilt verhogen hou dan rekening met het volgende

Verhogen doe je door een lange strook bakpapier af te knippen en tegen je ingevette bakvorm plakken. De hoogte van je bakpapierrand is afhankelijk van de hoogte van je bakvorm. In verband met stevigheid de bakvorm met maximaal 40 - 50% verhogen.

Dus als je bakvorm 3 cm hoog is kun je hem verhogen tot 4,2 - 4,5 cm. En zo hoog is dan ook de strook die je afknipt.
Voor nog meer stevigheid kun je de strook ook dubbel zo hoog knippen (dus 8,4 - 9 cm) en dan dubbelvouwen. Plak het bakpapier dan met de open kant naar boven zodat eventuele lucht die tussen de twee lagen zit er uit kan.
Zorg er verder voor dat er geen ruimte is waar de stroken elkaar weer raken. Want dan loop je het risico dat het beslag daar uit loopt. Beste is om de strook een 1/2 cm te laten overlappen.

Je zegt ook dat je vierkant wil omdat dat makkelijker is met snijden. Maar voor ronde taarten heb je snijscehma's waarmee je ook heel makkelijk kunt bepalen hoe je een taart snijdt.
http://www.takesmakescakes.nl/snijschem … chema.html

5

Ik zou eens zoeken in het Engels op sheet cake, in Amerika wordt er vaak in laagjes gebakken en niet zoals hier hoog bakken en doorsnijden, maar laag bakken en dan stapelen. Ik zou eens op cakecentral zoeken of googlen in Engelse termen....

6 Laatst bewerkt door Kenzoo (31-01-2013 13:38)

Ik zou er ook voor kiezen om twee losse biscuits/cakes te bakken en deze daarna te stapelen.
Je moet dan misschien wel 2x bakken, maar lijkt me minder 'risico' dan met verhogen van de bakvorm. Bij mij krijg ik m dan namelijk nooit echt heel veel hoger en het deel wat buiten de bakvorm rijst vind ik vaak ook minder mooi, gaat bijvoorbeeld eerder wat scheef enzo.. Nu is dit natuurlijk allemaal wel weer weg te werken met het afsmeren, maar toch.

Bij 2x bakken krijg je denk ik ook een hoger resultaat dan bij in 1x bakken.

Succes met de taart!

Make cake, not war :)

ik heb ook die bakplaat en bak hem in 3 lagen. scheelt zo wie zo al dat je niet door hoeft te snijden, is iets meer werk maar je krijgt perfecte lagen

8

Bedankt voor jullie reacties!

Heb de taart nu in 2x gebakken, de tweede biscuit is hoger geworden dus die ga ik wel snijden.

Nu nog vullen en bekleden, daar heb ik net een vraag over gesteld ;)

Groetjes Stefanie