1

Onderwerp: Help Biscuit veert niet genoeg.....

De laatste tijd heb ik geregeld dat als de biscuit uit de oven komt, hij niet zo lekker veert als je je hand erop legt, wat eerder wel zo was. Maar nu is de biscuit nog een beetje 'sponzig', als je je hand erop drukt hoor je eronder het beslag een beetje 'kraken'.... weet iemand wat hier aan de hand is?? Ik verwarm de oven voor en gebruik de mix van Ibake en funcakes. Als hij dan een nacht gestaan heeft, is hij ook plakkerig op de bodem.

Wie weet hoe dit kan?? En wat ik verkeerd doe? Ik houdt me precies aan de hoeveelheid op het pak, dus snap het echt niet.

Groeten,
Bakker81

2

Re: Help Biscuit veert niet genoeg.....

Als je biscuit nog niet veert, is hij nog niet gaar, is langer in de oven dus nog. Daarom plakt hij ook nog.
Elke oven is anders, even uitproberen hoelang je biscuit bij jouw oven nodig heeft.

De nieuwe Trigger Arrow --> www.triggercars.eu www.facebook.com/triggercars
Mijn mooi verzameling sneeuwbalbolletjes --> www.facebook.com/sneeuwbalbolletjes

3

Nicolleke, bedankt voor je reactie. Alleen het gekke is dat ik hem elke keer ook langer doe, maar dat het er niet beter op wordt, eerder slechter. Hij veert dan helemaal niet meer, maar misschien komt dat ook wel omdat ik de oven dan tussentijds geopend heb. Ik vroeg me ook af of het voorverwarmen wel goed is, want dat deed ik eerder niet, stond ook niet op het pakje. En nu staat het er wel bij. En of ik soms niet teveel eieren heb, het gewicht klopt niet altijd met wat er op het pakje staat. Want dan kom je net op een half ei ofzo. De laatste keer heb ik de eieren eerst allemaal in een bakje kapot geslagen op een weegschaal en precies het gewicht afgewogen dat ik nodig had. Normaal gesproken sla ik de eieren 1 voor 1 kapot in de beslagkom. En van tevoren weeg ik ze af. Als het dan over het gewicht komt van wat er op het pakje staat, dan reken ik het aantal eieren dat er ligt min een half ei. Maar misschien kan die methode ook beter/anders....  :) Zo heel erg handig ben ik daar nog niet mee.
Ik gebruik trouwens geen echte oven, maar combi-magnetron. Misschien zit daar ook een verschil in?

4

ik weeg het ei mengsel ook af
ook ik gebruik een combi magnetron en let niet op de tijd maar kijk naar gaarheid en of de taart terug veert
en staat regelmatig langer in de oven als dat er op het pak staat
gewoon uitproberen
succes

5

Het kan zijn dat er toch net niet genoeg lucht in je beslag zit, probeer eens een minuut of anderhalf langer op de hoogste stand te mixen, en wel daarna 2 minuten op de laagste stand..

Het plakkerige kan ook komen omdat je biscuit niet goed genoeg gekoeld is voor hij de koelkast in ging.. (ik neem aan dat je hem wel goed in pakt?)

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

6

Kan het misschien ook komen dat ik met een handmixer werk? Ik ben bijna jarig, en dan krijg ik een automatische, zat te denken aan de Kitchenaid, die zijn alleen wel prijzig.... maar lijken me erg goed (maar dat is een ander onderwerp)  :) Ik kan in ieder geval niet wachten tot ik er 1 heb....
verder bak ik de biscuit altijd de dag ervoor. Pak hem in in vershoudfolie en laat hem een nacht op het aanrecht staan. Deze hoeft toch niet in de koeling? Wordt hij dan niet droog?

7

Ok, dat verklaard wel een beetje iets..

Een standmixer krijgt veel meer lucht in het beslag dan een handmixer.. een kitchen aid is idd erg duur, kijk ook eens naar Kenwood of Bestron.. die zijn een stuk voordeliger en zeker voor licht beslag heel erg geschikt

Geen idee hoe ik op het idee kwam dat je hem in de koelkast bewaard  :think:   :s  Sorry mijn fout..

Zorg dat hij heel goed is afgekoeld, voor je hem inpakt, en idd op het aanrecht is een prima plek. Vocht komt echt door warmte wat nog weg wil.

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

8

Bommeltje, dank voor je reactie! In ieder geval tijd voor een nieuwe mixer dus....  :D Nog even wachten tot begin april...  ;) maar ik zal eens kijken of het beter gaat als ik nog iets langer mix.
Kan het ook aan de eieren liggen?
Verder laat ik de biscuit uiteraard altijd eerst goed afkoelen voordat ik hem inpak.

Ik denk dat het ook verder aan je oven / combimagnetron kan liggen dan aan de handmixer, ik heb ook heel lang alles met de hand gemixt, het kan dan ook echt een goed biscuit worden hoor, je krijgt alleen enorm lamme armen :+  en moet iets langer mixen, het liefst in een grote schaal, zodat de laag biscuit niet zo hoog is dat de gardes onder staan. Anders kan er geen lucht inkomen

Voorverwarmen is altijd goed!

En bakken op meer150 of 160 maximaal 
Duurt iets langer, maar geeft beste resultaat

I never met a calorie I didn't like....

10

Ik heb een hele oude (goede) Philips handmixer en merk geen verschil met de KW. Denk toch dat het een combinatie is van niet goed gaar (gaat misschien maar om een paar minuten) en niet goed af laten koelen...