1

Onderwerp: muziektaart: graag feedback en tips

Hallo allemaal,
Onderstaand de muziektaart waar ik het eerder  (met de vraag welke vulling voor chocoladebiscuit) al over had.
Dit was de eerste taart waarbij ik de hoogte in ben gegaan, en niet alles plat op de taart ligt.
Het lied is opgeschreven met een eetbare inkt-stift en is de bladmuziek van "happy birthday to you".
K vind hem ergens wel leuk, maar hen nogsteeds het idee dat er iets mist. Gisteravond (toen ik de taart al klaar had verklaard) was ik er nogsteeds onrustig over, er miste iets. uiteindelijk heb ik om 10 uur nog kleine muzieknootjes uitgesneden en die op de taart gelegd als decoratie, opvulling, versiering... Werd het wel beter van, maar nog steeds het idee dat er iets net klopt aan de taart. Dus graag feedback hierover.
Verder een paar vragen:
- Hoe zorg ik dat het karton wat ik onder de taart heb mooi blijft? Ik heb het er al onder als ik de taart ga bekleden.
- Ik heb nu een losse rand en bovenkant, maar zoals jullie op de foto kunnen zien sluit het niet overal helemaal mooi aan. Hoe kan ik dat in de toekomst aanpakken zodat het wel mooi strak is. Afwerken met een randje is denk ik niet altijd mooi...
- Hoe kun je stokjes ed mooi met fondant afwerken. De steunen van de lessenaar heb ik gemaakt van rietjes met lange sateprikkers en dan dubbelgevouwen, en een korte sateprikker als tussensteun, maar het bekleden was ronduit een crime, en vind ik ook niet mooi geworden. Dus graag tips over steunen en bekleden van dunne dingen....
Ik hoor graag van jullie.....
Alvast bedankt!!
http://www.mijnalbum.nl/Foto-NTTW3FSM.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-4SYOJK7C.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-DQXFLITU.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-DRO3D6JP.jpg

begin de dag met een dansje, begin de dag met een lach...
want wie vrolijk is in de morgen, die lacht de hele dag!

2

Re: muziektaart: graag feedback en tips

Ik vind het idee van een muziektaart op deze manier erg leuk! Ik vind je standaard goed gelukt, leuk zo staand.

Ik heb misschien wel een aantal tips voor je:
Het taartkarton:
ik gebruik altijd een taartkarton dat even groot of iets kleiner is dan de taart zelf; dit zet ik dan op een ingepakt mdf-plaatje of op een cakedrum. Deze zijn af te nemen en daarmee zijn dus ook je vlekken van het bekleden weg.

Het bekleden:
Als je de taart in 1 keer bekleed met een grote lap marsepein, dan heb je niet zo'n rand die je weg moet werken. How-to's hiervan staan hier op de site of op youtube.

Veel bakplezier!

taartenvanirma.simpsite.nl
Alles kan, behalve omhoog vallen, dat is onmogelijk...

3

En ik sluit me helemaal aan bij Irma!
Mooie taart  :thumb:

4

CountryIrma schreef:

Ik heb misschien wel een aantal tips voor je:
Het taartkarton:
ik gebruik altijd een taartkarton dat even groot of iets kleiner is dan de taart zelf; dit zet ik dan op een ingepakt mdf-plaatje of op een cakedrum. Deze zijn af te nemen en daarmee zijn dus ook je vlekken van het bekleden weg.

Het bekleden:
Als je de taart in 1 keer bekleed met een grote lap marsepein, dan heb je niet zo'n rand die je weg moet werken.

Blijft de taart gedurende het bekleden en afwerken en aan de persoon geven dan de hele tijd op het karton/drum/mdf-plaatje staan? Ik heb namelijk overwogen om de taart (voordat de staander erop stond  :) ) even op z'n kop te zetten en er een nieuw karton onder te doen, maar dat durfde ik niet aan...

En het in een keer bekleden: normaliter doe ik dat ook, maar omdat ik nu met de orgeltoetsen zat, leek het me beter om de zijkant apart te doen. met een hele bekleding eronder heb je bij de zwarte toetsen 3 lagen fondant op elkaar, en dat leek me teveel... vandaar...

5

Mijn kartonneje is ook iets kleiner dan mijn biscuit. Ik vul, smeer af en bekleed op het al ingepakte mdf-plaatje. Ideaal! Zo kan de taart ook niet vervormen omdat je deze niet meer ergens anders op hoeft te zetten. Ik denk trouwens dat het andere kartonnetje, wat je wilde doen, ook vettig geworden zou zijn..
Maar over dat 3 lagen fondant begrijp ik niet helemaal  :think: .
Wanneer je de taart in zijn geheel met wit bekleed zou hebben, zou je met een tool de witte toetsen erin kunnen snijden, zeg maar. Met een GEO-driehoek of zo. Dan zou je alleen de zwarte toetsen erop hoeven te plakken. Zelf vind ik een afwerkrandje niet erg storend trouwens.
Over de steunen kan ik je niet echt helpen, met dat soort dingen zit ik ook altijd in de knoop....

6

Esther68 schreef:

Mijn kartonneje is ook iets kleiner dan mijn biscuit. Ik vul, smeer af en bekleed op het al ingepakte mdf-plaatje. Ideaal! Zo kan de taart ook niet vervormen omdat je deze niet meer ergens anders op hoeft te zetten. Ik denk trouwens dat het andere kartonnetje, wat je wilde doen, ook vettig geworden zou zijn..
Maar over dat 3 lagen fondant begrijp ik niet helemaal  :think: .
Wanneer je de taart in zijn geheel met wit bekleed zou hebben, zou je met een tool de witte toetsen erin kunnen snijden, zeg maar. Met een GEO-driehoek of zo. Dan zou je alleen de zwarte toetsen erop hoeven te plakken. Zelf vind ik een afwerkrandje niet erg storend trouwens.
Over de steunen kan ik je niet echt helpen, met dat soort dingen zit ik ook altijd in de knoop....

Heb je dan een hele voorraad mdf-plaatjes bij een bouwmarkt gehaald of zo? en dan ingepakt?
Als ik de taart in zijn geheel met fondant doe, en dan met een lineaal of geodriehoek de toetsen wil snijden, met welke tool doe ik dat dan? Ik heb nu eerst met een uitgeprint voorbeeld de toetsen gesneden. Dat zou ik dan ook doen, en dan heb ik de markerpunten, maar hoe maak ik het wat dieper, zonder dat ik het lossnij, of het fondant mee trek? Vanwege deze vraag heb ik besloten om het in 2 delen te doen....
Ik hoor graag je tips en adviezen!