1

Onderwerp: Hellup, cake niet gaar in blanda 20 cm

Vanmiddag (geprobeerd om  :s  ) kapsel gebakken in een blanda 20 cm. Beslag had ik gemaakt van mix voor cupcakes en me aan de instructies gehouden voor het bakken van cake (niet van cupcakes). Dus 70-75 minuten op 160 graden. Na 75 minuten leek het goed te zijn. Cake was mooi omhoog gekomen en goed van kleur. Jammer genoeg zakte ie na een paar minuten in en toen zag ik dus dat ie niet gaar was. Vlug weer terug gezet in de oven. Toch maar iets verhoogd naar 170 graden, 2 x 10 minuten. Maar het mocht niet baten  :( . Nog een tijdje op de aanrecht laten staan, klein stukje afgesneden, maar helaas niet gaar dus...

Hoe doen jullie 't?
O ja en hoeveel beslag doen jullie in een blanda 20 cm? Ik had nu maar alles gedaan wat ik van de 500 g mix (+de bijbehorende ingredienten) had gemaakt.

Bedankt alvast  ;)

PS Na 2 workshops (met platte ronde taarten) was een thuisproject "voetbaltaart" misschien nog iets te hoog gegrepen... :o

2

Re: Hellup, cake niet gaar in blanda 20 cm

Ha NiHo,
Ik had vandaag precies hetzelfde. :(  Ook mijn eerste cake gebakken in een blanda, maar dan van de action (geen ikea direct in de buurt). Ik vroeg me al af of het door de vorm van de action kwam. Maar als ook een echte blanda ongare cakes oplevert, ligt het misschien ergens anders aan. Ik ben ook benieuwd hoe anderen dat doen. Dus kom maar op met de goede tips! :Y

Als je het niet zeggen kan, bak het dan!

3

Voor je hem uit de oven haalt met een sateprikker er in prikken of de taart gaar is? Als de prikker droog uit de taart komt is dit het geval, anders moet hij nog wat langer.

.. Want taart kan altijd!!

4

Ik had 'm wel geprikt en hij kwam er droog uit. Toch is de onderste helft niet gaar. Terugzetten heeft denk ik geen zin meer? Ik heb 'm al doorgesneden.

5

Hoi Louisiana,
Balen he...maarre ik ben blij dat ik niet de enige ben  ;)

Hoi Lejow,
Bedankt voor de tip  :thumb: . Volgende keer controleer ik met een sateprikker. De graden en de tijd kloppen wel, dus? Het lijkt zo laag 160 graden...
Ik had misschien de 1e keer beter in een springvorm kunnen doen. Dat bakt toch wat gelijkmatiger denk ik dan zo'n volle bol...
Ik vond het zo'n zonde toen ik weggooide  :(  Maar goed al doende leert men  ;) .

6

Je brengt me op een idee: de bovenste (bolle) helft was wel gaar. Die kan ik natuurlijk zetten op een cake gebakken in een gewone ronde vorm van 20 cm. Hoef ik slechts de onderste helft die niet gaar is weg te gooien. En heb ik toch een bolletje!
Was bij jou de hel taart ongaar?

7

Een blanda is best wel diep. Ik zou het een keer met 80/85 min. proberen.
Een "gewone" cakevorm staat bij mij al 70 min. in de oven.
Als ik kapsel bak ik de blanda duurt het ook al ca. 48 min. voor het gaar is (bij 150 gr).
Controleer anders ook je oventemperatuur nog een keer, het kan best zijn dat de temperatuur afwijkt.
Succes de volgende keer.

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

8

Hoi Louisiana,

Ik snap wat je bedoeld. Je kan het eens proberen.
Bij mij was de hele bol niet gaar.

Hoi Boska,

Ik ben bang dat ik al 'n oorzaak heb gevonden... ik heb 'n heteluchtoven... Ik heb echt nergens over na gedacht en "gewoon" de instructies gevolgd... Ik heb eerder ( met cupcakes, muffins, appeltaart, pizza ed) nooit echt gemerkt dat 't verschil tussen electrisch en hetelucht zo groot is.

Ik ga dus maar eens kijken of ik hier op het forum iets kan vinden over kapsel bakken in een heluchtoven.

Bedankt voor jullie reacties! Maar als er nog tips zijn, blijven ze welkom hoor!

9

Hier ook hetelucht, maar niet echt problemen, meestal moet je temperatuur dan iets lager dan er op de instructies staat.

Je schrijft dat je cupcake-mix gebruikt in een blanda? Zit daar niet misschien het grootste probleem..... :think: Ik heb geen idee hoor, maar het viel me op in je openingsbericht.

10

Hoi Karin,

Lager dus, ik heb steeds het gevoel hoger, omdat het dus echt helemaal niet gaar was.
Zou het aan de cupcakemix liggen, denk je? Op de zak staat dat je er wel cake mee kan bakken. En die had ik nog staan, had geen idee hoeveel er in zo'n schaal zou gaan, van de rest kon ik nog cc's maken had ik bedacht. Maar heb er uiteindelijk toch maar alles ingegooid.

Op het forum zie ik door de bomen het bos niet meer  :s .

Ik heb een vriendinnetje beloofd dat ze deze week een taart mag komen versieren. Gewoon een platte (mbv een springvorm, zeg maar). Maar ik krijg er behoorlijk de zenuwen van. Heb alles in huis, maar een kapsel om mee te beginnen is toch wel erg handig  ;) . Toch maar eens kijken of ik nog aan biscuitmix kan komen dan.

11

Ik heb twee dagen geleden hetzelfde gehad met de blanda vorm... niet gaar te krijgen, 3 keer opnieuw begonnen  :rolleyes:

Heb het toen opgegeven en een gewone vorm geprobeerd en zelf biscuit gemaakt ipv de funcakes mix en deze is wel gelukt... weet niet of het aan de mix lag of aan de vorm maar je leest nog wel dat de blanda vormen maar niet gaar worden  :/

Belgische webshop taartdecoratie en bakkerij grondstoffen - www.prettysweets.be

12

Met de niet-Ikea Blandabolletjes góed oppassen dat ze niet (zwart) gaan afgeven........

Daar heb ik laatst iemand over gehoord; zij had van die 'nepperd' een vieze, grijze/zwarte waas af zien komen.

Komt omdat het geen puur/niet alleen RVS is is maar alleen een (heel) dun láágje RVS. Bij Ikea-Blanda is het puur RVS.

13

ik het zaterdag proberen met mix van de welkoop, spong mix en de blaanda schalen van de ikea. Ben benieuwd hoe dat gaat.

ZoZoetjesTaarten (wendyzwiep)
www.facebook.com/ZoZoetjesTaarten

14

weedepee schreef:

ik het zaterdag proberen met mix van de welkoop, spong mix en de blaanda schalen van de ikea. Ben benieuwd hoe dat gaat.

Lage temperatuur en lange tijd.
Als het te hard gaat carameliseert de suiker aan de buitenkant van de cake en dan wordt je cake donker en hard.
145 gr. is voor cake hoog genoeg.

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

15

Hoi,

Ik heb er toevallig ook 1 gebakken van 20 cm vandaag.
Ik plaats bak hem altijd 90 minuten op 160 graden en dat gaat altijd goed! Ik gebruik de mix en de hoeveelheid zoals die is vermeld op het tabel hier . Ik zet mijn blanda wel altijd een rek onder de middelste gedeelte van de oven.
Succes!

16

Blanda 20 cm....eerst beginnen met bakken op 155 graden, na 10 minuten op 165, na 10 minuten op 175 en dan zeker nog 20 minuten bakken. Ik test nooit met een prikker maar duw de bovenkant een klein beetje in, als ie mooi terugveert (dat voel je) dan is ie gaar. Vaak is mijn biscuit in de blanda 20 cm toch wel met 50 a 60 minuten gaar hoor!

17

Ik heb precies hetzelfde probleem gehad met de blanda's van ikea en funcake biscuitmix. Ik heb ongeveer alle topics hier gelezen (en dat zijn er heeeeel veel)

T komt erop neer dat een blanda dieper is en dus langer moet bakken. Ook weer niet te lang want dan wordt ie erg droog.
Ik heb hier duizend verschillende manieren voorbij zien komen: temp. stapsgewijs op laten lopen, temp laag, exacte temp meten met oventhermometer..

Uiteindelijk hier nu mijn theorie: als je je kapsels normaal mooi krijgt met jouw oven op bijv. 160° dan zet je die voor je blanda iets lager. Dat zou in dit geval 150° kunnen zijn.

Vervolgens moet hij erg lang bakken. Doen je kapsels er normaal 30 minuten over dan moet je bij je blanda op zeker een uur rekenen.

Nooit je oven opendoen op minder dan 40minuten!!

Waar ik naar kijk is of t kapsel iets inkrimpt.. Iets loskomt van de vorm zegmaar. Dan is ie zeker gaar. Al dat proberen of t terugveert heeft bij mij niet geholpen.

Na heel wat bakproblemen krijg ik nu op deze manier altijd mooie blanda's

Een dag niet getaart is een dag niet geleefd!
www.loveatfirstbite.nl

18 Laatst bewerkt door ireen123 (27-01-2013 19:07)

Allereerst er is verschil tussen biscuit en cake bakken
(een kapsel is normaal van biscuit en dan gebruik je geen cupcake of cakemix).

Biscuit hoeft veel korter te bakken

Cake, spongecake of welke variant dan ook, kijk naar hoeveelheden/inhoud die je gebruikt.
Een cake gebaseerd op 200 gram meel+boter ei+eventueel melk heeft een uurtje nodig om te bakken afhankelijk van de temperatuur.
Een cake gebaseerd op 250 gram meel+boter+ei+eventueel melk, al snel 90 minuten, afhankelijk van de temperatuur

Dus bedenk eerst wat bak je, biscuit of cake?
Dan, hoe heet ga ik bakken?
(liever een wat  lagere temperatuur en wat langer bakken)

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij