1

Onderwerp: Wie gaat me overtuigen??? (ganache)

Ik zit namelijk met een ganache/slagroom dilemma....

Met de smaak is niks mis: lekkkkkerrrrrrr  :9  :9
Maaaaaaaar....
Hoe zit het nu met die slagroom? Kan ganache buiten de koelkast bewaard worden? Of ligt dat aan de manier van bereiden?
Alsin, op de 'Michelle-manier' met de magnetron kan het niet en op de 'kookmanier' wel?

Het gemak waarmee de ganache even de magnetron in gaat om op de goede dikte te komen zit me dwars.... Aan een kant doe ik heel precies altijd mijn slagroom in de koeling en nu ga ik het ineens in de magnetron stoppen????  :think: Snap er niks van.  :grr:

Slagroom moet in de koelkast, oké. Maar als ik het te lang mix wordt het boter.... en die hoeft ineens weer NIET in de koelkast?  :think:
Raar spul hoor, slagroom....

En is het ook mogelijk om af te smeren met de fudge icing van dit recept? http://www.deleukstetaarten.nl/recept/151/Fudge+Icing/
Dan heb ik nl. niet het 'slagroomdilemma' of wordt deze niet hard in de koeling? Ik wil het namelijk gebruiken ipv de 1:1 creme, dus er komt nog marsefond overheen.

Alvast bedankt voor jullie tips!  :Y

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

2

Re: Wie gaat me overtuigen??? (ganache)

Het opwarmen van slagroom is puur en alleen om de chocolade te laten smelten.
Het kan in de magnetron, dan doe je zowel slagroom als chocolade tegelijk erin en smelt het samen. Uiteraard wordt het dan niet zo heet waardoor de bacteriën in de slagroom niet vertraagd worden in de groei.
Als je de slagroom tot op kooktemperatuur brengt, doe je dat wel en kan je de slagroom nét wat langer bewaren.
Maar ganache doe ik altijd in de koelkast. Als je wat langer aan een taart werkt, is de gekookte slagroom mijns inziens veiliger, maar dan nog gaan mijn taarten altijd de koelkast in.

Slagroom langer mixen geeft geen echte boter, hoor. Het wordt dan boterachtig. En je zal het nog steeds niet buiten de koelkast kunnen bewaren.

Het recept van de fudge icing heb ik nog niet geprobeerd, maar als ik het zo zie is het infeite een chocoladebotercrème, dus ik denk dat het prima kan gebruikt worden om af te smeren.
Volgens mij zal ganache in de vorm van slagroom en chocolade nog altijd beter opstijven en langer stijf blijven omdat het niet smelt op kamertemperatuur, terwijl boter dat wel doet. Maar mss in combinatie met die hoeveelheid chocolade dat het nog zal meevallen. Probeer het eens uit, zou ik zeggen!

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

Re: Wie gaat me overtuigen??? (ganache)

Marie-Popo schreef:

Slagroom langer mixen geeft geen echte boter, hoor. Het wordt dan boterachtig.

Als je maar lang genoeg mixt wel, ik heb dat vroeger ooit eens gedaan. Het duurt lang maar dan wordt het echt roomboter :-)

Ik maak ganache met gekookte slagroom en bewaar hem als ik m niet gebruik wel in de koelkast, maar verder kan ie best een tijd buiten de koelkast. Datzelfde geldt voor boter en ook voor gewone slagroom overigens; je kunt ze best buiten de koelkast bewaren, maar niet eindeloos. In de koelkast bederven ze uiteindelijk ook, het duurt alleen langer.

(trouwens: melk bewaar je ook in de koelkast, maar als je bv warme chocolademelk wilt maken doe je het ook in een pan of de magnetron. Dat je iets normaliter in de koelkast bewaart lijkt mij geen argument om het niet te willen verhitten)

4

Re: Wie gaat me overtuigen??? (ganache)

Duidelijke antwoorden waar ik iets mee kan: top!
Thanks voor jullie reacties!

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

5

Re: Wie gaat me overtuigen??? (ganache)

Gewoon doen Sonja :Y  I love working with ganache maar de meeste kinderen niet :o

Be in love with what you have

6

Re: Wie gaat me overtuigen??? (ganache)

Hier zijn de kinderen ook geen fan inderdaad  :/ vandaar ook dat ik ook de fudge icing een keertje ga proberen  :Y Die is net wat zachter van smaak lijkt me.

Wordt vervolgd  :)

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

7 Laatst bewerkt door Kenzoo (26-01-2013 22:19)

Re: Wie gaat me overtuigen??? (ganache)

Moet je het eigenlijk opkloppen nadat je de chocolade in de room gesmolten hebt?

En hoe zit het eigenlijk met het afsmeren met ganache?
Moet je dit dan zo dun mogelijk op de taart aanbrengen om de fondant/marsepein er strak om te krijgen?
Ik denk op de een of andere manier aan een beetje een slagroom-achtige substantie namelijk (als je het opklopt) en vraag me af hoe je het dan allemaal mooi strak krijgt..  :think:
Maar als je het niet opklopt, wordt het dan niet gewoon een dikkige room...?  :think:  :s

Heb een filmpje gezien waar ze de ganache over de taart heen gieten. Maar dat lijkt me echt een knoeiboel en om de taart mee af te smeren (om daarna te bekleden met fondant/marsepein) lijkt het me dan te dik. Kun je de ganache ook aanbrengen met een spatel, net zoals je met botercreme doet?

Ik heb eigenlijk werkelijk nog geen idee van ganache...  :think:  :s
Maar het lijkt me zoooo lekker, dus wil het graag eens proberen!!  :9

[edit] heb de youtube filmpjes van InspiredbyMichelle gevonden. Je kunt dus de ganache aanbrengen met een spatel :D nice!
Zo te zien heeft zij het niet opgeklopt, toch?

Make cake, not war :)

8

Re: Wie gaat me overtuigen??? (ganache)

Ahh ganache. Mijn favoriete onderwerp  :)

Ik vind ganache echt geweldig spul. Zo makkelijk te gebruiken! Mijn kids vinden het juist lekker, omdat de fondant al zo zoet is. Maar je zou ook ganache met melkchocolade kunnen maken, of half melk half puur. Dan moet je wel de verhoudingen aanpassen, maar werkt heel goed!

Wat bewaren betreft ben ik het eens met Eva_CustomCookies. Kan makkelijk een nachtje buiten de ijskast en nog veel langer in de ijskast bewaard worden.

Ik kook de room en zodra het een minuutje gekookt heeft doe ik het vuur uit en dan gooi ik de klein gehakte chocolade bij de slagroom in de pan. Ik las laatst dat dat beter is dan de hete room bij de chocolade te gooien (dit deed ik eerst altijd), en er zat een heel wetenschappelijk verhaal over kristalisatie blah blah bij. In het kort: als je de room over de chocola giet heb je meer kans op kleine brokjes. Het is beter als je de chocola in de hete room giet, dan smelt het beter en nog iets over kristalisatie blah blah. Ik heb het vandaag geprobeerd en merkte dat mijn ganache echt veel gladder was. Ik kan het artikel helaas niet meer vinden :(  zal nog even doorzoeken.

Kenzoo schreef:

Moet je het eigenlijk opkloppen nadat je de chocolade in de room gesmolten hebt?

En hoe zit het eigenlijk met het afsmeren met ganache?
Moet je dit dan zo dun mogelijk op de taart aanbrengen om de fondant/marsepein er strak om te krijgen?
Ik denk op de een of andere manier aan een beetje een slagroom-achtige substantie namelijk (als je het opklopt) en vraag me af hoe je het dan allemaal mooi strak krijgt..  :think:
Maar als je het niet opklopt, wordt het dan niet gewoon een dikkige room...?  :think:  :s

Heb een filmpje gezien waar ze de ganache over de taart heen gieten. Maar dat lijkt me echt een knoeiboel en om de taart mee af te smeren (om daarna te bekleden met fondant/marsepein) lijkt het me dan te dik. Kun je de ganache ook aanbrengen met een spatel, net zoals je met botercreme doet?

Ik heb eigenlijk werkelijk nog geen idee van ganache...  :think:  :s
Maar het lijkt me zoooo lekker, dus wil het graag eens proberen!!  :9

[edit] heb de youtube filmpjes van InspiredbyMichelle gevonden. Je kunt dus de ganache aanbrengen met een spatel :D nice!
Zo te zien heeft zij het niet opgeklopt, toch?

Ik smeer af met ongeklopte ganache. Het kan allebei, maar ongeklopt vind ik veel prettiger omdat het gladder is. Geklopte ganache "trekt" wat meer aan het biscuit. Met ongeklopte ganache wacht je gewoon tot het de juist dikte voor jou heeft (kwestie van proberen). Hoe langer je het laat staan, hoe dikker het wordt. Je kan het versnellen door het in de ijskast te zetten. Als het te dik is kan je het (heeeel kort) in de magnetron doen. Ik doe meestal een heel dun laagje, dan terug in de ijskast, en dan nog een dun laagje (of twee, hangt er vanaf) en dan weer in de ijskast en dan met een warm mes afstrijken (zodat het fondant plakt) en de fondant eroverheen. Ik vind het ook geweldig werken voor 3D, heb vandaag een berg van losse brokken cake gemaakt en geplakt en afgesmeerd met ganache en ging echt super.

Opgeklopte ganache is trouwens erg lekker als vulling, vooral in combinatie met bijvoorbeeld aardbeivlaaivulling, en je kan er heel goed dijkjes mee spuiten.

9

Re: Wie gaat me overtuigen??? (ganache)

Gevonden! Het waren geen kristallen, maar moleculen. Whatever  ;)

Het is wel in het engels, hoop dat dat geen probleem is:

First, allow me to share why a change in your current method is warranted, especially in that the world's cookbook authors and culinary schools are universally oblivious to the problems with ganache.
If you have worked with chocolate in the past you are probably familiar with the dreaded term "seizing". When tiny droplets of water are mixed with chocolate the consequence is pure devastation. Your expensive Swiss-made couverture, processed from select Peruvian cocoa beans, is reduced in an instant to a tar-like glob of grainy refuse.
What happened was water molecules bonded with some of the cocoa molecules, but not all of them. Those cocoa molecules not bound to water now bind to one another, producing an instantaneous reaction guaranteed to ruin the rest of your day.
In truth, chocolate can absorb water well, but only if enough water is added to cover all cocoa molecules instead of only a few. While a few drops of water will cause your chocolate to seize, more water will yield a rich chocolate sauce completely free of lumps! I believe the ratio is at least one tablespoon of water per cup of chocolate... that is how much water must be added to avoid seizure.
Ganache (and truffles) are made by mixing cream with chocolate, and cream is mostly water. If you follow any one of the billions of recipes on the Net or the instructions of your culinary school teachers you are actually inviting seizure. The reason is that every single one of these resources ask you to heat the cream and add it to a bowl of chopped chocolate, allowing the cream's residual heat to melt the chocolate!
That is as wrong as wrong can be! If you pour a pint of heavy cream into a pint of chocolate, the pour may take a full 2-seconds to complete. In those initial seconds or fractions of seconds you are adding too small an amount of water to insure thorough emulsification! Time and again, over and over, your ganache and truffles will have tiny lumps in them... because your method caused a brief seizure in the seconds prior to emulsification.
I beg you to please heed my counsel! No matter what you have been told to the contrary, add the chopped chocolate to the heated cream, all at once! Never the other way around! In this way all the chocolate is instantly submerged in water and seizure does not have time to occur.

10

Re: Wie gaat me overtuigen??? (ganache)

Wow!! Wat ben ik toch weer blij met dit forum!! Werkelijk een SCHAT aan informatie en altijd mensen die je willen helpen:  :thumb:  :thumb:  :thumb:

Dus even op een rijtje:

Ganache maken met gekookte room is (iets) veiliger dan alleen in de magnetron.
Bewaren: bij voorkeur in de koelkast, is echter minder gevoelig voor bederf dan vers opgeklopte slagroom.
Aanmaken: Slagroom (35% vet) ruim laten koken en dan chocolade er in de juiste verhouding erbij voegen.
Roeren totdat alles gesmolten is.
Dan af laten koelen tot gewenste dikte en klaar voor verwerking als afsmeer, dijkjes en vulling. Opkloppen kan voor luchtiger vulling.

Juiste verhouding:

Tja, daaaaar wordt het dus weer lastig, want je leest wel heeeeel veel verschillende ervaringen....  :think:

Witte choco: 1 deel slagroom : 3 delen choco, evt met toegevoegde boter

Melk choco: 1 deel slagroom : 3 delen choco

Puur: 1 deel slagroom : 1 deel choco
óf
1 deel slagroom : 2 deel choco (afhankelijk van het cacaogehalte :think: )

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

11

Re: Wie gaat me overtuigen??? (ganache)

Ik doe voor puur 1:1. Maar als je het harder wilt laten worden, kan je ook meer choco doen (doen ze bv voor bonbons).

Heb 1x witte ganache gemaakt, inderdaad 1:3, ging super, ook met afsmeren.

Melk choco nog niet geprobeerd, wel een mix van melk en puur, geen idee welke verhouding ik toen gebruikt heb, sorry. Heb toen puur gebruikt en wat resten melkchocoladeletters erin gegooid :D . Gelukkig luistert het niet zo nauw als biscuitmix ofzo, dus als je iets meer of minder van het ene hebt is het niet zo erg, het zal gewoon minder of meer hard worden.

Ik heb maar een keer botercreme gebruikt en vond het echt rampzalig (en ook niet zo lekker, eigenlijk). Vind ganache veel prettiger!

12

Re: Wie gaat me overtuigen??? (ganache)

ik opwarmen slagroom in apn en chocolade9ik gebruikt alleen callebaut) roeren tot is alles goed gesmolten en daarna laten staan buiten koeling en als wordt dikker kloppen dan hebt je snel klaar.

vreselijk lekker is ganache

13

Re: Wie gaat me overtuigen??? (ganache)

Rumy, geweldig bedankt voor je uitgebreide antwoord!  :thumb:
Geloof dat ik nu wel alles weet wat ik moet weten om mijn eerstvolgende taart met ganache uit te gaan proberen :)
Ohhh en lekker tremperen dan ook meteen.  :9

hmzzz chocolade, grandmarnier...
Dat wordt smullen!  :9

Inderdaad super zo'n forum!  :thumb:

Make cake, not war :)

14

Re: Wie gaat me overtuigen??? (ganache)

Sonj@ schreef:

:

Juiste verhouding:

Witte choco: 1 deel slagroom : 3 delen choco, evt met toegevoegde boter

Melk choco: 1 deel slagroom : 3 delen choco

Puur: 1 deel slagroom : 1 deel choco
óf
1 deel slagroom : 2 deel choco (afhankelijk van het cacaogehalte :think: )

Ganache; ik kan niet meer zonder!!!

Boter?? Ik doe echt nooit boter bij de ganache...
Bij mij verschilt de melk en de witte ook qua verhouding, Wit inderdaad 1 op 3 maar de melk niet.
Daarvoor hou ik (ongeveer) 1-2 aan.
Maar zo zal een ider zijn eigen recept wel aanhouden ;-)

15

Re: Wie gaat me overtuigen??? (ganache)

babycake schreef:

Boter?? Ik doe echt nooit boter bij de ganache...

Om af te smeren doe ik ook geen boter bij de ganache.
Verhouding voor wit is idd 3:1, melk is 2:1 en puur is 1:1 - die werkt voor mij het beste.

Maar als je ganache wil gieten om de taart af te werken zonder fondant/marsepein, dan gebruik ik wel een receptje met glucose, room, suiker, chocolade en boter.
Dan krijg je niet een harde maar meer een smeuïge strakke laag. Je hoeft het er zelfs maar 1 keer over te gieten om een strakke taart te krijgen!

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

16

Re: Wie gaat me overtuigen??? (ganache)

Ik giet nooit  ;)  :D

17

Re: Wie gaat me overtuigen??? (ganache)

Ik heb mijn laatste taart ook afgesmeerd met witte ganache, verhouding 1:3. iedereen vond het heerlijk. Ik lust zelf geen marsepein, geen fondant en al helemaal geen boter. Zou je bijna denken, waarom hou je je dan bezig met deze hobby, nou gewoon, omdat het zo leuk is. Marsepein/fondant kun je van de taart halen als je hem op eet maar botercreme niet. De laatste taart moest ik zelf van mee eten, dus ganache gebruikt. Als ik voortaan taarten moet maken waar ik zelf van moet mee eten wordt het dus altijd ganache. Ik heb de witte gebruikt omdat ik die wat zachter van smaak vind dan de pure, maar dat is natuurlijk heel persoonlijk.

18

Re: Wie gaat me overtuigen??? (ganache)

Vandaag vol goede moed begonnen aan mijn 1:3 witte afsmeerganache.
Mislukt ie!!!! Dat geloof je toch gewoon niet??

Ik koos voor de magnetron manier en heb steeds 25 sec op 350 watt verwarmd. Alles ging goed, tot ineens de boel omsloeg en er een dikke laag olie om kwam drijven  :s Blegh!
Ik heb wel eens pure ganache gemaakt en toen was dat echt niet aan de orde.... Iemand tips?

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

19

Re: Wie gaat me overtuigen??? (ganache)

Soms wil flink doorroeren nog wel helpen.
Heb zelf de magnetronmanier nog nooit gebruikt, in mijn ogen onnodig moeilijk.
Gewoonde slagroom koken en dat over de chocolade gieten (of chocolade bij de hete slagroom, whatever you want).
Gisteren had ik wat klontjes, toen heb ik mgewoon nog warm gezeefd, ging ook prima.

Kom je gezellig op m'n facebook gluren? www.facebook.com/mondvoltaart

20

Re: Wie gaat me overtuigen??? (ganache)

om af te smeren... maak je je ganache gewoon klaar (room opkoken & over verbrokkelde chocolade gieten en bla bla) dan laten afkoelen en dan...? Gewoon gehard (of ietsje smeuiger) met een paletmesje over de taart smeren of opkloppen? Of wordt opgeklopte ganache om te vullen gebruikt?

21

Re: Wie gaat me overtuigen??? (ganache)

Sonj@ schreef:

Vandaag vol goede moed begonnen aan mijn 1:3 witte afsmeerganache.
Mislukt ie!!!! Dat geloof je toch gewoon niet??

Ik koos voor de magnetron manier en heb steeds 25 sec op 350 watt verwarmd. Alles ging goed, tot ineens de boel omsloeg en er een dikke laag olie om kwam drijven  :s Blegh!
Ik heb wel eens pure ganache gemaakt en toen was dat echt niet aan de orde.... Iemand tips?

Gewoon met de gekookte room in een pannetje proberen. Het duurt minder lang en het kan (haast) niet mislukken.
En het merk chocolade speelt ook echt wel een rol, zeker met de witte. Plus room van minstens 35% vetgehalte heb je nodig.

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

22

Re: Wie gaat me overtuigen??? (ganache)

Ik lees vaker dat het merk chocolade welke je gebruikt voor de ganache van invloed kan zijn op het wel of niet slagen van je ganache.

Nu wil ik zelf volgende week graag witte chocolade ganache maken, welke chocolade is hiervoor geschikt?
Liefst een beetje een vriendelijk prijs-kwaliteit verhouding ;)
Dus; een betaalbare chocolade waarmee een prima ganache te bereiden is.
Ik ga overigens voor de pan-methode, niet voor magnetron.  :D

En welke zijn geschikt voor melk/pure ganache?

Ik kijk er nu al naar uit om aan de slag te gaan, lijkt me zo lekker!  :9

Make cake, not war :)

23

Re: Wie gaat me overtuigen??? (ganache)

De goedkoopste chocolades zijn soms nog het beste. Ik gebruik nu callebaut, maar als je die mogelijkheid niet hebt, C100 eigen merk werkt ook prima

Kom je gezellig op m'n facebook gluren? www.facebook.com/mondvoltaart

24

Re: Wie gaat me overtuigen??? (ganache)

Kenzoo schreef:

Ik lees vaker dat het merk chocolade welke je gebruikt voor de ganache van invloed kan zijn op het wel of niet slagen van je ganache.

Nu wil ik zelf volgende week graag witte chocolade ganache maken, welke chocolade is hiervoor geschikt?
Liefst een beetje een vriendelijk prijs-kwaliteit verhouding ;)
Dus; een betaalbare chocolade waarmee een prima ganache te bereiden is.
Ik ga overigens voor de pan-methode, niet voor magnetron.  :D

En welke zijn geschikt voor melk/pure ganache?

Ik kijk er nu al naar uit om aan de slag te gaan, lijkt me zo lekker!  :9

Ik gebruik ook callebaut omdat ik die het lekkerste vind en het geeft zeker geen schiften.
Maar de pure van Jacques (dessert chocolade) is ook goed - als jullie die kunnen krijgen in NL.

Ik weet zeker dat de witte van de Aldi niet gaat, daar heb ik dat schiften ook mee.

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

25

Re: Wie gaat me overtuigen??? (ganache)

Ooooowwkeeeeeeee!!!!

Ik had (inderdaad) goedkopere huismerk witte choco. Wel gelet op het cacaobotergehalte trouwens  :Y . Ook gebruikt voor de Rocky Road fudge en dat ging prima (en niet onbelangrijk: was ook heeeeeel lekker  :P ) maar voor ganache beter de callebaut kiezen dus.

Ook ga ik volgende keer de slagroom (35% vetgehalte) koken en dan de choco erbij.

Bedankt voor alle tips! SUPER!!!!

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!