Ahh ganache. Mijn favoriete onderwerp
Ik vind ganache echt geweldig spul. Zo makkelijk te gebruiken! Mijn kids vinden het juist lekker, omdat de fondant al zo zoet is. Maar je zou ook ganache met melkchocolade kunnen maken, of half melk half puur. Dan moet je wel de verhoudingen aanpassen, maar werkt heel goed!
Wat bewaren betreft ben ik het eens met Eva_CustomCookies. Kan makkelijk een nachtje buiten de ijskast en nog veel langer in de ijskast bewaard worden.
Ik kook de room en zodra het een minuutje gekookt heeft doe ik het vuur uit en dan gooi ik de klein gehakte chocolade bij de slagroom in de pan. Ik las laatst dat dat beter is dan de hete room bij de chocolade te gooien (dit deed ik eerst altijd), en er zat een heel wetenschappelijk verhaal over kristalisatie blah blah bij. In het kort: als je de room over de chocola giet heb je meer kans op kleine brokjes. Het is beter als je de chocola in de hete room giet, dan smelt het beter en nog iets over kristalisatie blah blah. Ik heb het vandaag geprobeerd en merkte dat mijn ganache echt veel gladder was. Ik kan het artikel helaas niet meer vinden zal nog even doorzoeken.
Kenzoo schreef:Moet je het eigenlijk opkloppen nadat je de chocolade in de room gesmolten hebt?
En hoe zit het eigenlijk met het afsmeren met ganache?
Moet je dit dan zo dun mogelijk op de taart aanbrengen om de fondant/marsepein er strak om te krijgen?
Ik denk op de een of andere manier aan een beetje een slagroom-achtige substantie namelijk (als je het opklopt) en vraag me af hoe je het dan allemaal mooi strak krijgt..
Maar als je het niet opklopt, wordt het dan niet gewoon een dikkige room...?
Heb een filmpje gezien waar ze de ganache over de taart heen gieten. Maar dat lijkt me echt een knoeiboel en om de taart mee af te smeren (om daarna te bekleden met fondant/marsepein) lijkt het me dan te dik. Kun je de ganache ook aanbrengen met een spatel, net zoals je met botercreme doet?
Ik heb eigenlijk werkelijk nog geen idee van ganache...
Maar het lijkt me zoooo lekker, dus wil het graag eens proberen!!
[edit] heb de youtube filmpjes van InspiredbyMichelle gevonden. Je kunt dus de ganache aanbrengen met een spatel nice!
Zo te zien heeft zij het niet opgeklopt, toch?
Ik smeer af met ongeklopte ganache. Het kan allebei, maar ongeklopt vind ik veel prettiger omdat het gladder is. Geklopte ganache "trekt" wat meer aan het biscuit. Met ongeklopte ganache wacht je gewoon tot het de juist dikte voor jou heeft (kwestie van proberen). Hoe langer je het laat staan, hoe dikker het wordt. Je kan het versnellen door het in de ijskast te zetten. Als het te dik is kan je het (heeeel kort) in de magnetron doen. Ik doe meestal een heel dun laagje, dan terug in de ijskast, en dan nog een dun laagje (of twee, hangt er vanaf) en dan weer in de ijskast en dan met een warm mes afstrijken (zodat het fondant plakt) en de fondant eroverheen. Ik vind het ook geweldig werken voor 3D, heb vandaag een berg van losse brokken cake gemaakt en geplakt en afgesmeerd met ganache en ging echt super.
Opgeklopte ganache is trouwens erg lekker als vulling, vooral in combinatie met bijvoorbeeld aardbeivlaaivulling, en je kan er heel goed dijkjes mee spuiten.