1

Onderwerp: Een sneeuwluipaard? Ja, makkie, toch!

zei mijn zoon toen hij zijn bestelling plaatste.  :s  Het was OF een sneeuwluipaard-taart, OF een Gandalf-in-gevecht-met-de-Balrog-in-de-grotten-van-Moria-taart. En uiteraard met boetseersels. Ja joh. Makkie. Doet ik wel ff.  :rolleyes:  Ik heb nog geprobeerd te onderhandelen met een onderwatertaart, maar dat was geen optie. Dus. Nog maar net een tiener en nu al praatjes!

Het is uiteindelijk een sneeuwluipaardtaart geworden.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-EVFJVVLN.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-48AWGYMQ.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-EEUFBHL8.jpg

Het is een machtige chocoladecake, dus maar een keer gevuld: met aardbeien. Afgesmeerd met pure ganache.

Weet iemand een manier om te voorkomen dat fondant boetseersels "inzakken"? Als ik grotere, zittende boetseersels maak (zoals de grote luipaard en in het verleden een giraffe) krijgen ze altijd zulke dikke billen. Ik laat het lijf eerst drogen voordat ik hoofd en poten enzo doe, maar ik moet het wel staand laten drogen zodat het niet plat aan een zijkant wordt (volgen jullie me nog?) en dan zakt het toch een beetje in. Heel frustrerend  :grr:
Is de enige oplossing voor grotere maten iets anders te gebruiken dan fondant met tylose?

Re: Een sneeuwluipaard? Ja, makkie, toch!

Sorry, ik kan je niet helpen met je vraag. Ben zelf nog een beginner. Ik wil je alleen laten weten dat je een prachtige taart hebt gemaakt!

groetjes, Karin

prachtige taart, ik kan je ook niet helpen.

4

Voor het inzakprobleem heb ik geen oplossing, maar k wil je wel even laten weten dat ik de taart bijzonder mooi vind!!

begin de dag met een dansje, begin de dag met een lach...
want wie vrolijk is in de morgen, die lacht de hele dag!

5

Bedankt dames! Complimentjes zijn uiteraard ook welkom  :)

6

Wauw, wat een mooie taart en zo'n geweldige boetseersels!! :Y
Ik denk inderdaad dat je de fondant het beste kunt verstevigen met tylose. Maar ook zonder, is deze erg goed gelukt!!

7

sjee dat je gandalf én dat beest van Moria niet hebt gekozen...  :think:   moet toch wel een uitdaging blijven toch?  :Y Aangezien je deze makkie doet  :thumb:

Taart Smakelijk is de naam

8 Laatst bewerkt door Rumy (26-01-2013 22:29)

Juliette72 schreef:

Wauw, wat een mooie taart en zo'n geweldige boetseersels!! :Y
Ik denk inderdaad dat je de fondant het beste kunt verstevigen met tylose. Maar ook zonder, is deze erg goed gelukt!!

Hier zat al een flinke dosis tylose in. Ik bedoelde eigenlijk of ik naar iets anders op zoek moet, ipv fondant met tylose.

Bedankt voor jullie complimentjes!  :)

9

Josje78 schreef:

sjee dat je gandalf én dat beest van Moria niet hebt gekozen...  :think:   moet toch wel een uitdaging blijven toch?  :Y Aangezien je deze makkie doet  :thumb:

Volgend jaar misschien  ;) Lijkt me wel heel leuk ooit een LOTR taart te maken, maar dan liever niet dat gevecht. Ik weet niet, een leuk schattig hobbithuisje ofzo  :Y . Maar dat wilde zoonlief uiteraard niet.

Dank je wel!  :)

10

Super leuk zeg, geweldig geboetseerd  :thumb:

11

Prachtig gedaan, vind je boetseerders helemaal top :thumb: !!

Jeetje, wat een gave taart!

Wat betreft het inzakken: als ik zie dat tijdens het drogen hij gaat inzakken rol ik regelmatig met mijn handen de lengte er weer in. Uiteindelijk blijft het dan goed staan. Eventueel even de ventilator erop, zodat het sneller droogt?

13

Ik heb het geprobeerd, maar dan krijg ik last van scheurtjes en barstjes en ik was bang dat ik de vlekken dan niet meer goed zou kunnen verven. Ventilator is een goed idee, ga ik proberen!

Misschien volgende keer proberen het lijfje van rice crispies te maken?

14

Hoj is echt super mooi! (Als ben ik nu ook benieuwd of je die gandalf zou kunnen;))

15

Wat een mooie taart Rumy. Prachtige boetseersels :thumb:
Wat ik nog wel eens doe bij boetseersels is werken met tempex balletjes of voor lijfjes: kleine tempex eitjes. die hebben een meer ovalere vorm. Voor mij werkt dit prima. Je gebruikt dan minder fondant, dus minder "zwaar" en minder inzakgevaar.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt :)

16

Hij is goed gelukt. Vooral de val met de hamburger vind ik leuk.

17

ooh wat een goeie tip kweenie! Moest wel ff googlen om te zien wat het precies is... En waar scoor je dat?

Dank dank!  :)

18

Als je de figuurtjes liggend op schuimrubber laat drogen, worden ze dan ook plat aan de ligkant? Ik heb het zelf nooit geprobeerd maar laat wel ander klein spul op zo'n plakje drogen.

19

Rumy schreef:

ooh wat een goeie tip kweenie! Moest wel ff googlen om te zien wat het precies is... En waar scoor je dat?

Dank dank!  :)

Ik weet niet of ik dan reclame maak, maar bij De winkel die begint met x en eindigt met NOS!!!! Verkopen ze die balletje en eitjes. Ze liggen bij de knutselspullen. :)
Groetjes

20

wow knap gedaan hoor en dat terwijl het geen makkelijke opdracht was van je zoon. Heel mooi en vind het niet te zien dat de boetseersels zijn in gezakt.

Ik gebruikt trouwens bijna nooit tylose, omdat ik dan inderdaad ook sneller last heb van scheurtjes. Ik doe er soms een beetje gumpaste doorheen.

22

Bedankt allemaal! Ik ga Rice hupsa's proberen en gumpaste. Als dat niet lukt de balletjes, maar wil het liefst bij "eetbaar" blijven.

23

Omg, prachtig!

A wonderfull hobby!
http://www.stephcakes.nl

24

Geweldig leuke taart, prachtig boetseerwerk........ :thumb:

25

Dank jullie wel!  :o   :)