1

Onderwerp: Het geheim van een goede botercreme

De titel zegt het al ... wat is het geheim van een goede botercreme.

Ik ben geen fan van 1:1 botercreme en ben aan het experimenteren met 1:2:3 botercreme (MBC). Qua smaak is dit al een enorme vooruitgang (voor mij dan), echter blijft het een boterig mengsel.

Ik gebruik gepasteuriseerde eiwitten (literpakken bij de Sligro) met fijne kristalsuiker, die au bain marie opgelost wordt in het eiwit, en klopt dit dan tot koud in de mixer. Dit krijgt nooit het volume die je normaal met koud eiwit hebt, het blijft een beetje een lobbig, glanzend mengsel. Daarna de boter op kamer temperatuur erbij (garde gewisseld voor de K-klopper) en de smaakstof erbij. Het wordt een gelig, boterig mengsel. Het wordt in ieder geval niet wit, maar dat kan aan mijn verwachtingspatroon liggen  :lol:

Ik wil graag een lekkere creme hebben voor mijn taarten, met name om het houdbaarheids-verhaal goed te kunnen tackelen, zowel om te vullen en om af te smeren.

Dus wat zijn de geheimen van de smid? Hoe krijg je een fluwelen, zachte, goed smeerbare botercreme, die niet een overheersense boter-toon heeft?

Alvast bedankt!!

http://www.facebook.com/TQofPops
I'm not insane, I'm mentally hilarious

2

Re: Het geheim van een goede botercreme

Tja ik doe altijd van de mix of een op een... Boter lekker lang los kloppen dan wordt ie al lichter en zelf doe ik er altijd een beetje vanille of citroen aroma door.... Ligt aan de vulling welke ik kies.

Sweet as sugar and everything nice

3 Laatst bewerkt door taartenprinsesje (21-01-2013 16:40)

Het geheim is vooral een suikerthermometer gebruiken, zodat je op de72 graden uitkomt, dan opkloppen zoals je doet, en dan krijg je echt superstevig  en glad eiwitschuim! Dan de boter erbij, 10 min kloppen en je proeft echt geen boter meer hoor! Dan is het zelfs stevig met 1 2 2

I never met a calorie I didn't like....

4

Ik gebruik altijd meringuepoeder van Wilton en mix deze na het oplossen van alle  suiker zeker 10 minuten op volle snelheid. Vervolgens voeg ik de boter in kleine stukjes toe en dit mix ik weer 10 minuten. Resultaat: een mooie luchtige en witte 123-botercrème.
Als ik jou was zou ik dus of andere eiwitten nemen, of misschien toch langer mixen. Het duurt echt wel even tot alle boter mooi is vermengd.

Zo ziet mijn crème er uiteindelijk uit:
https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/530367_416301365107402_1776992694_n.jpg

Ik doe het ook met gepasteuriseerde eiwitten van makro of sligro, dus daar ligt het niet aan  ;)

6

Misschien dan wat langer mixen met de boter erbij?
Heb je vooraf ook de mengkom vetvrij gemaakt?

7

Jolien, mix jij je botercreme met de garde of met de K-klopper? Ik zit me opeens te bedenken dat mijn mixer in de bijkeuken staat (voornamelijk vanwege het lawaai). Daar is het wel een stukje kouder. Zou het daarmee te maken kunnen heben. Mijn botercreme ziet er iig niet uit zoals op jouw foto? Ik mix wel zeker in totaal een minuut of 15.

http://www.facebook.com/TQofPops
I'm not insane, I'm mentally hilarious

8 Laatst bewerkt door taartenprinsesje (21-01-2013 16:43)

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … 68&p=4 bericht 78 duurde even voor ik het gevonden had O-)  daar staat bijna alles in.

Toen ik nog niet tot 72 graden verwarmde, maar gewoon totdat de fijne kristalsuiker opgelost was toen ik er aan voelde, toen werd het altijd zachter :Y
Nu is het mooi stevig

Ik roer tijdens het warmen met spatel
Mix eiwitten met garde
Zodra de boter erbij zit mix ik met k klopper

9

Ik gebruik eerst de garde, en zodra de boter erbij gaat de k-klopper. Zodra ik merk dat de boter is opgenomen, gebruik ik weer de garde om het luchtiger te maken.
Ik mix in de keuken, daar is het over het algemeen ook niet warm.
Voordat ik de boter gebruik, laat ik deze zeker een paar uur uit de koelkast en ik voeg echt telkens heel kleine stukjes tegelijk toe.

10

Ik gebruik voor de botercreme alleen de garde en dat gaat prima!

Haast is enkel goed als je vliegen vangt.

11

Dat zou in principe ook moeten kunnen maar ik heb "maar" een goedkope mixer van Tomado (Blokker) dus die kan iets minder hebben gok ik  :)