Onderwerp: Het geheim van een goede botercreme
De titel zegt het al ... wat is het geheim van een goede botercreme.
Ik ben geen fan van 1:1 botercreme en ben aan het experimenteren met 1:2:3 botercreme (MBC). Qua smaak is dit al een enorme vooruitgang (voor mij dan), echter blijft het een boterig mengsel.
Ik gebruik gepasteuriseerde eiwitten (literpakken bij de Sligro) met fijne kristalsuiker, die au bain marie opgelost wordt in het eiwit, en klopt dit dan tot koud in de mixer. Dit krijgt nooit het volume die je normaal met koud eiwit hebt, het blijft een beetje een lobbig, glanzend mengsel. Daarna de boter op kamer temperatuur erbij (garde gewisseld voor de K-klopper) en de smaakstof erbij. Het wordt een gelig, boterig mengsel. Het wordt in ieder geval niet wit, maar dat kan aan mijn verwachtingspatroon liggen
Ik wil graag een lekkere creme hebben voor mijn taarten, met name om het houdbaarheids-verhaal goed te kunnen tackelen, zowel om te vullen en om af te smeren.
Dus wat zijn de geheimen van de smid? Hoe krijg je een fluwelen, zachte, goed smeerbare botercreme, die niet een overheersense boter-toon heeft?
Alvast bedankt!!
I'm not insane, I'm mentally hilarious