1

Onderwerp: biscuit & vullen

Hallo,
sinds kort ben ik beginnen bakken. en nu wou ik me ook op biscuit bakken, vullen en bekleden gooien. maar dat valt dus enorm tegen..
Ik gebruik dit recept voor biscuit: http://koken.vtm.be/recept/luchtige-biscuit-bakken tot de biscuit in de oven gaat ziet alles er goed uit. de eerste keer dat ik het probeerde gebruikte ik hete lucht en kwam de bovenkant er verbrand uit en de binnenkant was nog te nat.. tweede keer was vandaag. Dit keer met combinatie hete lucht en magnetron. na 20 min op 150 graden zag het er goed uit dus uitgehaald. hij was wel véél te laag (eerste keer ook). Nu bleek de biscuit ook veel te droog. Ik heb wel nog een oven met gas maar deze begint pas bij 170 graden is dit een optie? Ik wou 'm toch vullen met dit recept http://www.deleukstetaarten.nl/recept/4 … ootmousse/ Alles ging hier ook goed. tot ik op het einde de hazelnoten erbij deed en nog zachtjes mixte want na enkele seconden werd mijn mousse een waterige zooi met stukjes hier en daar... Kwam dit door het mixen en had ik beter gewoon geroerd? ik hoop dat iemand dit lange verhaal heeft willen lezen en me wilt helpen want ik weet het niet meer
groetjes

Re: biscuit & vullen

Heb je al geprobeerd om je cake te bakken:
1e 15 min op 150 graden
2e 15 min op 165 graden en de laatste 15 min op 175 graden. In totaal staat de cake ca 45 min in de oven.
Altijd de oven voorverwarmen en de 1e 30 minuten de oven niet open doen wanneer de cake erin staat.
Anders zakt de cake in elkaar en dan kan je over nieuw beginnen.
Zo doe ik het altijd en ze mislukken nooit.
Heel veel succes en als je nog vragen heb dan hoor ik het graag.

Iedere taart met liefde gemaakt!
www.facebook.com/HetLiefsteTaartje

3

ja dat had ik gedaan de eerste keer bij hete lucht maar hij was na zo'n 20 min dus al verbrand vanboven  :/

4 Laatst bewerkt door hetliefstetaartje (19-01-2013 16:27)

Snap er niets van.
Heb zelf ook een hetelucht oven.
Zet je de cake in het midden van de oven en dan heb ik de oven op de stand met onder en bovenlucht staan.
Ik weet natuurlijk niet welk merk en hoe oud je oven is!

5

mijn oven is van het merk samsung en gloednieuw  :think:

De magnetron functie zou ik niet gebruiken.
Heb je er een oventhermometer bij gekregen? Misschien is je oven wel wrmer dan het aantal graden aangeeft.

Op je tweede vraag weet ik geen antwoord. Sorry

Even het boekje erop nalezen want er zullen vast standen van de oven bij zitten wat goed is voor bakken cake, koekjes etc. En met een nieuwe oven moet je toch altijd even uitvinden hoe deze het beste werkt, althans bij mij dan :cool:
Ik gebruik zelf de kant en klare bakmix van Funcakes mix voor biscuit.
Dit is een zeer luchtige cake misschien ook een idee.
Zie de webshop hier op deze site!

8

ik gebruik ook de mix van Funcakes en nog nooit problemen gehad !
is idd erg luchtig en ik erg fijn om mee te werken !

9

kun je hem niet op boven en onderwarmte zetten?

en dan wat lager in de oven doen zodat de bovenkant niet verbrand.
als de oven nieuw is zou het toch goed moeten werken als je hem gewoon op 150 graden zet.

je mixt wel 10 minuten lang?
het beslag moet heel luchtig zijn, bijna wit en je moet het uit de kom scheppen bijna zo stevig is het.

10

dit zijn de functies: magnetronstand, grillstand, magnetron+grill, hetelucht, magnetron+hetelucht, automatisch krokant en ontdooien.
mixen doe ik zeker lang genoeg. zeker 10 min, zelfs nog iets langer voor de zekerheid en het beslag ziet er ook gewoon echt goed uit

11

dan zou ik hem op alleen hetelucht zetten en nog lager..
misschien 130 graden of zo, en dan een oventhermometer kopen bij blokker om te kijken hoe heet hij echt wordt?

lijkt mij dat je meer een magnetron als een oven hebt gekocht..

12

180 graden hetelucht is veel te heet voor een biscuit, Bak op maximaal 160 graden hetelucht.  en zeker niet op magnetron functie.

13

Bij gebruik van de hetelucht functie moet je ca. 10% van de temperatuur aftrekken ten opzichte van een conventionele oven.
Dus staat er op een beschrijving 165 gr, dan is dat bij hetelucht 150 gr.

Zelf bak ik hetelucht 150 gr constant. Dus niet ophogend. Je kunt beter op een wat lagere temperatuur bakken en wat langer, dan rijst het gelijkmatiger en krijg je geen bult.

Wat betreft de hoogte van het biscuit: de hoeveelheden aangegeven op het pak vind ik iets te weinig om een mooi hoog biscuit te krijgen. Als je 1 ei per halve liter inhoud van de bakvorm aanhoudt zit je altijd goed.

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

14

Bedankt iedereen. ik probeer het morgen nog eens. Is er iemand die ooit een gasoven heeft gebruikt hiervoor? Dat heb ik namelijk ooit maar die temperatuur start pas vanaf 170 graden  :think:

Ik bak in een gasoven, wel 160 graden, vreemd dat die van jou bij 170 graden begint? Anders t pijltje iets voor de 170 zetten en uitproberen?

Ik bak trouwens gewoon konstant op 160 graden, blik van 24 cm moet ongeveer 45 minuten tot een uur, meestal check ik even als ik m begin te ruiken.

16

Hoi ik gebruik de funcake mix wordt een mooie cake en blijft zacht dezekan je bij de webshop kopen van deleukstetaartenshop.nl

Succes

17

Ik bak in mijn magnetron op de hetelucht stand dit is een combimagnetron op 160 graden en verwarm hem wel voor dan lukt me cake altijd

18

ik heb het gisteren weer geprobeerd met de gasoven dit keer. Wel wat problemen gehad met temperatuur enz maar goed. Hij smaakt goed en is zeker niet te droog. Hij is eerder een beetje 'nat kruimelig' zeg maar. Had hij nog langer in de oven gemoeten (naald kwam er wel droog uit) of beter gewoon in de diepvries gedaan?

19 Laatst bewerkt door Boska (23-01-2013 19:03)

Een prikker werkt niet altijd goed. Je kunt beter voelen. Aan het einde van de baktijd voorzichtig de bovenkant voelen. Als hij veerkrachtig is, is hij goed. Deukt hij nog een beetje in dan 1 of 2 min. doorbakken en weer voelen. Steeds per 1 of 2 min. Het kan ineens heel snel gaan. Je kunt ook aan de zijkanten zien dat het gaar is. Als die beginnen los te laten is het goed. Je kunt ze dan helemaal loskrijgen als je aan de buitenkant van het blik klopt. Als ze echt los zijn ben je te ver.
Het is belangrijk dat je je oven leert kennen. Hoe meer je bakt hoe beter dat gaat. Als je de oven niet vertrouwt gebruik dan een losse oventhermometer.
Schrijf op hoe lang, welke temperatuur enz. stel het steeds bij net zo lang tot je tevreden bent en dan zal je zien dat het een makkie is.

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

20

bedankt voor de tips ik heb er zeker iets aan  :)