1

Onderwerp: Glutenvrij afsmeren/vullen????

Hallo!

Mij is gevraagd een glutenvrije taart te maken!
Nu zag ik in de webshop al glutenvrije mix, glutervrije marsepein/fondant enzo!
En in een ander topic kwam ik er ook al achter dat bepaalde jam glutenvrij is!
Maar nu vul de overige taarten van deze opdracht met botercreme en jam.. En uiteraard ook afsmeren met botercreme.

Alleen, wat gebruik je voor de botercreme als vervanging bij een glutenvrije taart?

Alvast bedankt voor de reactie :d

Groetjes, Marjolein

Re: Glutenvrij afsmeren/vullen????

Hoi,

Als je op deze site kijkt, zie je dat boter wel mag:
http://vcv.coeliakie.be/glutenvrije_dieet.pdf

Ik denk dat je het beste gewoon zelf botercreme moet maken, dus net zo veel suiker als boter en dit goed mixen. Als je een smaakje wil toevoegen, goed oppassen dat er geen gemodificeerd zetmeel in zit, want dat mag weer niet.
Weet je ook of degene voor wie de taart is wel melkproducten mag hebben? Als dat niet zo is, mag je wel plantaardige boter gebruiken, bijv. van Wajang. Deze is verkrijgbaar in de supermarkt.

idd botercreme van de mix kan niet, maar zelf maken met alleen poedersuiker en boter (1 op 1 ) en misschien smaakje kan wel.

Als het trouwens gemodificeerd tarwezetmeel in zit, kan het niet, maar gemodificeerd aardappelzetmeel kan wel.

Succes, let op dat je nieuwe jam gebruikt etc dus dat je geen sporen van iets met gluten hebt.

4

Bedankt allemaal voor de reacties!! :-) Hier kan ik wel wat mee!!

5

muffin cuffin buffin schreef:

idd botercreme van de mix kan niet, maar zelf maken met alleen poedersuiker en boter (1 op 1 ) en misschien smaakje kan wel.

Als het trouwens gemodificeerd tarwezetmeel in zit, kan het niet, maar gemodificeerd aardappelzetmeel kan wel.

Succes, let op dat je nieuwe jam gebruikt etc dus dat je geen sporen van iets met gluten hebt.

hier even een vraagje over...
1 op 1 is dat 250gr poedersuiker en 250gr roomboter??
en dit mixen??

meer van mijn creaties zien?like mijn facebook pagina!
http://www.facebook.com/#!/taartentamara

6

ja, eerst de boter heeeel lang, en dan met de suiker noooog laaaanger!

succes!

neem ook eens een kijkje op mijn Facebook site: taartengoed

7

karinc schreef:

ja, eerst de boter heeeel lang, en dan met de suiker noooog laaaanger!

succes!

bedankt voor je reaktie!

8

Klopt inderdaad, gewoon die botercreme maken, dus geen funcake mix oid.
Ook de banketbakkersroom van dr oetker is gluttenvrij ;) hiermee kan je dus ook vullen.  :D

9

Tessa92 schreef:

Klopt inderdaad, gewoon die botercreme maken, dus geen funcake mix oid.
Ook de banketbakkersroom van dr oetker is gluttenvrij ;) hiermee kan je dus ook vullen.  :D

THNX!!

10

botercreme extra en mbc zijn beide glutenvrij en veel lekkerder dan 1:1
bavaroisemix van funcakes is ook glutenvrij

er zijn best veel dingen glutenvrij hoor :)

11

etmc schreef:

oke??je bedoelt de botercreame van funcakes??

maar dat weet je 100% zeker??

wil namelijk niet op mijn geweten hebebn dat het niet goed gaat...
er is mij gevraagt of ik voor een meisje wat 10 wordt een glutenvrije taart te maken,ik vind het wel spannend,maar wil het zeker doen,want ik gun zn meisje ook een mooie taart!!

12

tam80 schreef:
etmc schreef:

er is mij gevraagt of ik voor een meisje wat 10 wordt een glutenvrije taart te maken,ik vind het wel spannend,maar wil het zeker doen,want ik gun zn meisje ook een mooie taart!!

nee ik bedoel niet botercreme van funcakes maar het recept van botercreme extra van hiernaast.

bbr van dr oetker kan je sowieso gebruiken

13

etmc schreef:
tam80 schreef:
etmc schreef:

nee ik bedoel niet botercreme van funcakes maar het recept van botercreme extra van hiernaast.

bbr van dr oetker kan je sowieso gebruiken

THNX!!

14

Waar je op moet letten is dat er geen tarwe, haver, gerst of rogge inzit in de producten. Maar let op: er zijn ook verborgen producten en het glutenvrij label klopt 99%.

Maar het werkt heel nauw, dus je keuken moet echt superschoon zijn van sporen en ook al het materiaal waar je mee werkt.

Ik zou met de moeder van het meisje even de producten doornemen die je gaat gebruiken, zij weet precies wat wel en niet mag en heeft eventueel ook een surrogaat in de kast staan die je kunt gebruiken. Glutenvrije spullen zijn nl. nogal prijzig.

Mijn dochter heeft glutenintolerantie sinds haar geboorte en ik kook en bak voor haar al 13 jaar glutenvrij.
Ik heb altijd graag dat iemand extra overlegt met mij, als je nl. toch iets met gluten erin hebt verwerkt, wordt het meisje ziek. De reactie komt vrijwel direct, dus binnen het uur.

Heel veel succes, uiteraard mag je me altijd ook even mailen voor vragen.

15

taartsuus schreef:

Waar je op moet letten is dat er geen tarwe, haver, gerst of rogge inzit in de producten. Maar let op: er zijn ook verborgen producten en het glutenvrij label klopt 99%.

Maar het werkt heel nauw, dus je keuken moet echt superschoon zijn van sporen en ook al het materiaal waar je mee werkt.

Ik zou met de moeder van het meisje even de producten doornemen die je gaat gebruiken, zij weet precies wat wel en niet mag en heeft eventueel ook een surrogaat in de kast staan die je kunt gebruiken. Glutenvrije spullen zijn nl. nogal prijzig.

Mijn dochter heeft glutenintolerantie sinds haar geboorte en ik kook en bak voor haar al 13 jaar glutenvrij.
Ik heb altijd graag dat iemand extra overlegt met mij, als je nl. toch iets met gluten erin hebt verwerkt, wordt het meisje ziek. De reactie komt vrijwel direct, dus binnen het uur.

Heel veel succes, uiteraard mag je me altijd ook even mailen voor vragen.

dank je wel suus voor je info!!!

ik heb de moeder ook al heel veel gevraagt,en blijf dat ook nog steeds doen,want vanmorgen kwam het ineens in mij op,als ik de taart in een kartonnen taart doos doe,die ik bij de bakker heb gekocht,of dat wel kan,want bij de bakker heb je natuurlijk heel veel gluten...en daar had de moeder idd ook nog niet bij stilgestaan,en zij heeft nog een taartdoos van tuppeware,en die brengt ze bij mij langs,zodat daar de taart in kan...

het lijkt mij in het begin heel moeilijk als je er achter komt als je met glutenvrij te maken krijgt...dat is niet zomaal wat,en het zal in de loop van tijd wel 'wennen'...

maar jij bakt neem ik aan ook voor je dochter...
heb jij nog tips voor het vullen van een taart??
en alle marsepein en fondant van DLTS is toch glutenvrij??

16

taartdozen van de bakker zou ik idd niet doen... gewoon bij de webshop oid bestellen dan zitten er ook geen kruimels/bloem op

mijn vader eet ook glutenvrij en heb met mn verjaardag alles glutenvrij gemaakt en dat was eigenlijk supersimpel, alleen de ketjap saus moesten we aandacht aan besteden

17

saskiahuisman schreef:

toevoegen, goed oppassen dat er geen gemodificeerd zetmeel in zit, want dat mag weer niet.

Gemodificeerd zetmeel is wel glutenvrij, het is gemodificeerd(aangepast) tot onder de glutenvrije codex.
Alleen de gevoelige coeliaken hebben last van gemodificeerd zetmeel, maar dan moet je ook naar de aroma's kijken/informeren bij de fabrikant (of opzoeken op livaad.nl), daar zitten vaak ook gluten in.

En buiten dat, is het een gevoelige coeliaak, laat dan de opdracht liever zitten hoe goed bedoelt ook, kruisbesmetting zit in een klein hoekje. Dan liever een vrolijk gezond kind met een gekocht stukje gv gebak, bereid in een glutenvrije omgeving, dan een ziek kind.

Tarwevrij is een extra intollerantie/allergie

Daarom zeg ik altijd bij voorbaat, informeer naar de reacties's van degene waarvoor het bedoelt is.
Het kan varieren van kramp tot een allergie shock.

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

18

Goed van je dat je aan de taartdoos dacht. In een bakkerij hangen veel gluten in de ruimte. Er zijn zelfs coeliaken die niet eens binnen kunnen komen.

Vullen kan met banketbakkersroom van dr. Oetker met slagroom (zwitserse room), vers fruit kan altijd, maar ook van de dr. Oetker kwarktaart gebruik ik de mix (dus niet de bodem van koek) en in plaats van melk gebruik ik slagroom. Soort bavarois krijg je dan.

Jam kan ook.

Heel veel succes.

19

update banketbakkersroom van dokter Oetker is NIET meer glutenvrij! Kan sporen van gluten bevatten!
Heb gisteren net gekeken... :(

20

kijk even mee in dit topic, er is mij ook gevraagd  om een glutenvrije taart te maken maar heb gezegd dat ik dit nog nooit heb gedaan en me er eerst in wil verdiepen. Merk wel dat het niet simpel is en vrij kostbaar!

Groeten uit 't Brabantse  Oisterwijk

21

Mijn schoonzus moet sinds kort ook glutenvrij eten.
Zij is altijd zo blij dat bij de Albert Hein het logo op de producten staat wanneer het glutenvrij is.
Hierdoor weet ze heel snel wat ze wel en niet moet pakken.
Het gaat om dit logo:
http://www.allergenenconsultancy.nl/images/user/CROSSGRA.JPG
Wellicht hebben jullie hier nog wat aan!

Dat is toch een TAART waard!

22

@ppeltje schreef:

Mijn schoonzus moet sinds kort ook glutenvrij eten.
Zij is altijd zo blij dat bij de Albert Hein het logo op de producten staat wanneer het glutenvrij is.
Hierdoor weet ze heel snel wat ze wel en niet moet pakken.
Het gaat om dit logo:
http://www.allergenenconsultancy.nl/images/user/CROSSGRA.JPG
Wellicht hebben jullie hier nog wat aan!

heel handig dank je wel

Groeten uit 't Brabantse  Oisterwijk