1

Onderwerp: Schuimtaart blijft na bakken inzakken

En dat rijmt. Maar da's ook het enige lollige aan de hele zaak.

Heb nu twee pogingen me recept hazelnoot-chocoschuimtaart van Rudolph gedaan: eiwitten met suiker vanille en een nipje azijn mooi stijf, mengen met gemalen hazelnoten en hup de oven in. Gaat als een speer. Tot je 'm eruit haalt. Na enkele minuten, flop, ingezakt. Speuren speuren speuren, en jawel, je moet 'm eigenlijk in gesloten oven laten afkoelen. Desnoods een hele nacht. Da's niet wat Rudolph in zijn eigen filmpje op 24 kitchen zegt maar allé, we proberen dat. Kijk ik net met een zaklamp door de donkere ruit van de oven.... Toch weer ingezakt!

Ik begrijp er helemaal niets van! Mooi stijf geslagen eiwitten en toch zo'n flop...

Wie weet raad? Wil deze taart zo graag voor mijn moeder maken die volgende week jarig is.... Help!!

Let them eat cake (Marie Antoinette).
Groetjes, Melissa

2

Re: Schuimtaart blijft na bakken inzakken

Lijkt mij dat hij nog niet helemaal gaar is..
Meet met een oventhermometer eens wat de daadwerkelijke temp van je oven is.. daar kan makkelijk 10-15 graden verschil in zitten, en dat maakt dus ook een groot verschil in baktijd.

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

3

Inzakken heeft meer te maken met het vocht dat in de taart kruipt.
Eigenlijk kan je beter de oven op een kier laten staan bij het bakken (met een houten lepel ertussen ofzo) zodat het vocht kan ontsnappen. Op school hebben we van die speciale kleppen die je moet openzetten zodat de stoom ontsnapt. Voor schuimgebak is dat een must. Thuis dus op te lossen door je oven op een kier te zetten, langzaam laten garen (beter 1,5 uur op 100° dan de temperatuur te hoog te zetten en te snel te willen bakken) en dan kan je het alsnog laten opdrogen in de oven (die wel op een kier blijft staan om het vocht eruit te laten).
Voor schuimtaarten geldt ook dat eiwit dat al wat ouder is, beter werkt (bv. eiwit van eigeel scheiden en dan 24u laten staan), of je kan van dat gesteriliseerd eiwit uit pak kopen.
Oh, eerst en vooral de eiwitten bijna stijf kloppen vooraleer de suiker eronder te doen (azijn is zelfs niet nodig als je de kom ontvet en omspoelt met lauw water en dan niet afdroogt maar het wat er laat uitlekken) en de gemalen hazelnoten er heel voorzichtig onder spatelen om zo weinig mogelijk volume en luchtigheid te verliezen.

Hoop dat het lukt!

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

4

Mijn oven doet het niet als de deur open staat......... dus ik bakte mijn Vacherin taart (merengue) op 50 graden en dan heeeeeeeeel lang..... ging pérfect (met gesloten deur!)..... :Y

5

Dank voor jullie reacties!

Ik heb vanmorgen een ander recept gezocht, wel vergelijkbaar maar met 4 eieren want meer had ik niet meer over  ;). Ook bij dit recept voeg je aan het eind de suiker en een nipje azijn toe (azijn zorgt er in dit geval voor dat het schuim aan de binnenkant iets zacht blijft, aldus Rudolph van Veen).
Groot verschil is de baktijd. Ipv 25 minuten op 190 graden stond hier 50 minuten op 170 graden. En dat werkte. Heb een taart kunnen maken zoals ik 'm min of meer voor ogen had (decoratie had beter gemogen, maar had geen tijd meer om chocolade te tableren en grappige schotsen, vlechtmatjes etc. van te maken). Zet de foto op de daarvoor bedoelde plek.

Ik denk dus terugredenerend dat het feit dat een dubbele baktijd wel het goede resultaat geeft inderdaad wijst op niet gaar zijn van de meringue. Langer op lagere temperatuur lijkt het antwoord. Zal de volgende ook eens met over open proberen... Misschien wordt ie dan ook nog wat stabieler.

Nogmaals mijn dank!

Let them eat cake (Marie Antoinette).
Groetjes, Melissa