1

Onderwerp: Advies voor het stapelen van taart

Ik heb gezocht op dit onderwerp maar kan deze specifieke vragen niet vinden. Excuses als het toch ergens dubbel staat!

Ik wil voor de verjaardag van mijn dochter graag een gestapelde taart maken. Hiervoor wil ik graag 2 taarten stapelen die ik elk in 2 lagen zal delen/vullen.

Nu heb ik de volgende vragen:

1. Heb je voor het stapelen van taarten altijd dowels nodig? Kan het ook zonder? Is het dan nog afhankelijk of je biscuit of cake gebruikt?
2. Hoe groot moet het verschil in doorsnede zijn tussen de 2 taarten? Ik snap dat dit afhankelijk is van je voorkeur maar wat is standaard als je toch een randje over wilt hebben op de onderste laag om decoraties op te plaatsen?
3. Is het aan te raden om in beide taarten dezelfde vulling te gebruiken? Of kan het prima andere vulling zijn? Ik weet eigenlijk niet precies hoe je zo'n taart snijdt namelijk, door de hele taart heen?

Bedankt voor de hulp!

Re: Advies voor het stapelen van taart

Ik zou altijd dowels gebruiken...voorkomt n hoop ellende!
De dowels steek je in de onderste taart. Daarbovenop leg je een cakeboard of 2 taartkartonnetjes. En daarop dus je 2e taart. Je kunt de taart dus niet helemaal van boven naar beneden doorsnijden omdat de kartonnetjes of cakeboard ertussen zit.
Als verschillende vullingen hebt moet het eerste bezoek dus v d bovenste taart eten. Omdat je die t eerste aansnijdt. Of...je moet de taarten van elkaar afhalen, maar dan is je stapeltaart geen stapeltaart meer......
Succes!

Groetjes, Esthers Feestelijke Taarten!
https://www.facebook.com/#!/EsthersFeestelijkeTaarten

3

Bedankt voor de tips! Dowels aanschaffen dus!

Moet je met het aansnijden dan niet heel erg voorzichtig zijn dat je de onderste taart niet in elkaar duwt? Of valt dat wel mee?

Sorry, echt een beginner hier hoor...

4

Dat valt wel mee. Daarom doe je er kartonnetjes en dowels tussen. De tweede taart steunt met zijn onderkartonnetjes op de dowels en niet op de taart eronder.
Als een bezetene er op los hakken is nooit goed ;)

5

En zeg je dan dat er dowels inzitten? Anders is het een leuke verassing bij het snijden..

'You can't buy happines but you can buy cupcakes, and that's kind of the same thing'

6

Ja ik leg mensen wel altijd uit hoe de taart is gestapelt en dan ze hem gewoon kunnen doorsnijden. Zo kunnen ze rekening houden met het karton en de dowels. Ik vertel er ook altijd bij dat ze de dowels er wel uit moeten halen als ze bij de onderste taart komen zodat ze weten dat die niet zo lekker smaken.

7

Ik gebruik voor stapelen chocosticks, werkt prima en het voordeel daarvan is dat ze gewoon opgegeten kunnen worden (nog lekker ook  :9). Ik heb laatst een voorraadje gekocht bij de Aldi. Ze zaten in het Sinterklaasassortiment en waren na 5 december voor de helft van het geld  :). Maar bij veel andere supermarkten heb je ze ook wel.

8

Liesje10 schreef:

Ik gebruik voor stapelen chocosticks, werkt prima en het voordeel daarvan is dat ze gewoon opgegeten kunnen worden (nog lekker ook  :9). Ik heb laatst een voorraadje gekocht bij de Aldi. Ze zaten in het Sinterklaasassortiment en waren na 5 december voor de helft van het geld  :). Maar bij veel andere supermarkten heb je ze ook wel.

Precies!  Bij de xenos heb je ze ook. 50 cent per pakje dacht ik.

Safiye schreef:
Liesje10 schreef:

Dat zou ik dus niet durven en al helemaal niet als ik op bestelling bak
Het is eetbaar en dus breek en oplosbaar....je hele taart zou er van scheefzakken... Het gaat goed... Totdat t goed fout gaat!

Groetjes, Esthers Feestelijke Taarten!
https://www.facebook.com/#!/EsthersFeestelijkeTaarten

10

kit kat werkt ook goed!

www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda

11

Esthers Feestelijke Taart, ik maak alleen taarten voor de hobby om zelf op te eten of weg te geven. Als ik op bestelling zou werken, zou ik ook geen risico durven nemen en waarschijnlijk ook wel met dowels gaan werken.

12

Ik werk ook met kitkat. Gaat echt prima!

13

Da's ook nog een idee! Goeie tip! Maar ik vind het toch wel heel spannend. Misschien eens een andere keer proberen als er niet zo veel van afhangt... ;)

14

Esthers Feestelijke Taart schreef:
Safiye schreef:
Liesje10 schreef:

Dat zou ik dus niet durven en al helemaal niet als ik op bestelling bak
Het is eetbaar en dus breek en oplosbaar....je hele taart zou er van scheefzakken... Het gaat goed... Totdat t goed fout gaat!

In dit geval gaat het om een stapel van twee dus dat lijkt me sterk dat t fout gaat.

De' fingers'  waar ik het over heb zijn net als kitkat.